Dengar Jer Pemilik Burger Mungkin Di4ncam Tauke Jvdi, Datuk Nadzim Mula Bersuara

” Saya adalah penduduk asal di situ dan masyarakat sekitar juga tahu mengenai kewujudan premis juudi itu. Namun, itu adalah hak poIis untuk menafikannya,” kata pemilik perniagaan Hot Burger Malaysia, Mohd Asri Hamid, 42.

Dia berkata demikian selepas pihak poIis membuat Iaporan poIis menafikan kewujudan beberapa premis juudi di sekitar Jalan Besar, Bandar Baru Sungai Buloh yang dided4hkannya menerusi tiga siaran langsung di Facebook Hot Burger Malaysia sehingga tular sejak semalam.

Dia turut mend4kwa wujud beberapa premis juudi serta gerai peniaga warga Indonesia keturunan Aceh yang menjual rkok seludvp di sekitar Jalan Besar Bandar Baru Sungai Buloh.

” Saya akan memberikan kerjasama kepada poIis dengan bantuan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang menyediakan khidmat guaman kepada saya untuk k3s ini.

” Malah, saya juga sudah berhubung dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menghubungi saya semalam untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini,” katanya.

Menurutnya, dia terp4ksa mended4hkan kegiatan yang berlaku di kawasan itu kerana tiada pilihan lain dan sudah kehabisan cara untuk memperjuangkan perkara berkenaan.

Mohd Asri berkata, tindakannya membuat siaran langsung itu kerana kecewa dengan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang dilihat ‘pilih bulu’ dengan peniaga di kawasan terbabit.

” Sudah lebih 20 tahun saya berniaga burger di tepi jalan dan banyak kali tindakan saman dan sita dikenakan pihak berkuasa tempatan (PBT) terhadap gerai kami, namun saya tidak pernah marah atau menyimpan d3ndam kerana perkara itu.

” Tetapi apa yang mengecewakan saya adalah tindakan MBSA yang hanya meny1ta dua gerai burger termasuk milik saya di lokasi itu semalam, walaupun kami tidak berniaga sedangkan ada ramai lagi peniaga di kawasan berkenaan tidak dikenakan tindakan sama.

” Peniaga Aceh yang membuka khemah di tepi jalan dan menjual rkok seludvp serta beberapa premis juudi pula masih boleh berniaga seperti biasa tetapi hanya gerai burger kami yang diambil tindakan,” katanya ketika ditemui, hari ini.

Mengulas mengenai maklum balas MBSA berhubung pended4han itu, Mohd Asri berkata, dia tidak pernah ada sebarang konflik dengan PBT terbabit berkaitan gerainya.

” Saya sering terima saman mahupun berdepan tindakan s1ta dan terus membayar saman dikenakan tetapi terlalu jelas kami ‘dianaktirikan’ oleh MBSA apabila tindakan berkenaan hanya diambil terhadap dua gerai burger.

” Jika benar mereka (PBT) mahu membantu kami, permudahkan urusan peniaga kecil-kecilan ini untuk mendapatkan lesen perniagaan secara sah.

” Kami tidak berbuat jnayah tetapi hanya sekadar mahu mencari makan bagi menampung keluarga,” katanya.

Dia berkata, sebelum ini, dia ada memohon dengan PBT untuk mendapatkan lesen berniaga di kawasan itu, namun ditolak atas pelbagai alasan menyebabkan gerai miliknya di lokasi berkenaan sudah dis1ta dua kali.

Pengerusi PPIM Datuk Nadzim Johan mula bersuara.

Sementara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan mula memberi respon berkenaan isu membabitkan Mohd Asri.

Menyedari Mohd mungkin diancam, pihak PPIM akan memberi perlindungan kepadanya.

” Kita akan memberikan bantuan dari segi kaunseling serta perlindungan kepada Mohd Asri yang terded4h dengan anc4man daripada pihak tertentu.

” Apabila perkara sebegini dided4hkan, pastinya ada anc4man kepada individu yang mended4hkan terutamanya membabitkan kegiatan jnayah seperti pusat juudi.

” Ini bukannya masa untuk kita menuding jari kepada mana-mana pihak, namun kami berharap pihak berkuasa akan bertindak segera membuat s1asatan supaya masalah berkenaan dapat diselesaikan,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*