Pada Mulanya Niat Pasangan Tentera Ini Nak Daftar Kahwin, Sekali Dapat Tawaran Untuk Nikah Terus Siap Pakai Baju Celoreng

Memandangkan Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) 2.0 sedang dijalankan ketika ini, ramai bakal pengantin terpa.ksa mempercepatkan tarikh pernikahan mereka ataupun menunda hari istimewa tersebut kerana ketika tempoh PKP sebarang majlis perkahwinan tidak dapat dijalankan.

Susulan daripada itu, hampir sebahagian besar Pejabat Agama di dalam negara membuka peluang untuk bakal pengantin bernikah tempoh hari di pejabat.

Susulan daripada itu, menerusi Harian Metro, satu pasangan pengantin anggota keselamatan telah hadir ke Pejabat Agama Daerah Kluang untuk menghantar borang nikah mereka yang dijadualkan pada 22 Januari 2021.

Namun pihak Pejabat Agama mencadangkan mereka bernikah sahaja dan dipersetujui oleh kedua-dua keluarga apabila mereka memaklumkan hal tersebut.Perkara tersebut terjadi buat pasangan Amir Farhan Abu Hanipah, 28 dari Rejimen Ke-2 Artileri Diraja di Kem Mahkota dan pasangannya, Noor Asmiza Rosli, 25, yang juga anggota tentera yang bertugas di Markas Pemerintahan Pasukan Simpanan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Sungai Lunchoo, Masai.

Menurut Amir Farhan, mereka hanya datang untuk menyerahkan borang daftar perkahwinan sebelum dinasihatkan untuk terus bernikah sahaja.

“Kami datang sebenarnya untuk daftar perkahwinan, tetapi dinasihatkan terus nikah kerana PKP.” Jelasnya.

Hanya datang pakai seragam celoreng

Pihak pejabat agama telah menghubugngi keluarga mereka dan masing-masing bersetuju untuk meneruskan pernikahan pada hari tersebut mamandangkan dalam tempoh PKP sebarang majlis tidak akan dilakukan.Jadi mereka yang berseragam tentera hanya memakai uniform kerja sahaja dan majlis turut disertai oleh 41 pasangan yang lain.

“Ketika datang ke pejabat agama membuat pendaftaran kami memakai seragam tentera.

“Dalam masa sama, pihak pejabat agama menghubungi keluarga kami dan mereka setuju untuk kami bernikah pada hari itu bersama-sama dengan 41 pasangan pengantin lain,” Katanya kepada sumber.

Namun begitu, anggota Rejimen Ke-2 Artileri Diraja di Kem Mahkota tetap bersyukur kerana dia dan pasangannya telah selamat bergelar suami isteri walaupun hanya memakai seragam celoreng ketika melangsungkan pernikahan.

Tambahnya lagi, momen ini pastinya akan terus dikenang kerana sangat bermakna dalam hidup mereka. Jika tiada aral melintang, majlis persandingan dicadangkan berlangsung selepas PKP ini tamat.

“Insha-Allah jika tidak ada aral majlis persandingan akan diadakan selepas PKP,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: Harian Metro (Adnan Ibrahim), hairiazharphotography Via 2eKesah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*