Uncategorized

Kecoh rakaman peminta sedekah kena ‘flying kick’ dengan lelaki kacak di Alor Setar

Dalam keadaan ekonomi yang tidak stabil, masyarakat juga dilihat turut terkesan dengan keadaan itu sehingga ramai yang mengadu hidup dalam kesusahan akibat tiada pekerjaan.

BACA: Berang Ditegur Langgar SOP, Warga Emas Tendang Siap Ugut Mahu Bunuh Anggota Polis

Oleh sebab itu, jumlah pengangguran semakin meningkat sehingga memaksa segelintir masyarakat ‘bekerja’ sebagai peminta sedekah demi sesuap nasi.

SEORANG lelaki yang dikatakan peminta sedekah tiba-tiba ditendang oleh seorang individu lain selepas didakwa melakukan perkara itu di sebuah kedai makan walaupun telah ditegur beberapa kali.

Video peminta sedekah itu ditendang juga tular di media sosial dan difahamkan berlaku di sebuah kopitiam di Jalan Sultan Badlishah, Alor Setar, Kedah.

Menurut seorang pengguna Facebook bernama Nur Hana Zamri, dia berada di lokasi kejadian ketika peminta sedekah itu terkena ‘flying kick’ oleh seorang lelaki.

“Dia ini selalu mintak sedekah di situ. Jabatan Kebajikan Masyarakat dah larang minta jangan bagi duit dekat dia.

“Kopitiam siap letak mula dia dilarang masuk. Awal tu anggota Rela dah larang suruh dia keluar elok-elok.

“Tapi dia masuk jugak keliling satu kopitiam lepas itu maki Rela dan acah-acah ambil benda macam nak pukul Rela dan ganggu pelanggan. Payung yang dia pegang tu dia nak pukul Rela tu sebab tak bagi dia mintak sedekah,” katanya.

Seorang lagi pengguna Facebook bernama Ija Zamm berkata, dia juga berada di lokasi sama ketika kejadian berlaku.

Ujarnya, peminta sedekah itu memang hendak pukul anggota Rela itu dengan payung dan dia bersama keluarga berada di sebelah anggota itu sahaja.

“Terkejut saya nasib baik tak angkat kuey teow goreng dan teh ais bawa lari masuk dalam.

“Tapi satu nak beritahu, adik ‘handsome’ yang buat flying kick tadi tu memang dahsyat. Macam Tony Jaa,” katanya.

Tiada sebarang kenyataan rasmi dari pihak berkuasa dan pemilik kopitiam terbabit setakat ini, sementara motif sebenar kejadian juga belum dapat dipastikan.

Perkongsian video berdurasi 17 saat itu juga memaparkan aksi pertengkaran antara mereka berdua selepas lelaki berkenaan meluru pantas mendendang peminta sedekah itu keluar dari restoran tersebut.

Kerap minta sedekah dan pernah diberi amaran oleh KKM?
Selain itu, terdapat juga pendedahan daripada seorang individu yang tampil memberikan penjelasan selepas mendapat info daripada salah seorang saksi di tempat kejadian.

Menurut seorang pengguna Facebook, peminta sedekah itu dikatakan pernah ditahan dan diberi amaran agar tidak meminta sedekah di kawasan tersebut oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Hal itu selepas dirinya sering meminta sedekah di kawasan itu sehingga terdapat premis yang melekatkan poster mengenai larangan individu tersebut untuk masuk.

Difahamkan juga, peminta sedekah itu dikatakan ingin memasuki sebuah kedai sebelum dilarang oleh pihak dari Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA).

Bengang dengan larangan tersebut, peminta sedekah itu dipercayai ingin menyerang anggota RELA itu sebelum berlakunya aksi flying kick tersebut.

Netizen beri pelbagai reaksi

Menjengah pada ruangan komen, rata-rata netizen dilihat seakan-akan mengecam tindakan lelaki tersebut serta si perakam kerana tiada usaha meleraikan pergaduhan itu.

