‘Nikah Dua, Tiga Atau Empat Takpe,’ Ayat Makan Dalam Dr. Zulkifli Buat Smua Pendkwah Selebriti Terdiam

 

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini, isu membabitkan seorang pendkwah selebriti muda yang dit4han atas dkwaan merog#I hangat diperkatakan ramai.

Susulan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berharap kejadian kes jnyah membabitkan pendkwah selebriti di Malaysia tidak berlaku lagi pada masa hadapan.

Tegas beliau, perbuatan jnyah dilakukan segelintir mereka akan memberi persepsi buruk terhadap keseluruhan golongan pendkwah selebriti.

” Tolonglah jaga, termasuk diri saya. Saya ‘tok sey’ (tidak mahu) dengar penc4buIan,” katanya ketika berucap pada majlis Tausiyah bersama pendkwah selebriti di sini pada Khamis.

Zulkifli berkata, kes jnyah membabitkan golongan pendkwah selebriti pasti akan mendapat liputan meluas di media.

” Kalau ustaz dengan gambar-gambar sekali (dipaparkan dalam media), dua minit kita tahu dah siapa (orang yang terlibat),” katanya.

Zulkifli berkata, para pendkwah selebriti juga perlu saling nasihat menasihati antara satu sama lain.

” Pertama, kita saling menasihati. Sesama Islam, salah satunya dalam majlis seperti ini, apabila kita bersama dekat satu sama lain, ingat mengingatkan.

” Maka di situ kita harap sinar pada tahun 2021 supaya tidak akan dengar lagi sebarang isu k0nflik seperti ini,” katanya.

Nikah dua, nikah tiga, nikah empat… tak mengapa.

Sambil berseloroh, beliau berkata, sekiranya membabitkan poligami, ia tidak mendatangkan masalah.

” Nikah dua, nikah tiga, nikah empat… tak mengapa. Tapi c4buI ini, nak ulang perkataan itu pun tak sedap bunyinya,” katanya.

Sebelum ini, peserta program realiti TV berbentuk keagamaan, Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful atau Dai’ Syed didkwa di dua mhkamah atas empat tudvhan melakukan s#ks Iuar t#bii, menc4buI, merog#I serta melakukan keker4san jnyah terhadap wanita.

Dai’ Syed, 25, ditahan pada 27 November lalu bagi membantu siasatan kes salah laku s#ks.

Terdahulu Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata, peserta program realiti agama seharusnya menjaga peribadi dan saling menasihati antara satu sama lain.

Beliau juga memberitahu kerajaan akan mempertimbangkan untuk mewujudkan garis panduan bagi penganjuran program realiti agama pada masa depan.

Katanya, garis panduan itu akan memberi suatu pemahaman yang baik dan panduan bersyarat bagi penganjuran program berkenaan.

Sementara itu, Dr Zulkifli sebelum ini enggan mengulas lanjut kerana k3s membabitkan Da’i Syed kerana masih dalam slasatan dan menyerahkan kepada pihak berwajib untuk menentukan sama ada pendkwah itu bersaIah atau tidak.

” Sebagai umat Islam kita perlu sentiasa muhasabah diri dan selagi belum disabitkan bers4Iah, kita tidak boleh menghvkum individu terbabit,” katanya.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*