Trkejut Nampak ‘Kelibat’ Budak Di Kvbur Waktu Malam, Rupanya 3 Beradik Rindu Arwh Ibu

 

Kehilangan insan tersayang terutamanya ahli keluarga merupakan satu m0men yang sangat pediih dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Itu lah perasaan yang terpaksa ditanggung oleh anak-anak kecil ini apabila merindui arwh ibu tersayang sehingga sanggup pergi ke kvbur arw4h pada waktu malam.

Rindu arw4h mama

Berdasarkan perkongsian yang dimuatnaik oleh seorang pengguna Facebook iaitu Syaffiq S.Salleh menceritakan pengalamannya apabila dipertemukan dengan beberapa orang kanak-kanak di kawasan perkvburan. Kisah itu bermula apabila Syaffiq bersama beberapa individu lain berada di sebuah kedai berdekatan dengan kawasan perkvburan itu.

Nampak kelibat budak-budak tengah main kat pagar kubur, dengan lampu suluh kecik. Lampu telefon. Cepat-cepat la aku pergi tengok takut ada apa-apa pulak. Tengok budak kecik 3 orang.

Mereka kemudian terlihat s0sok tubuh tiga orang kanak-kanak di kawasan kvbur yang gelap dengan cahaya lampu yang s4mar-s4mar. Syaffiq kemudian mendekati kanak-kanak terbabit dan bertanya mengapa mereka datang ke kvbur pada waktu malam begini. Tetapi alangkah terkejutnya apabila kanak-kanak itu menjawab mereka terlalu merindui arw4h ibu yang dipercayai baru sahaja meniinggal dunia.

Lebih kurang 12 tahun, 8-9 tahun, lepas tu dalam sorang lagi 5-6 tahun kot.  “Awok wat apa sini dik?”

“Saya nak pergi tengok kvbur mama saya, saya rindu mama saya”, dia jawab. Trkejut dengar. Kvbur gelap, jalan ke kvbur gelap, hutan kiri kanan. Budak kecik berjalan kaki mari, berani masuk dalam kawasan kvbur yg gelap tu. Bayangkan la perasaan rindu dia tu sampai tak rasa t4kut pun. Terlalu rindu.

‘Kakak minta maaf’

Lepas tu, dalam gelap 3 adik beradik ni berjalan nak pergi ke kvbur mama dia, sementara pak sedara buka lampu. Sampai situ dia duduk, usap tanah yang masih basah lagi “Mama kakak mintak maaf mama, kakak rindu mama,” macam-macam la luahan dia. Ya Allah seb4k. Arw4h mama dia m4ti selepas 4 hari bersalin anak ke-3. Kebvmi subuh tadi kalau tak silap.

Malam ni ada tahlil di rumah arw4h, jadi orang-orang dewasa tak boleh nak hantar la mereka ni minta nak pergi kvbur. Rumah tu dalam 300-400 meter dari kvbur. Tapi suasana gelap sungguh la. Betapa tekadnya kakak ni nak jumpa mama dia, nak luah, nak bercakap, nak cakap rindu. InshaaAllah pakat sedekahkn al-fatihah dan doa kepada arwvh. Allahummaghfirghlaha warhamha waafiha wa’fuanha.

Tidak cukup dengan itu, kanak-kanak terbabit juga dikatakan mengusap tanah kvbur arw4h sambil meluahkan rasa rindu. Difahamkan, arw4h dipercayai meniinggal dunia empat hari selepas melahirkan anak ketiganya.

Tambah Syaffiq lagi, kesemua kanak-kanak itu dikatakan ‘telah cuvi-cvri’ keluar dari rumah mereka untuk ke kvbur tanpa pengetahuan ahli keluarga yang lain. Menurutnya, ahli keluarga sedang sibuk menguruskan majlis tahlil yang akan berlangsung pada malam itu.

Sumber: Syaffiq S.Salleh

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*