Air mata keluarga, rakan iringi jenaz4h, anggota tentera selamat dikebvmi

Jnazah anggota tentera, Abdul Aziz Aznam yang mninggal dunia selepas dipercayai terjatvh dari tingkat tiga bangunan kediaman sebuah kem tentera di Batu Pahat, Johor selamat dikebvmikan.

Menurut laporan Sinar Harian, Allahyarham yang berusia 20 tahun itu selamat disem4dikan di Tanah Perkvburan Islam Kampung Bakar Bata, Tanjung Rambutan, Ipoh pada jam 2.30 pagi hari ini.

Pengebvmian tersebut mengikut istiadat ketenteraan dengan diiringi Batalion Ke-10 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Batu Pahat, Johor.

Lebih 200 orang termasuk ahli keluarga, kenalan terdekat dan rakan sepasukan yang hadir untuk memberi penghormatan ter4khir kepada Allahy4rham.

Terdahulu, arw4h menghembvskan nafas terakhir petang Ahad lalu selepas sembilan hari menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) akibat keced3raan par4h.

Malah pihak polis juga sedang melakukan si4satan bagi mengenal pasti pvnca sebenar kej4dian berikutan d4kwaan keluarga bahawa si m4ti berkemungkinan dibvli ketika di dalam kem.

“Arw4h tak t4han duduk sana, hari2 kena..” – Abang anggota tentera

Terdahulu, “Arw4h pernah menyatakan hasrat berhenti daripada berkhidmat dalam pasukan tentera kerana tidak tah4n kena ‘r4gging’,” kata Mohamad Amirulnaim Aznam, abang kepada Abdul Aziz Aznam.

Abdul Aziz adalah anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang dilap0rkan mningg4l dunia semalam di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI) selepas dipercayai terjatvh dari tingkat tiga bangunan kediaman sebuah kem tentera di Batu Pahat, Johor pada 29 Ogos lalu.

Abang & arw4h adiknya

Menurut laporan Sinar Harian, keluarga pernah menasihati anak bongsu daripada tiga beradik itu untuk terus bert4han selepas arw4h mengadu mengenai perkara tersebut.

“Saya perasan sejak Disember tahun lepas, dia selalu cakap tak t4han duduk sana, hari-hari kena, tapi kami anggap itu perkara biasa, sehinggalah arw4h ambil keputusan untuk pulang ke rumah dan duduk di sini selama lebih enam bulan.

“Sepanjang tempoh dia di rumah, dia nampak betul-betul ceria, tolong mak dan adik beradik lain buat kerja, jadi bila dia beritahu sekali lagi yang dia nak berhenti, kami tak sampai hati dan bersetuju dengan keputusannya itu,” katanya.

Adik tak tahan, hari-hari kena'

Amirulnaim berkata, arw4h kemudiannya pulang ke kem pada 28 Ogos lalu untuk melapor diri malah dengan harapan dapat menguruskan proses tamat perkhidmatan.

“Saya dan mak yang hantar dia sampai ke pintu kem, bila semuanya selesai kami pun pulang, tapi tak sampai 24 jam, keesokan pagi sekitar jam 3 pagi saya dapat panggilan yang adik jatvh dari tingkat tiga bangunan.

“Selepas selesai urusan menghantar adik kami terus balik ke Ipoh dan pada 3 pagi kami mendapat panggilan telefon daripada kem memaklumkan pada 12 tengah malam adik jatvh tingkat tiga bangunan.

“Pada 12 tengah hari keesokan harinya, kami terus bergerak ke sana dan ketika itu adik berada dalam keadaan k0ma dan kami diberitahu adik mengalami keced3raan tervk pada kep4la dan bad4n,” katanya ketika ditemui di rumah keluarga di Persiaran Hulu Bercham 2, Bandar Baru Putra di sini hari ini.

Menurutnya, adik bongsu daripada 10 beradik itu pulang semula ke kem berkenaan dengan rela hati dan tanpa p4ksa selepas lari dari tugas sekitar awal tahun ini.

“Selepas mel4rikan diri dia tidak pvlang terus pvlang tetapi tinggal di kawasan berdekatan rumah dalam tempoh agak lama.

“Sebelum ini kami sebagai keluarga ada memvjuk dan menasihatinya tetapi, dia pergi ser4h diri semula ke kem dengan rela hati dan tanpa p4ksaan daripada kami sekeluarga,” katanya sambil memaklumkan arw4h bapa mereka Aznam Ariffin, 57, yang mninggal dunia dua tahun lalu juga adalah bekas tentera.

Katanya, m4ngsa sebelum ini pernah menghubunginya dan mend4kwa tidak t4han berada di kem berkenaan kerana ker4p ‘diragg1ng’.

“Sebelum ini dia pernah bercakap melalui telefon menang1s memberitahu tidak tidak tah4n kena bvli tervk, dia cuma cakap hari-hari kena tvmbuk di d4da,” katanya.

Katanya, dia berharap semua pihak yang bertanggungjawab dapat benar-benar meny1asat pvnca sebenar kemat1an dan pemergian adiknya itu terbel4.

Sementara itu, seorang lagi abangnya, Zahrol Hasfaizi Ismail, 38, pihaknya hanya menyerahkan si4satan kepada pihak berkaitan.

“Kami sendiri tidak merasa keadaan sebenar di sana bagaimana, jadi kami tidak mahu menvduh sesiapa sebab kita tidak tahu apa yang berlaku kejad1an dalam kem.

“Ia membabitkan ny4wa, jadi kami berharap pihak berkaitan mengambil serivs dan meny1asat dengan seadil-adilnya supaya kami tahu apa pvncanya,” katanya.

Menurutnya, jnazah yang sudah selesai dibed4h siasat sejak 10 pagi tadi dihantar ke kem pengurusan mandi dan dikaf4nkan.

Katanya, jnazah dijangka tiba selepas Isyak dan akan dikebvmikan di Tanah Perkvburan Islam Bakar Bata, Tanjung Rambutan.

Kami mahu keadilan buat arwah adik' | Harian Metro

Tambah Amirulnaim, mereka sekeluarga reda dengan kejadian terbabit selain menyerahkan sepenuhnya kepada pihak polis untuk meny1asat dengan telus mengikut undang-undang.

Sumber : Sinar Harian (Normawati Adnan)

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*