“mengisytiharkan semula PKP” – Berikutan dengan peningkatan k3s yang begitu mendadak, ini kata-kata PM

Sekiranya kes C0vid-19 meningkat dengan mendadak PKP akan dilaksanakan semula.”

Itulah kata-kata yang diberikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Perutusan Khas Perdana Menteri sebentar tadi ketika menyampaikan pekembangan terkini tentang kes Covid-19 di Malaysia.

Ia berikutan dengan peningkatan yang begitu mendadak dekat 3 daerah baru-baru ini. Tambahnya lagi, pandemik ini mungkin akan berterusan dalam masa yang agak lama.

Malah, beliau turut menambah bahawa kerajaan akan cuba meningkatkan lagi kawalan di sempadan bagi menghalang kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)

Tan Sri Muhyiddin ketika menzahirkan rasa bimbangnya akib4t peningkatan k3s itu juga turut mengingati rakyat Malaysia supaya patuh SOP agar dapat sama-sama bantu dalam memutuskan rantaian C0vid-19 di Malaysia.

Ini kerana beliau tidak teragak-agak untuk mengisytiharkan semula PKP jika k3s terus meningkat secara mendadak.

Kluster Baharu Di Sabah Berjaya Dikesan Lepas Seorang Wanita Ditemui Tak Sedarkan Diri Di Rumah

Hari ini, KKM mengumumkan terdapat sebanyak 23 k3s baru C0vid-19 hari ini. Ini termasuk kluster terbaru dari Sabah yang dinamakan Kluster Pulau.

Kalau korang nak tahu, kluster baru ini berjaya ditemui selepas seorang wanita warga emas berusia 68 tahun ditemui tak sedarkan diri di rumahnya di Kunak, Sabah.

Menurut Ketua Pengarah KKM Dr Noor Hisham Abdullah, wanita ini telah dibawa ke Hospital Kunak untuk mendapatkan raw4tan ser4ngan jantung, str0k dan peny4kit hati dan bila saringan C0vid-19 di buat ke atasnya, dia didapati positif.

Wanita itu kini sedang dir4wat di unit raw4tan rapi dan memerlukan alat bantuan pernafasan.”

 

Selepas mengesan kontak rapat, seramai lapan lagi k3s C0vid-19 telah ditemui dan kesemuanya merupakan ahli keluarga kepada kes indeks.

Tambah Dr Hisham lagi, setakat ini seramai 128 orang telah disaring dari kluster ini, 18 didapati negatif sementara 101 orang lagi masih menunggu keputusan.

Kluster Pulau ini merupakan kluster ketiga yang telah dilaporkan di Sabah sejak 1 September selepas Kluster Benteng LD dilaporkan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Sumber: lobakmerah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*