Sarjan Norihan Buka Mulut, Ini Kjdian Sebenar Mndiang Baharuddin Terkrban. Senoi Praaq Memang Ber4ni

 

” Saya terpaksa berlari sejauh 1.2 kilometer (km) bagi mendapatkan motosikal untuk keluar mencari bantuan

Itu kata-kata anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) Kem Batalion 3, Sarjan Norihan a/l Tari, 39 yang cdera dalam kjdian berbIas tmbkan di sempadan Malaysia-ThaiIand pada 24 November lalu.

Menceritakan kembali kjdian itu, Norihan berkata, ketika kjdian dia dan mndiang Sarjan Bah4ruddin a/l Ramli, 54, berjalan di dalam gel4p untuk melakukan tinjauan kali kedua di lokasi yang dikenal pasti sebagai kawasan ssaran.

Katanya, dia berada di belakang Bah4ruddin sebelum tiba-tiba ternampak kelib4t manusia yang dipercayai pnyeIudvp juga sedang melakukan tinjauan.

” Kami berbIas tmbkan dengan pnyeIudvp terbabit menyebabkan saya dan Bah4ruddin prah, mndiang kemudian mengarahkan saya mendapatkan bntuan.

” Walaupun dalam keadaan prah, saya menguatkan semangat untuk keluar mendapatkan bntuan.

” Bah4ruddin mengarahkan saya mendapatkan bntuan selepas menyedari kami berdua prah akibat ditmb4k.

” Saya terpaksa tenangkan diri dan mengubah laluan keluar kerana tkut terserempak dengan pnyeIudvp yang berkeliaran di kawasan itu.

” Saya juga terpaksa mendaki puncak bukit dalam keadaan gelp.

” Ketika itu, saya nekad walaupun dalam keadaan skit dan nfas tersekat-sekat untuk mendapatkan bntuan daripada pos berdekatan,” katanya di kediamannya di Kem Batalion 3 PGA, dekat sini, semalam.

Turut hadir, Pegawai Pemerintah Batalion 3 PGA, Superintendan Rosman Kasman dan Pengerusi Persatuan Keluarga Polis (Perkep), Zuraini Majid.

Norihan berkata, dia hanya mengetahui rakan setugasnya yang mahir dalam penjejak kesan binatang dan manusia di hutan itu terkrban selepas beliau selesai menjalani pembdahan.

Dalam pada itu, katanya, hanya satu daripada tiga butir peIvru dikeluarkan dari badannya.

Katanya, dua lagi peIvru yang menembusi tulang belakang pada bahagian pinggul tidak dapat dikeluarkan kerana dibimbangi boleh menyebabkannya Impuh.

” PeIbru yang dikeluarkan terletak berdekatan paru-paru dikeluarkan ketika pembdahan dilakukan di Hspital Pulau Pinang (HPP).

” Walaupun sudah selesai menjalani pembdahan tetapi kesannya masih ada yang mana saya cepat penat bila berjalan.

” Dktor menasihatkan saya supaya melakukan senaman ringan bagi membolehkan paru-paru saya kembali berfungsi dengan baik,” katanya.

Dalam kjdian jam 3.10 pagi, 24 November lalu, Sarjan Norihan Tari dan rakannya, Sarjan Bah4ruddin Ramli, 54, berbIas tmbkan dengan pnyeIdup sewaktu melakukan rondaan Op Benteng berhampiran Pos TS9 Padang Besar, Perlis.

Bagaimanapun Bah4ruddin terkrban dalam ins1den itu selepas ditmb4k di perut manakala Norihan yang turut terkena tmbkan sempat mnyelamatkan diri.

Sarjan Norihan dan mndiang Bah4ruddin adalah anggota unit Sen0i Praaq Batalion 3 PGA (PDRM), yang terbabit dalam pengumpulan maklumat.

Sebelum ini kisah mengenai anggota Sen0i Praaq mencvri perhatian rakyat Malaysia yang bangga dengan kebernian dan kehebatan tersendiri unit tersebut.

 

Sumber via limau ais

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*