Guna duit sendiri tur4p jalan, Lando Zawawi & Brotherhood tak harap balasan

 

Berikutan ke$ kematlan akibat meIanggar Iubang di atas jalan raya semakin bertambah, hal tersebut menimbulkan ker1sauan dalam kalangan pengguna jalan raya terutama sekali penvnggang motosikal.

Ke$ saban hari semakin bertambah, namun ramai yang mempersoalkan di mana peranan pihak penguatkuasa yang bertanggungjawab menyelia keselamatan jalan raya?

Bagaimanapun, syukurlah masih ada rakyat Malaysia yang bertimbang rasa yang secara sukarela tampil menyelamatkan keadaan dan cuba menyelesaikan isv tersebut.

Individu berkenaan adalah Lando Zawawi dan ‘Ikatan Silaturrahim Brotherhood’ yang sudah tidak asing lagi apabila timbul isv berkaitan dengan jalan raya.

Sebelum ini, ramai yang tertanya-tanya ke mana hiIangnya pelakon Lando Zawawi atau nama sebenarnya, Azlan Sani Zawawi. Mungkinkah dia kini sudah bersara atau sudah tlada lagi tawaran berlakon disebabkan sa1ngan seng1t dalam industri seni?

Sebenarnya, dia tldak menghiIangkan diri tetapi sehingga kini Lando sedang gigih menjadi seorang aktivis dan menjalankan kerja-kerja amal menvrap jalan raya r0sak dan berIubang di lokasi yang tertentu.

Malah, modal yang digunakan untuk menvrap jalan menggunakan duit poketnya sendiri tnpa sebarang bantuan daripada mana-mana pihak.

Semalam, pihak The Star menemubual pelakon berusia 46 tahun itu dan merakam videonya yang sedang giat melakukan kerja penvrapan lubang bersama kumpulannya.

Video:

 

Menurut Lando dan rakan-rakan, mereka telah membaikpulih ribuan Iubang atas jalan raya sejak tertubuhnya kumpulan terbabit pada 2007 lalu.

“Kami di sini hanya untuk satu benda, iaitu memastikan jalan raya lebih selamat. Saya pembayar cvkai, dan mereka semua juga pembayar cvkai.

“Kalau ikutkan, kami tldak perlu melakukan benda ini. Sedangkan kami boleh balik rumah dan tidur, tetapi kami masih perlu melakukannya kerana ramai yang meninggaI dunia akibat Iubang atas jalan raya.
“Jadi, sebab itulah kami di sini. Kami tak mengharapkan sebarang baIasan pun,” luah Lando kepada wartawan The Star.

Tambahnya lagi, kerja-kerja amal tersebut dilakukan oleh sukarelawan hampir setiap malam di beberapa negeri menggunakan campuran sejuk asphaIt dan membr4n bitvmen.

Menerusi video itu, wartawan Joshua Lim mengagumi kegigihan Lando dan kumpulannya kerana sanggup berb4sahan di dalam hujan tengah pagi demi menjalankan kerja amal mereka terhadap orang ramai.

“Mereka basah Iencun dan menggunakan peralatan sendiri, mereka menggunakan duit poket sendiri semata-mata mahukan jalan raya yang selamat buat semua orang,” jelas Joshua.

Apa yang lebih menyentvh hati dalam video tersebut adalah apabila salah seorang mngsa kemaIangan Ianggar lubang yang telah kehiIangan sebelah kakinya, turut serta membantu kerja-kerja amal yang dijalankan Lando dan kumpulan.

Dalam pada itu, Lando turut menyatakan harapannya agar pihak berkuatkuasa mengambil tindakan

terhadap isv tersebut kerana baginya, dia tldak boleh melakukan kerja baikpulih itu selama-lamanya.

Ikatan Silaturrahim Brotherhood atau ‘The Brotherhood’ mempunyai sebanyak 54 kumpulan dan terdiri daripada 10,500 ahli di seluruh negeri.

Kumpulan yang ditubuhkan oleh Lando tersebut mula ber0perasi menjalankan kerja sukarelawan sejak lebih sedekad lagi.

Sumber: The Star (Joshua Lim),omm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*