Lokman Adam Slumber Tvduh Manipulasi Data, sekali Dr Hisham “sound” balik

 

PUTRA JAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menafikan jumlah kes positif Covid-19 telah diman-ipulasi untuk kepentingan pihak lain.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, dakwaan itu jelas tidak berasas kerana kutipan data kes setiap hari menggunakan Sistem Maklumat Kesihatan Awam.

Jelas beliau, secara rutin setiap negeri akan masukkan data tersebut dan pihaknya membincangkan sebagai satu pasukan dan bukannya melibatkan dirinya seorang.

“Kita kutip data setiap hari sehingga jam 12 tengah hari menggunakan Sistem Maklumat Kesihatan Awam.

“Setiap negeri, mereka akan masukkan data tersebut dan kita bincang. Bukan hanya daripada saya tetapi satu pasukan pasukan di sebalik tabir akan melihat data dan kluster yang terlibat.

“Ini bukan mema-nipulasi. Ia adalah fakta. Kita menggunakan fakta ini dari hari pertama. Jangan data menunjukkan angka kosong dan satu digit kita terima data tersebut.

“Bila melebihi 1,000 kes kita tidak terima data tersebut,” katanya pada sidang media harian di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Presiden Laskar Siber Malaysia, Datuk Lokman Noor Adam bahawa Noor Hisham telah memanipulasi jumlah kes Covid-19 sejak kebelakangan ini bagi tujuan menghalalkan pengumuman dar-urat yang dicadangkan darur-at.

Noor Hisham menambah, KKM telah menjangkakan unjuran pihaknya menunjukkan kes-kes positif akan meningkat 1,000 kes dalam masa terdekat.

Jelas beliau, kemungkinan selepas 31 Oktober ini, negara tidak lagi mencatatkan jumlah kes positif tiga digit tetapi empat digit.

Katanya, ia melainkan nilai kadar kebolehjangkitan COVID-19 atau R naught (R0) dapat diturunkan kurang daripada satu.

“Dalam unjuran kita sepanjang tempoh empat minggu ini barulah kita dapat turunkan jumlah kes daripada empat digit kepada tiga gigit.

“Pep-erangan sedang sengit kita jalankan terutamanya di Sabah untuk pastikan kita mengawal penularan Covid-19 ketika ini,” katanya. – MalaysiaGazette

Lukis wajah mirip Dr Noor Hisham dalam mangkuk tandas, Fahmi Reza disifatkan bi-adap

SEBELUM ini pelukis kontr0versi yang dikenali Fahmi Reza sering menjadi perhatian masyarakat akibat kerap mengut-uk ahli politik dalam negara melalui lukisan.

Antaranya lakarannya adalah badut menyerupai Ahli Parlimen Pekan yang juga bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Selain itu, baru-baru ini dia juga pernah membuat lakaran memaparkan imej seorang lelaki berjanggut dan memakai penutup kepala berwarna merah jambu. Grafik lelaki berkaca mata itu sedang menadah tangan sambil menghemb-us n4fas yang mengeluarkan tompok-tompok berwarna merah jambu menyerupai vir-us Covid-19.

Seni visual tersebut mendatangkan perasaan tidak senang warga maya kerana ada yang menganggap ia sebagai imej Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri.

Namun hari ini dia sekali lagi menaikkan kem4rahan dan mendapat kec-aman hebat apabila dia memuat naik poster lukisan digital yang memperlihatkan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham di dalam mangkuk tandas.

Situasi kali ini dilihat berbeza apabila dia mensasarkan dan membuat lakaran membabitkan penjawat awam yang juga hero kesayangan rakyat Malaysia itu di dalam mangkuk tandas.

Menerusi ‘sequence’ foto itu pula jelas lakaran Dr Noor Hisham kemudiannya ditekan masuk ke dalam oleh seseorang.

Foto yang dimuat naiknya awal pagi tadi di Facebooknya, berkapsyen ‘please use the toilet’.

Posting tersebut ternyata menimbulkan pelbagai reaksi netizen dengan rata-rata mereka menge-cam hebat tindakannya yang dilihat terlalu bi-adap dan mel4mpau.

Malah ramai yang turut memintanya menghormati Dr Noor Hisham yang telah bertungkus lumus dan tanpa henti bekerja dalam menangani penularan w4bak Covid-19.

Kata mereka;

Muhamad Na’im Ab Razak – Ko ni dah terlampau free sangat ni Fahmi. Duk bajet rebel tak habis-habis. Mari datang Semporna ni. Aku serap kau masuk pasukan disin-fection. Boleh cuci tandas awam juga kalau kau dah suka sangat dengan tandas.

Megat Ishak – Not funny. Just disrespectful and in poor taste. You have no sense of humour and should stop thinking that you have. This is sh4meful.

Shah Redza Rosli – This is too much. Fahmi, politikus mungkin boleh disatira, tetapi tidak Dr Norhisham. Dia dan semua barisan hadapan telah berpenat lelah untuk mengawal pandemik ini. Sewajarnya kau menghormati beliau. Rakyat Malaysia menyayangi Dr Norhisham. Kau silap Fahmi, kau silap.

Radin Muhammad Hilman – Freedom of speech is everything but with consequences. You are liable to what you portrayed or said. It should be called responsible speech.

Thomas Thomas Fahmi – Just advise. U can poke and troll politician. But DG is hardworking to curb the pandemic. At least to show some respect to him.

Arif Atan – Kalau letak muka orang politik orang tak kisah. Letak DG silap besarlah. Kebebasan bersuara bukan lesen untuk b-iadab tak kena tempat.

Aminah Hamzah – Jika awak tidak dapat bantu negara dengan hasil seni awak dan kelebihan yang Allah berikan, hormatilah orang yang berusaha untuk kita, jika tidak mampu berterima kasih cukuplah dengan diam. Kesihanilah diri awak sebab awak tidak dapat menolong diri sendiri jauh sekali untuk menolong negara. Semoga awak dan kita semua diberi hidayah oleh Allah dan tahu berterima kasih kepada orang banyak berbakti.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*