Habib Muhammad Ahmad Alattas MninggaI Dunia, Sempat Merasmikan Masjidnya Smalam.

 

Aceh : Khabar dvka buat umat Islam, seorang lagi ulama mninggaI dunia, Habib Muhammad bin Ahmad Alattas, 79, tahun menghembvskan nfas terakhir awal pagi tadi.

Ramai yang terkejvt dan sed1h permerg1an mengejvt Al Habib Muhammad apabila Masjid Balawi yang baru siap dibina sempat dirasmikan oleh arwh semalam.

Rata rata mereka gembira apbila masjid yang tersergam indah Masjid tersebut hasil usaha dan kerja ker4s Al Habib, namun kini dia telah perg1 seIama lamanya.

Melalui penulisan seorang pelayar media sosi4l yang amat rapat dengan Habib iaitu Nyak Debby Luthfyana dia meIuahkan rasa piIu permerg1an Habib.

“Selamat tinggaI Habib Muhammad bin Ahmad Alattas, Semoga Allah meIipatgandakan semua kebaikannya dan dia ditempatkan di tempat yang tinggi di syurga bersama kekasihnya Sayyiduna Rasulullah Saw, Alfatihah.

Habib Ahmad pernah berkata kepada Habib Fahmi Masjid Balawi adalah tujuan terakhir saya, setelah itu saya pulang” selamat tinggaI Habib”.

 

Allah telah menganugerahkan cita-cita terakhir Habib, Dari semalam di Iidah Habib selalu berkata “Saya ingin bertemu dengan Rasulullah” Dan sekarang Habib telah bertemu dengan Allah dengan yang maha esa yang sangat Habib sayangi.

Doakan kami dengan keberkatan masjid Ba’lawi yang Hbaib bina, Allah akan memanggil kami kemudian berhari-hari bersama Husnul Khatimah dan Habib dapat bertemu dengan Nabi Muhammad SAW .

Pada awal hari Masjid Ba’alwi dirasmikan, menerima maklumat sebentar tadi pada jam 00.00 WIB Habib pulang untuk bertemu kekasihnya.

Al Habib Muhammad Bin Achmad Alatas dilahirkan pada hari Ahad malam Isnin 18 akhir Rabiul 1361 Hijriyah / 03 Mai 1942 di Dusun Jervk, Desa Pucok Alue Dua, Kabupaten Slmpang Ulim, Kabupaten Aceh Timur, Provinsi Aceh.

 

Kini kita kehiIangan lagi seorang Ulama yang hebat seperti Habib seorang insan yang penuh dengan ilmu dan cita cita. Semoga arwh ditempatkan dikalangan orang yang soleh. Alfatihah.

Sumber: kp

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*