Tergempar Isu Covld-19! Ini Yg PM Tan Sri Muhyiddin Akan Lakukan Hari Ini

PERDANA Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka mempengerusikan mesyuarat khas Covid-19 pada Sabtu.

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa menerusi satu ciapan di akaun Twitter beliau @AnnuarMusa pada Jumaat.

“Besok YAB PM sendiri pengerusikan mesyuarat khas Covid-19… Semoga Ada tindakan yang tegas dan segera esok…,” tulisnya di laman Twitter.

Ciapan tersebut bagaimanapun tidak menjelaskan lokasi mesyuarat berkenaan, termasuk pihak yang terlibat.

Terdahulu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengumumkan bahawa Malaysia mencatatkan kes harian Covid-19 tertinggi iaitu sebanyak 287 kes pada Jumaat. – The Star

MASIH belum ada perbincangan untuk mengenakan ‘l0ckdown‘ di Selangor, demikian tegas Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Ketua Pengarah Kesihatan berkata, kawalan kesihatan awam telah dijalankan dengan cara membendung kes dan klvster di negeri itu.

“Jadi, kita harap kita dapat membendung penularan jangk1itan dalam kalangan k3es-k3es yang telah dikesan dan juga kluster-kluster sedia ada.

“Kalau kita dapat laksanakan sebagaimana kita jalankan di negeri Kedah, kita boleh kurang Rt (kadar kebolehjangki1tan) kepada kurang daripada 1.

“Jadi, tindakan sedang aktif dijalankan di kawasan-kawasan tersebut. Kalau kita dapat jalankan tindakan tersebut, masih belum lagi kita bincang sama ada kita perlu lockdown atau tidak di Selangor,” katanya pada sidang media, petang Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada terdapat cadangan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengenakan ‘lockdown’ di Selangor berikutan negeri itu mencatatkan kadar kebolehjangki1tan (Rt) lebih tinggi iaitu 1.95.

Media sosial sebelum ini kecoh dengan khabar angin bahawa terdapat cadangan untuk mengenakan lockdown di Selangor tidak lama lagi.

Dilaporkan bahawa Selangor mencatatkan kadar kebolehjangk1itan yang lebih tinggi berbanding Sabah iaitu 1.95, di mana Rt menunjukkan kadar secepat mana penularan Covid-19 merebak.

Ia berikutan peningkatan dalam jumlah kes harian baharu di Selangor sebelum ini daripada dua hingga tiga kes kepada 10 ke 15 kes.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Sumber : Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*