Pekerja Bangla Mengadu S4kit Perut Cir1t-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut

Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut. Memang tidak dinafikan di negara kita ini memang terdapat ramai warganegara Bangladesh yang datang untuk mencari rezeki. Majoriti besar daripada mereka bekerja di kilang-kilang dan juga di construction site sebagai buruh-buruh kasar.Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut - sajagempak.comPermintaan terhadap pekerja luar dalam sektor pembinaan memang sangat tinggi disebabkan orang kita tidak ramai yang berminat dan mahu melakukan pekerjaan seperti ini. Walaupun mereka kelihatan comot, berpakaian compang-camping ataupun badan berbau dan sebagainya, namun sebenarnya setiap daripada pekerja ini mempunyai kisah mereka yang tersendiri seperti yang dikongsikan oleh seorang doktor ini.

Dr Goh Aik Ping, seorang doktor dari JB berkongsi satu pengalaman menarik di FB mengenai seorang pes@kit warga Bangladesh yang diraw4tnya tempoh hari

Dengan memakai pakaian yang lusuh, siap dengan kasut binaan berwarna kuning ala-ala ‘Phua Chu Kang’, penampilan warga Bangladesh itu memang menampakkan dirinya sebagai seorang buruh binaan.

Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut - sajagempak.com
*Gambar hiasan

Namun siapa sangka, sebenarnya dia amat mahir dalam terma perub4tan moden.

Dr Goh menyedarinya apabila warga Bangladesh itu mampu menyebut nama penyakit dan ub4t-ub4t yang patut digunakan dalam istilah perubatan dengan tepat

“Pes@kit Bangladesh itu mengadu cirit-birit dan memberitahu yang dia mengesyaki dirinya menghidap ‘disentri’, satu istilah perub4tan untuk jangkitan usus. Saya terkejut dan berhenti merawatnya seketika, kemudian saya bertanya bagaimana dia tahu istilah itu, tetapi dia berdiam diri,” tulis Dr. Goh.Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut - sajagempak.com

Selepas memeriksa pes@kit berkenaan, Dr. Goh memberitahunya yang dia telah mengalami keradangan dalam perut, gastroenteritis sebagai punca cirit-biritnya.

Sebelum sempat menerangkan preskripsinya, pes@kit Bangladesh itu bertanya jika beliau mempunyai ub4t seperti Ciprofloxacin, Metronidazole dan Azithromycin, nama-nama kompleks yang hanya digunakan oleh doktor atau pak4r perub4tan.

“Saya tertanya-tanya bagaimana lelaki ini boleh tahu nama ub4t-ub4tan, malah sebutannya juga sangat tepat,” tulisnya.

Akhirnya, identiti sebenar warga Bangladesh itu terjawab. Dia sebenarnya merupakan seorang ahli farmasi dan memiliki farmasinya sendiri di negara asalnya. Malah, adiknya juga seorang doktor.

Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut - sajagempak.com
Keadaan Di Bangladesh

“Saya belajar farmasi dan adik saya pula seorang doktor. Saya mengambil keputusan meninggalkan Bangladesh ekoran ketidakstabilan politik. Setelah segalanya pulih, saya akan kembali ke sana,” katanya.

Luluh hati Dr Goh mendengar penjelasan beliau. Dia sanggup meninggalkan bangsa dan kerjaya sebenarnya, kemudian datang ke Malaysia untuk bekerja sebagai buruh binaan, sanggup bekerja di bawah terik matahari dan terded@h kepada bah4ya, semuanya kerana kehidupan di sini lebih baik.

“Saya tidak dapat membantunya, sekadar mengeluh sahaja,” tulis Dr Goh lagi.

Keadaan negara Bangladesh yang teruk dan ketidakstabilan politik menyebabkan ramai penduduknya berhijrah.Pekerja Bangla Mengadu s@kit Perut Cirit-Birit, Doktor Tergaman Dengan Penemuan Dan Identiti Pekerja Tersebut - sajagempak.com

Apa yang terjadi kepada pes@kitnya itu membuatkan dia tertanya-tanya bagaimanalah jika rakyat Malaysia berhadapan dengan situasi sama. Adakah kita akan survive?

Bagaimana agaknya nasib rakyat Malaysia jika negara sendiri berhadapan dengan ketidakstabilan politik. Adakah kita juga akan merantau ke negara orang yang lebih maju, sanggup menjadi kuli dan buruh semata-mata untuk menikm@ti hidup yang lebih baik daripada negara sendiri?

Sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada dalam negara kita meskipun tidak dinafikan terdapat kekurangan. Mana ada negara yang sempurna di dunia ini kan.

Sumber: Dr. Goh Aik Ping via SAYS

Sumber: Saja Gempak

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*