“Mata yang termen0ng tak berkelip” – Belum Reda C0vid-19, Malaysia Kini Berdepan V1rus Japanese EncephaIitis

Rasa ng3ri ada, tak0t c3mas pun ada. Belum lagi reda C0vid-19 dah muncul pula satu lagi wab4k baru yang dikenali sebagai wab@k Japanese EncephaIitis (JE) ). Lebih menc3maskan, dah ada 3 k3s di Malaysia.

Japanese Encephalitis (JE).

JE ini datang daripada satu spes!s nyam0k iaitu Culex, berbeza dengan d3nggi, nyam0k ini tidak kisah air bersih atau kot0r. Nyam0k CuIex boleh sahaja bertel0r dan membesar.

Menerusi perkongsian daripada Public Health Malaysia, nyam0k ini sangat banyak dan ia mendapat jangkitan JE daripada b4bi dan bur0ng di tasik. Disebabkan itu, ada potensi disebarkan kepada manusia dan juga haiwan verterbra lain.

Yang paling meris@ukan ialah kanak-kanak kerana mereka main diluar atau taman permainan tanpa perlind0ngan yang mencukupi. Malah ianya juga berada di dalam rumah. Pendek kata, ada manusia, adalah nyam0k!

Menurut sumber juga KKM baru-baru ini mengumumkan satu lagi w@bak Japanese EncephaIitis (JE) di Pontian Johor semalam selepas 2 k3s JE dilaporkan di Pulau Pinang.

Oleh itu, perlu diingatkan agar meIakukan langkah-langkah ini.:

  • Mengelakkan aktiviti di luar rumah pada waktu malam
  • Mencegah daripada gig!tan nyam0k dengan menggunakan repelan, memakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang apabila berada di luar rumah dan
  • Mendapatkan rawatan segera di fasiliti kesihatan sekiranya mengaIami dem@m dan rad4ng 0tak.

Kesannya, mereka yang terkena w@bak ini akan mendapat gejaIa-gejaIa seperti gambar dibawah ini.

GejaIa-gejaIa JE.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*