Sinead O’C0nnor Akui Beliau Temui Sinar Islam Selepas Baca Surah Al-Baqarah

edar tak sedar, sudah hampir setahun Sinead O’C0nnor memel0k Islam.

Namun perjalanan hidupnya yang boleh kita umpamakan bagai dilahirkan semula setelah berhijrah, bukanlah semudah disangka..

Penyanyi yang pernah popular dengan lagu N0thing C0mpares 2U itu berdepan sentimen dan st!gma daripada masyarakat sekeliling yang memb3nci Islam – hinggakan suatu ketika, dia pernah mengeluarkan kenyataan “I never want to spend time with white people again (if that’s what non-muslims are caIIed).”

Betapa mar4hnya dia pada waktu itu, sehingga dia menyifatkan golongan ini sebagai menjij!kkan.

Namun sewaktu muncul dalam rancangan The Late Late Show baru-baru ini, Sinead yang kini dikenali dengan nama Islamnya Shuhada Sadaqat, tampil memohon maaf kerana mengeluarkan kenyataan tersebut.

 

Katanya, sentimen Islamof0bia yang dibebankan ke atasnya oleh masyarakat sekeliling telah mempengaruhi tind4kannya ketika itu.

Dalam temubual itu, Sinead membuka cerita kepada penonton mengenai perjalanannya men!nggalkan Kristian untuk memel0k Islam.

Kita tahu latar belakang penyanyi ini suatu ketika dahulu, yang pernah mengej0tkan dunia barat apabila dia bert!ndak meng0yakkan gambar Pope John Paul II dan menceIa Gereja Kath0lik.

Pendek kata, sepanjang kariernya — Sinead memang dikenali sebagai seorang penyanyi yang penuh k0ntr0versi.

Jadi, apa sebenarnya yang mendorong Sinead untuk akhirnya men!nggalkan anutan lama dan memut0skan bahawa Islam adalah cara hidup sebenar?

Jawapannya ditemukan pada surah paling panjang dalam Al-Quran, Surah Al-Baqarah.

Sinead berkata, sebaik mendalami surah tersebut hatinya seakan sudah menyedari bahawa beliau telah kembali menemui fitrah dirinya.

Beliau turut mengakui mendapat banyak pengajaran daripada Al-Quran.

Bercerita lebih lanjut, Sinead turut berkata beliau tidak menyangka akan memel0k Islam pada akhirnya — kerana sebelum itu beliau turut dihantui rasa prejud!s terhadap agama tersebut.

Namun siapa sangka, perjalanan spir!tual seorang individu yang pernah menjadi paderi Kristian Kath0lik itu akhirnya membawa beliau kepada Islam.

 

Sumber LM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*