Pelakon Terima Bantuan Kerajaan Bela Kerbau

Pelakon terkenal Mohd. Amerul Affendi Mohd. Mawardi kini melibatkan diri dalam penternkan kerbau.

Menerusi laporan Kosmo, Amerul Affendi yang banyak membintangi filem seperti Paskal, Bunohan dan Polis Evo memberitahu industri pentrnakan amat berp0tensi dan dia tidak kek0k untuk melib4tkan diri mentrnak kerbau

Saya budak kampung

Amerul mengaku sebagai budak kampung, beliau sudah biasa dengan haiwan trnakan sedari kecil lagi.

“Saya memang budak kampung dan dari kecil lagi biasa dengan haiw4n trnakan kerana datuk saya memelih4ra lembu, jadi tidak timbul soal kek0k dan saya lihat pentrnakan punyai p0tensi yang besar.

“Sekarang saya mempunyai kira-kira 27 ekor kerbau yang ditrnak di kawasan Kampung Kelibau dan saya bertekad terus meningkatkan lagi jumlahnya dari semasa ke semasa,” katanya ketika ditemui pada Majlis Perasmian Jelajah Agropreneur Muda Peringkat negeri di Dewan Terbuka Laman Sejahtera Sungai Koyan di sini hari ini.

Terima geran bantuan

Dalam majlis tersebut,  Amerul Affendi menerima geran bantuan yang disampaikan oleh Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan 1, Datuk Seri Ahmad Hamzah.

Menurutnya, pada peringkat awal dia hanya menternak dua ekor kerbau kira-kira empat tahun lalu dengan membuat kndang menggunakan kayu terpakai dan jumlah kerbau terus meningkat dari semasa ke semasa.

Katanya, cab4ran yang dilaluinya dalam pentrnakan kerbau hanyalah apabila kndang pec4h sehingga perlu mencari kerbau selain anc4man daripada pencvri haiwan ternakan.

“Kalau ada penggambaran, ayah saya akan tolong jaga kerbau. Kalau musim hari raya pula, perhatian lebih perlu diberikan bagi mengelakkan dicvri.

“Saya berterima kasih kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian Pertanian dan Industri Makanan yang memberikan bantuan geran yang akan saya gunakan sebaik mungkin khususnya membaiki kndang,” ujarnya.

Terdahulu, Amerul menyedari pihak stesen televisyen tidak mahu mengambilnya berlakon selagi pengikutnya di laman sosial tidak mencecah lebih 500,000.

Susulan Amerul meminta pendapat netizen mengenai apa yang perlu dilakukan memandangkan dia enggn menggunakan jalan pintas dengan membeli pengikut.

“Nak beli follower saya rasa menipv pihak stesen televisyen pula. Bukan ke itu berd0sa?

“Instagram baru ada 100,000 followers. Maknanya lambat lagi stesen televisyen nak ambil berlakon dalam produksi mereka. Sebab depa (mereka) kata 500,000 baru dipertimbangkan.

“Nak beli followers saya rasa menipv pihak stesen televisyen pula. Bukan ke itu berd0sa? Jadi apa patut saya buat?” tulis Amerul di Twitter miliknya.

Perkongsian tersebut mendapat perhatian netizen yang rata-ratanya memberitahu biarpun dia tidak muncul di televisyen namun bakatnya sentiasa dihargai peminat.

 

Sumber via yoynetwork

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*