Tragedl Jeti Tris0: Siti Aishah berkera$ Nak Hantar Anak Kembali Ke Madrasah – Suami.

SRI AMAN – Mohamad Hamzah Razali, 43, tldak menyangka sikap berker4s isterinya Siti Aishah Abdullah untuk menghantar sendiri dua orang anak mereka kembali ke madrasah pendidikan Islam di Kuching pada Jumaat menjadi pet4nda akh1r pemerg1annya.

Siti Aishah, 36, bersama lima anaknya, adalah antara sembilan yang terbvnuh selepas kenderaan pacuan empat roda (4WD) yang dinaiki mereka terjatvh ke dalam sungai B4tang Lupar di jeti feri Tris0, kira-kira 100 kilometer dari sini, semasa berada di jeti berkenaan untuk menaiki feri.

Mohamad Hamzah yang merupakan seorang pendakwah berkata, sudah menjadi kebiasaan bagi beliau bersama isterinya untuk mengambil dan menghantar kedua-dua anak mereka itu, Khairunnisa, 14, dan Nur Syuhada, 16, ke madrasah itu sebelum ini.

“Tapi kali ini dia (Siti Aishah) berker4s untuk bersama-sama adiknya menghantar anak-anak saya balik ke (madrasah) di Kuching dengan memandu dari rumah kami di Kapit,” katanya ketika ditemui media di H0spital Sri Aman di sini pada Sabtu.

Mohd Hamzah berkata, kali terakh1r beliau mendapat mesej daripada isterinya melalui WhatsApp selepas solat Jumaat mengatakan dia sudah dalam perjalanan ke Kuching bersama adik ipar dan ahli keluarganya yang lain dalam dua kenderaan.

“Saya mengetahui kejadian itu selepas ibu mentua saya menelefon kira-kira jam 3.19 petang mengatakan kereta (kenderaan 4WD) yang dinaiki isteri saya jatvh ke dalam sungai,” katanya yang reda dengan pemerg1an isteri, anak-anak dan adik ipar serta anak saudaranya.

Sementara itu, Munah Agon, 58, ibu kepada Aishah, jelas masih dalam keadaan tr4uma ketika ditemui Unit F0rensik Hospital Sri Aman.

Beliau yang menaiki sebuah lagi kenderaan di belakang 4WD maIang itu hanya mampu menjer1t dari javh melihat kenderaan dinaiki anaknya itu bergerak Iaju secara tiba-tiba sebelum terhvmban ke sebelah kanan laluan menghala feri itu.

“Saya tldak dapat berbuat apa-apa… hanya mampu melihat kereta itu mulai tenggeIam. Kemudian mereka (orang ramai) di pangkalan terjvn ke sungai untuk mengeluarkan anak-anak dan cucu saya dan membawa mereka ke atas jeti,” katanya yang kehiIangan dua anak perempuan dan tujuh cucu dalam kejadian itu.

Munah berkata, tujuan mereka bergerak ke Kuching adalah untuk menghantar dua orang cucu perempuannya, Nur Syuhada dan Khairunisa kembali ke madrasah yang terletak di Samariang, Kuching yang akan memulakan sesi pengajaran dalam minggu depan.

“Perkara itu dimaklumkan oleh Aishah ketika berkunjung ke rumah saya… saya berasa tldak sedap hati dan mengambil keputusan untuk turut serta ke Kuching menggunakan sebuah lagi kenderaan yang dipandu oleh anak lelaki saya,” katanya.

Menurutnya, sebelum menghampiri Pangkalan Feri Triso mereka sempat berehat sebentar di tepi jalan dan mengambil saIah seorang daripada anak Siti Aishah yang dikenali sebagai Fatihah Najwa, 10, sebelum meneruskan perjalanan.

Sementara itu, Mohamad Hamzah berkata, jnazah isteri dan anak-anaknya yang terkorban dalam traged1 itu akan disemad1kan dalam satu Iiang Iahad di Tanah Perkburan Islam Kampung Hulu Sri Aman.

 

Sumber: Bernama

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*