‘Baru faham kenapa orang Bangladesh M4Tl² tak nak DAGlNG beku’ – 1,500 tan DAGlNG beku haram jadi halal bernilai RM30 juta DISlTA

 

k3s² penyeIudupan yang berlaku di dalam negara bukanlah lsu baru yang dib0ngkarkan. Kerana kepentingan wang ringgit, mereka sanggup melakukan apa sahaja walaupun perkara tersebut bercanggah dengan und@ng² dan agama.

Seperti perkongsian pemuda ini, k3s pemb0ngkaran penyeIudupan dag!ng ini sudah pasti mengej0tkan ramai pihak. Dikatakan sehingga RM30 juta dag!ng seIudup yang tidak disembeIih telah diedar ke seluruh Malaysia.

Menurut lap0ran Sinar Harian pula, keg!atan yang berlaku sejak beberapa tahun lalu itu didkwa mendapat bantuan daripada ‘orang dalam’ di pintu masuk negara. Kebanyakan daging sejuk beku import itu dibawa masuk menggunakan dokumen paIsu.

MALAYSIA BERDUKAGambar profil aku dihitamkan sehingga mereka terlibat diheret. Sampai RM30 juta dag!ng seIudup tak disembeIih, siap diedar seluruh Malaysia. Boleh bayang 1,500 tan banyak mana? 1.5 juta kilogram. Susun dalam lori 3 tan, ada 500 buah lori. Kalau disusun lori-lori tu, ada 3 KM panjang dia oi.

Belum disahkan lagi ada negeri terkecuali daripada menerima dag!ng ini. Kena tunggu keputusan rasmi. Lebih par@h, menurut PPIM, dag!ng halal lain bercampur dengan tak halal dalam 1 gedung.

Masa ni lah rindu negeri Kelantan, rakyat dia support kaw-kaw dag!ng sembeIih sendiri. Masa ni lah, terkenang projek mega Shahrizat yang memang asalnya dibuat demi persediaan nak hadapi lsu ini, tiris setirisnya.

Akhirnya, lsu dag!ng beku ini telah tiba ke kemuncaknya. Masa ni lah, pengembala ternakan dag!ng, kalian kena munculkan diri, tampil war-warkan kewujudan anda. Selama ni iklan korang kena sab0taj karteI setempat, selama ni produk daging segar korang sampai dianaktiri walau dalam freezer pengedar.

Masa ni, aku teringat pakcik aku di Kluang yang bela ayam sampai berpel0h naik turun lori, sampai dem@m memikirkan nasib ayam-ayamnya yang bersaing dengan produk beku. Mudah-mudahan terjawab doa kalian.

Masa ni kalau korang nak mengepak, terbang, ini memang peluangnya. Harga naik kerana supply dan dem@nd. Kalian patut jadi hero di saat ini.

Masa ni, baru kau nampak hak-hak haiwan di zoo yang selama ni anak beranak yang conquer jawatan dalaman tu. Buat semua haiwan karniv0r di zoo seluruh Malaysia, kami kembalikan hak keperluan dag!ng buat santapan kalian. Selama ni kalian kurus kering kerana rakusnya tangan-tangan manusia. Mungkin dag!ng tak disembeIih ini adalah hak kalian yang tertangguh.

Tak pasal Majlis Mufti nak kena bersidang lepas ni untuk setkan status dag!ng yang dah beredar.

Sekarang ni baru aku faham, macam mana dag!ng yang asalnya berstiker ‘buffaIo’ bila sampai ke Pasar Selayang terus dilabeI ‘beef’. MisIeading sesuka hati dia ya. Rupanya status ‘halal’ pun cuma di sticker je ya.

Baru aku faham, kenapa orang Bangladesh Muslim yang merantau ke Malaysia berm4ti-m4tian tak mahu dag!ng beku. Cuba kau belanja dia makan fast food, FREE tau, itupun dia tengok kau atas bawah. Tak percaya boleh cuba.

Baru aku faham, kenapa Bangladesh ni sanggup pikul ayam hidup naik motor/lori. Sanggup sembeIih sendiri dalam t0ilet asrama mereka, sampai jiran mengadu bunyi ayam bising. Sanggup buat tempat sembeIihan tak berIesen di belakang kedai-kedai runcit bangsa mereka.

Kerana orang mereka sendiri menjadi s4ksi kepada perjalanan dag!ng beku di tanah air kita ini. Kartel haram guna orang Bangladesh. Kita sudah nampak sejelas-jelasnya kali ini.

Aku percaya, berapa pihak dah ‘tert@mpar’ muka masing-masing kerana k3s ini. Dari atas sampai ke bawah. Dari pemegang resit sampai ke stereng. Dari tangan ke tangan. Habis maru@h Malaysia dan JAKIM sebagai Ieader No 1 sijil halal dunia. Habis Iebur maru@h tanahair.

Kesian kedai-kedai makan halal. Dahlah ekon0mi tengah semput sekarang ni. Habis satu Malaysia kena tamp0r. Tali barut nak Iari pun kemain senang, pintu gate terbuka luas. Heret. Jangan tak heret.

Covid, you are such an interesting lesson for us, dengan izin Allah. KWSP RM10,000, GKP RM3,000, BPN dan lain-lain akhirnya akan beralih tangan ke pengusaha dag!ng segar yang halal. Finally, the cash cycle has been shuffIing up. Again.

Memetik Iaporan Sinar Harian 2 Disember 2020, taktik jah4t kartel yang menyelud0p dag!ng sejuk beku dari China, Ukraine, Brazil dan Argentina sebelum membungkus semula dag!ng tersebut dengan logo halal dan menjualnya ke pasaran seluruh Malaysia terb0ngkar dalam serbu@n bersepadu pihak berkuasa di sebuah gudang di Senai semalam.

Hasil ris!kan Jabatan Perkhidmatan Kuar@ntin dan Pemer!ksaan Malaysia (Maqis) kartel berkenaan dipercayai meny@mar sebagai syarikat pembekal dag!ng sejuk beku telah menjadikan gudang berkenaan sebagai lokasi untuk membuat label dan cap paIsu yang kemudiannya akan ditampal pada kotak dag!ng yang telah dibungkus semula itu.

Tind4kan itu dibuat bagi menyakinkan pemborong di Malaysia kononnya bekalan daging sejuk beku itu diperoleh dari negara yang dibenarkan pengimp0rtannya sebelum dipercayai died@r ke pasaran tempatan.

Sumber: Al Irfan Jani, Sinar Harian

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! satkobaviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*