Selepas ditahan SPRM ini Nasib 5 Ketua Polis Daerah

MALAYSIA: Semalam kami ada berkongsikan artikel berkaitan dengan beberapa pegawai kanan Polis ditahan oleh SPRM bagi membantu k3s Macau Scam.

Menurut sumber seramai 5 orang Ketua Polis Daerah telah ditahan oleh pihak SPRM bagi membantu kes tersebut. Selain mereka terdapat beberapa orang lagi pegawai kanan dari Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Jadi selepas mereka dis1asat oleh pihak SPRM. Dikatakan mereka telah dibebaskan pada hari ini. Berikut adalah laporan akhbar berkaitan dengan perkara tersebut.

Suruhanjaya Pencegahan Rasvah Malaysia (SPRM) sudah merakam keterangan tiga Ketua Polis Daerah (KPD) bagi membantu s1asatan dakw4an melindungi kegiatan perjud1ian dalam talian dan Macau Scam didalangi seorang Datuk.

Datuk itu turut didakwa terbabit pengubahan wang haaram.

Menurut sumber, KPD itu dipanggil ke pejabat SPRM semalam, namun mereka dilepaskan selepas keterangan diambil.

“Setakat ini tiada tangkapan baharu membabitkan pegawai dan anggota polis bagi membantu s1asatan pengubahan wang haaram,” katanya, hari ini.

Sebelum ini SPRM menahan beberapa pegawai kanan polis yang bertugas di Jabatan S1asatan Jnayah (JSJ) Bukit Aman, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, Selangor dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD).

SPRM turut membekukan 736 akaun dengan nilai RM100.9 juta dipercayai milik sindiket cuci duit yang dikaitkan dengan perniagaan artis sebelum ini.

Sumber memaklumkan, semua akaun itu dikesan ada kaitan dengan sindiket berkenaan, kini dibekukan secara berperingkat.

Selain itu, RM5 juta daripada sindiket itu yang ada kaitan dengan perniagaan artis tanah air juga dis1ta.

Harian Metro sebelum ini melaporkan taktik perdaya dan menggunakan populariti artis untuk menjalankan kegiatan ‘mencuci’ duit haaram melalui pelbagai usahasama dan perniagaan sah.

Itu antara kegiatan segelintir individu yang disyaki terbabit dengan kegiatan haaram, termasuk perjud1ian yang memerangkap segelintir artis dengan tawaran modal untuk memulakan perniagaan.

Ketua Polis Negara Minta S1asatan Dilaksanakan

Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mengarahkan s1asatan terperinci dilakukan susulan pended4han k3s sind1ket perjud1ian dalam talian dan pengubahan wang haraam sehingga tertangkapnya beberapa anggota polis termasuk pegawai kanan.

Katanya, beliau sudah mengarahkan Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard, Jabatan S1asatan Jnayah dan Jabatan S1asatan Jnayah Komersial untuk melakukan s1asatan serta membantu Suruhanjaya Pencegahan Rasvah Malaysia (SPRM).

“Ketiga-tiga pengarah itu sedang jalankan tindakan masing-masing,” katanya kepada Bernama.

hamid bidor ketua polis negara

Abdul Hamid berkata Jabatan S1asatan Jnayah juga diarahkan membantu SPRM dalam s1asatan k3s itu.

Beliau berkata, masih banyak yang sedang dis1asat SPRM dan mereka memerlukan ruang serta waktu untuk meneruskan s1asatan k3s berkenaan.

Abdul Hamid berkata demikian bagi mengulas s1asatan terhadap 17 pegawai dan anggota pasukan keselamatan itu oleh SPRM berkaitan sindiket perjud1ian dalam talian dan pengubahan wang haaram.

Kelmarin, Bernama melaporkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata pihaknya mengesan ratusan syarikat dami yang diwujudkan bagi mengaburi pihak berkuasa berhubung s1ndiket berkenaan.

SPRM turut menyita 23 kenderaan mewah pelbagai jenis antaranya (Ford) Mustang, Rolls Royce, Bentley, Ferrari dan Porsche serta beberapa motosikal berkuasa tinggi dimiliki ahli sindiket dipercayai hasil kegiatan haaram.

Hari ini, sembilan pegawai kanan polis termasuk beberapa Ketua Polis Daerah dipanggil ke Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya untuk membantu s1asatan k3s itu.

Terdahulu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan lima anggota polis ditahan disyaki terlibat s1ndiket ‘cuci duit’ berkait dengan perniagaan selebriti tanah air sebelum ini

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani mengesahkan perkara berkenaan, ketika dihubungi pada 7 Oktober 2020.

Suruhanjaya Pencegahan Rasvah Malaysia (SPRM) menahan 10 individu termasuk lapan pegawai kanan (PDRM) serta merampas wang tunai RM100,000, berhubung s1asatan k3s kegiatan pengubahan wang haaram hasil aktiviti juvdi dalam talian dan Macau Scam.

Menurut laporan, empat pegawai kanan terbabit masing-masing seorang berpangkat Asisten Komisioner (ACP), Superintendan, Deputi Superintendan dan Asisten Superintendan serta dua anggota berpangkat Lans Koperal ditahan sejak petang semalam hingga tengah hari tadi, manakala empat lagi ditahan petang tadi.

Semua anggota terbabit bertugas di Bukit Aman dan Ibu Pejabat Kontinjen Polis (IPK) Selangor

Menurut sumber, pegawai berpangkat ACP itu bagaimanapun sudah dibebaskan selepas keterangannya direkodkan, namun seorang lagi pegawai berpangkat Superintendan direm4n semalam untuk membantu s1asatan.

“Setakat ini, siasatan lanjut sedang dijalankan bagi mengenal pasti sama ada mereka menerima ‘habuan’ lumayan daripada seorang lelaki berpangkat Datuk yang ditahan dan direman Sabtu lalu, bagi melindungi aktiviti judi dalam talian tempatan dan Macau Scam yang mensasarkan m4ngsa di China,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*