Anggota PGA M4ut Ditemb4k di Sempadan Malaysia-Thailand. Sumber Dedahkan Siapa Dalang Sebenar

 

 

 

By

>

Berita mengejutkan diterima pagi ini apabila seorang anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang bertugas di pos sempadan Malaysia-Thailand, dekat Padang Besar, m4ut akibat ditemb4k, awal pagi tadi.

Dalam kejadian pada 3.10 pagi itu, mngsa, Koperal Baharuddin Ramli, 54, sedang bertugas bersama seorang lagi anggota PGA, Koperal Norihan A/L Tari, 39, yang mengalami keced3raan p4rah.

M4yat mngsa dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di Kangar dan mngsa yang ced3ra sedang dirawat di HTF dengan keadaannya dilaporkan krit1kal.

Komander PGA Briged Utara, Senior Asisten Komisioner Abdul Ghani Mohamad Ji yang dihubungi, mengesahkan kejadian dan memaklumkan akan memberi maklumat lanjut selepas selepas siasatan.

Difahamkan, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador dalam perjalanan ke Perlis bagi melawat mngsa dan meninjau keadaan semasa.

Dalang ser4ngan dipercayai sind1ket penyeIudupan

Sind1ket penyeIudupan dipercayai menjadi dalang ser4ngan ke atas dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang bertugas di pos sempadan Malaysia-Thailand dekat sini, awal pagi hari ini.

Sumber memaklumkan, tindakan pihak berkuasa Malaysia mengetatkan kawalan sempadan terutama di Perlis dan Kedah menyebabkan kegiatan penyeIudupan menjadi sukar dilakukan.

Beliau berkata, sind1ket sama turut dipercayai melepaskan temb4kan amaran ke arah anggota PGA yang sedang melakukan rondaan sempadan di Bukit Kayu Hitam, Kedah pada 13 November lalu.

” Kes (temb4kan) ini ada kaitan kumpulan penyeIudup, ada yang tidak puas hati apabila kita ketatkan sempadan.

” Dua anggota sedang berkawal ketika dis3rang, ada anggota lain dengar bunyi temb4kan,” katanya di sini, hari ini.

Dalam kejadian pada 3.10 pagi hari ini, anggota PGA) Koperal Baharuddin Ramli, 54, m4ut terkena temb4kan, manakala seorang lagi anggota PGA, Koperal Norihan A/L Tari, 39, par4h.

Mereka yang sedang melakukan kawalan di pos sempadan dipercayai dis3rang dari arah negara jiran oleh anggota sind1ket yang kemudiannya melarikan diri.

Tindakan pihak berkuasa mengetatkan kawalan sempadan Malaysia-Thailand sejak Mac lalu, menyebabkan kegiatan penyeIudupan terutama membabitkan sind1ket d4dah dan ketum menjadi lumpuh.

Reaksi warganet

Sementara itu menerasi ruangan komen rata-rata menzahirkan rasa simpati dan mengucapkan takziah buat keluarga Allahyrham.

Orang ramai juga sedar betapa hebat pengorbanan pasukan penguatkuasa yang menjaga sempadan, menggadaikan nyawa agar negara tidak dibolosi oleh pihak tidak bertanggungjawab.

” Risiko jaga sempadan negara. Sampi bergadai nyawa. Kakitangan imigresen senang lenang cop masuk negara ikut pintu utama. Tolong la jatuhkan hukuman paling berat . Diorang ni la musuh utama negara . Pengkianat . Penjara seumur hidup atau lucut warganegara.” tulis Sam.

” Diorg temb4k PGA penjaga sempadan sebab PGA tegas dalam menghalang kemasukan barang seludup dari thailand..
Bertapa mulianya Jiwa PGA melindungi Malaysia,” tulis Izhar.

Hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*