UTM Tampil Beri Penjelasan Berkenaan Isu Ibu Bapa Graduan Masuk Dewan Melalui Tepi Longkang

PETALING JAYA: Hari konvokesyen bukan sahaja menjadi hari yang paling ditunggu-tunggu oleh setiap pelajar institusi pengajian tinggi, malah ia juga menjadi detik yang dinanti-nantikan oleh ibu bapa.

Namun, timbul cerita tidak enak tentang layanan terhadap ibu bapa yang diberikan oleh sebuah universiti tempatan di selatan tanah air pada hari konvokesyen.

Seorang pelayar Twitter @eiffaakmal meluahkan rasa sedih melihat tetamu di Majlis Konvokesyen ke-61 Universiti Teknologi Malaysia (UTM) terpaksa beratur di laluan tepi longkang untuk masuk melalui pintu belakang dewan.

“Harini UTM konvo.. Yong (@eiffaakmal) sedih sangat dengan layanan mereka kepada tetamu terutamanya ibu bapa. 

“Kenapa mereka semua kena masuk ikut pintu belakang? Punyalah ramai beratur nak masuk, tapi laluan tepi longkang.

UTM Tampil Beri Penjelasan Berkenaan Isu Ibu Bapa Graduan Masuk Dewan Melalui Tepi Longkang

Posting yang dimuat naik oleh @eiffaakmal tentang insiden itu. – Foto Twitter

“Kesian mak ayah yang tak larat, bertongkat gigih beratur. Ada tangga pulak tu,” tulis wanita itu menerusi bebenang yang dimuat naik pada awal pagi Ahad.

Keluhan wanita itu mendapat perhatian netizen sehingga diulang kicau sebanyak 9,920 kali dan mendapat 4,436 tanda suka (like).

Wanita tersebut turut mendakwa pintu depan dewan hanya dikhaskan untuk orang kenamaan (VIP) dan mempersoalkan tindakan pihak universiti yang menyusahkan ibu bapa, sedangkan mereka harus dihargai.

@eiffaakmal berharap pihak UTM menjadikan situasi itu sebagai satu pengajaran dan melakukan siasatan terperinci secepat mungkin agar kejadian sama tidak berulang.

Sementara itu, pihak UTM tidak menunggu lama untuk menjernihkan isu berkenaan dengan membuat permohonan maaf atas kesulitan yang berlaku pada majlis tersebut.

Penjelasan oleh pihak UTM.

Pencerahan berkenaan dengan isu ibu bapa masuk melalui pintu belakang bagi menghadiri konvokesyen.

Pihak Universiti Teknologi Malaysia dengan rasa rendah diri ingin memohon maaf atas kesulitan yang telah berlaku melibatkan ibu bapa dan keluarga graduan-graduan yang menghadiri sesi Konvokesyen ke- 61.

Pihak Universiti, sememangnya sentiasa menghargai dan berusaha menitikberatkan keselesaan dan kelancaraan kepada para tetamu dan graduan sepanjang majlis konvokesyen berlangsung

Bagi menjelaskan kekeliruan yang berlaku, pintu yang dinyatakan bukan merupakan pintu belakang tetapi pintu sisi dewan. Pihak urusetia universiti menyediakan laluan di pintu hadapan dewan bagi ibu bapa atau keluarga yang uzur, yang menggunakan kerusi roda, turut dibantu petugas. Laluan pintu sisi dibuka sebagai suatu laluan yang lebih hampir dengan tempat duduk ibubapa berbanding laluan pintu utama.

Pihak universiti ambil maklum akan kesulitan ini dan akan memperbaiki sebarang kelemahan yang berlaku demi keselesaan para tetamu yang hadir ke majlis konvokesyen yang sememangnya amat dinanti-nantikan para mahasiswa.

Dikongsikan bersama gambar-gambar petugas membantu ibu bapa semasa konvokesyen berlangsung:

Image may contain: 4 people, outdoor

Image may contain: 2 people, tree and outdoor

Pihak universiti menjelaskan bahawa pintu yang dinyatakan oleh wanita itu bukanlah pintu belakang dewan seperti yang didakwa tetapi ia adalah pintu sisi.

“Pihak urusetia universiti menyediakan laluan di pintu hadapan dewan bagi ibu bapa atau keluarga yang uzur, yang menggunakan kerusi roda, turut dibantu petugas.

“Laluan pintu sisi dibuka sebagai suatu laluan yang lebih hampir dengan tempat duduk ibu bapa berbanding laluan pintu utama,” menurut kenyataan yang dimuat naik ke laman Facebook rasmi universiti tersebut pada Isnin malam.

Majlis konvokesyen itu berlangsung selama tiga hari bermula 10 hingga 12 November.

 

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*