Setakat ini, perkongsian itu telah mencapai lebih daripada 400 tanda suka serta dikongsikan sebanyak 130 kali.

Kredit: Facebook Mat Perang

Hebatnya Orang Yang Suka Bersedekah, Sampai Malaikat Pun Kenal

Seorang Muslim yang hebat amalan sedekahnya bukan saja mendapat sanjungan di atas muka bumi ini, malah turut mendapat doa malaikat. Apa yang pasti setiap amalan sedekah yang dilaburkan akan ada gantinya daripada Allah SWT.

Setiap sedekah akan digantikan dengan ganjaran pahala, limpahan rezeki berganda, menyihatkan tubuh badan dan mendapat keberkatan hidup. Sedekah yang paling besar pahalanya dilaksanakan ketika seseorang sedang sihat dan berasa sayang terhadap harta itu. Oleh itu jangan ditunda untuk bersedekah sebelum ajal datang menjemput.

Kisah nama manusia di bumi disanjung makhluk langit pernah diceritakan Rasulullah SAW dalam sabdanya:

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan Nabi SAW pernah bersabda: “(Pada suatu hari) ketika seorang lelaki berada di sebuah tanah lapang yang sunyi, dia terdengar satu suara dari awan, “Siramlah air (hujan) kepada kebun si fulan itu!” 
Awan itu pun bergerak lalu mencurahkan airnya pada sebidang tanah yang berbatu hitam.

Saluran air pada tanah tersebut kemudiannya menampung semua curahan air hujan (dan mengalirkannya ke suatu arah). Lelaki itu pun mengikuti air itu dan menemui seorang petani yang berdiri di kebunnya sedang mengubah aliran air dengan cangkulnya. Lelaki itu bertanya, “Wahai hamba Allah, siapa namamu?” 
Petani itu menjawab, “Nama saya fulan” iaitu nama yang baru didengarnya dari angkasa.
 Si petani bertanya kepadanya, “Wahai hamba Allah, mengapa anda tanyakan nama saya?”

Kata lelaki itu, “Sebenarnya, sekejap tadi saya dengar satu suara dari awan yang baru menurunkan air ini. Suara itu berkata, “Siramilah air pada kebun si fulan!” menyebut nama anda. Apa yang anda buat dengan kebun ini?” Petani itu berkata, “Baiklah, kalau anda katakan begitu. Sebenarnya, saya selalu perhatikan apa yang keluar dari kebun ini, lalu saya sedekahkan 1/3 daripadanya, 1/3 berikutnya saya makan bersama keluarga saya, dan 1/3 lagi saya kembalikan (untuk modal cucuk tanam),” – Sahih Muslim.

AMALAN YANG DISUKAI MALAIKAT

Berdasarkan hadis itu, amalan yang disukai malaikat di langit adalah sedekah! Pemilik kebun itu dikenali para malaikat kerana sedekahnya.

Dalam hadis lain, orang yang kuat sedekah turut mendapat doa para malaikat.

Sabda Rasulullah SAW:

Abu Hurairah r.a. menyebut bahawa Nabi SAW bersabda: “Tiada suatu pagi (hari) pun yang dilalui seorang hamba melainkan akan ada dua malaikat turun dan berdoa “Ya Allah! Berikan kepada pemberi sedekah ganti (sedekahnya), manakala malaikat satu lagi berdoa “Ya Allah! Berikan kepada orang yang menahan (sedekah dan kedekut) kemusnahan,” – Sahih Bukhari dan Muslim.

“Nabi SAW adalah orang yang paling pemurah (melakukan kebaikan). Baginda jadi tambah pemurah pada bulan Ramadan ketika Jibril datang bertemu dengannya pada setiap malam. Jibril mengulang kaji al-Quran dengan Nabi pada Ramadan. Baginda benar-benar pemurah (pada bulan Ramadan) seperti angin yang bertiup kencang,” – Sahih Bukhari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *