‘Rezeki’ Jat0h Atas Bumbung Rumah, Lelaki DiIapor Jadi Jutawan Segera Setelah ‘Batu Meteorit’ Bernilai Lebih RM7.6 Juta Terjual

 

Gara-gara batu meteorit jat0h menimpa rumahnya, seorang lelaki di Sumatera Utara kini menjadi jutawan segera selepas 0bjek itu terjual kepada pakar batu angk@sa, lap0r Daily Mail.

Menurut Daily Mail, Josua Hutagalung, 33, yang bekerja sebagai pembuat ker4nda telah menerima tawaran pembelian objek itu pada harga £1.4 juta, bersamaan kira-kira RM7.60 juta oleh pakar meteorit Jared Collins yang kini tinggal di Bali.

Batu berkenaan dianggarkan berusia 4.5 billion tahun dan dikelaskan sebagai CM1/2 carbonaceous Chondrite, batu yang amat jarang ditemui. Ia boleh dijual pada berharga sekitar $1.85 juta atau $857 per gram (kira-kira RM3,514). Meteorit yang mempunyai kandungan logam dari angk@sa boleh dijual pada harga mencecah $1,000 per gram.

Kongsi Josua, batu seberat 2.1 kilogram itu masih hangat dan akan terserpih ketika disentuh.

Batu itu telah men!mpa rumahnya pada Ogos lalu, menyebabkan bumbung berlubang sebelum ia jat0h tertanam sedalam 15cm di sebelah rumah.

Isteri Joshua bersama batu meteorit yang ditemui. (Kredit: Tribun News)

Collins kemudiannya menghantar meteorit yang diberikan nama Kolang itu ke AS di mana ia dibeli oleh Jay Piatek, seorang d0ktor dan pengumpul meteorit di Indianapolis.

Sebanyak tiga serpihan meteorit turut ditemui di kawasan sekitar, salah satunya dijumpai di sawah bendang kurang 3 kilometer dari rumah Josua.

“Ia adalah batu meteorit,” kata Ketua Aeronautik dan Agensi Angkasa Kebangsaan Indonesia, Thomas Djamaluddin. Katanya, kej4dian meteorit jat0h ke kawasan berpenduduk adalah jarang berlaku.

“Terdapat banyak jumlah batu sisa daripada pembentukan sistem solar di angk@sa. Kebanyakan meteorit jat0h di lokasi yang jatuh dari tempat tinggal seperti lautan, hutan atau padang pasir,” katanya.

Sumber: Daily Mail

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*