Individu ini ded4h kenapa perlu moh0n i-sinar walaupun gaji tak terjejas

 

Saya perasan ada di kalangan kita yang tidak mahu mengeluarkan duit kwsp melalui inisiatif i-Sinar. Alasan utamanya adalah mereka dalam keadaan yang ok dan tidak memerlukan.

Benar, itu hak anda dan duit anda. Tetapi izinkan saya memberi cadangan mengapa anda perlu keluarkan juga duit kwsp tu.
Pertamanya, kita tidak tahu apa yang akan jadi pada masa hadapan. Sekarang kita ok. Kerja ada, gaji masih jalan, hut4ng semua dibayar dengan k0nsisten. Alhamdulillah.

Persedian untuk sebar4ng kemungkinan mendatang

Tapi bagaimana pula dengan esok dan hari seterusnya? Saya buka beberapa kebarangkalian.

1. Syarikat tempat kerja tiba-tiba tutup
2. Covid-19 menjadi lebih burvk sebagai contoh di UK
3. Kemal4ngan dan kem4tian atau j4tuh s4kit

Itu hanya contoh ringkas. Cuba fikirkan jika ianya terjadi? Adakah kita bersedia? Jika ya, adakah RM5K atau RM10K dari i-Sinar tu tak membantu langsung?

Percayalah yang apabila situ4si ini terjadi, anda akan men4ngis menyes4l kerana tak keluarkan duit kwsp pada waktu ini. Kerana bukan selalu boleh bawa keluar duit dari kwsp, akaun 1 pulak tu.

Tukar tempat duit dari KWSP ke Tabung Haji, ASB

Kalau tiada apa-apa nak digunakan atau dibeli sekalipun, keluarkan sahaja. Letak dalam Tabung Haji atau ASB. Tabung Haji antara tempat paling stabil dan tidak dipertikaikan halal har4mnya. ASB pula masih ok dengan dividennya. Yang bising masa dividen ASB rendah sebelum ni adalah yang buat l0an ASB. Yang masukkan duit tunai, biasa je. Tak rugi apa-apa pun.

Kenapa jangan tinggalkan dalam KWSP dan masukkan kat Tabung Haji atau ASB? Kerana keupayaan untuk mengeluarkan duit itu apabila diperlukan.

Jika tinggalkan dalam KWSP, kena berhenti kerja ke, gaji kena pot0ng ke, nangislah macam mana pun, takkan boleh dah keluarkan duit dari akaun 1 lepas i-Sinar ni.

Berbanding dengan Tabung Haji dan ASB. Pengeluarannya lebih mudah bila keadaan mem4ksa.

Jadi, fikirkanlah. Saya sarankan anda hanya tukar tempat duit itu sahaja. Bukan saya sarankan anda habiskan duit tu.

Buatlah pilihan dengan bijak. Jangan rasa bersalah tak bertempat. Itu duit anda sendiri. Hasil titik p3luh anda sendiri. Kenapa nak letak dalam peti besi yang kuncinya dipegang oleh orang lain sedangkan kita boleh letak dalam peti besi kepunyaan kita sendiri?

Berhenti t4kut pada diri sendiri. T4kut terbelanja dan sebagainya. Anda dah besar panjang. Saya pasti anda boleh kaw4l diri. Lepas tu, jangan fikir beli emas tu satu pembaziran. Emas ialah penyelamat tunai. Kalau nak beli, boleh beli di Gull Jewellery Harga murah, tanpa upah pulak tu.

sumber : Akhtar Syamir via OBulan

Facebook Comments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*