Tak Percaya Jen4zah C0VID 19 Telah Disolatkan, Penduduk Tergamak Halang Ambulans & Gunting Kain Kafan

 

Jika di Malaysia, kalau seseorang itu mening.gal akiba.t CO.VID 19, jangankan kata orang kampung, family dia pun tak boleh nak dekat dengan jena.zah. Hanya mampu tengok jena.zah ditan.am daripada jauh sahaja.

Tapi lain pula ceritanya di Indonesia, menurut Tribunnews, sekumpulan penduduk telah menghalang kereta ambulans yang sedang membawa peti ma.yat jen.azah CO.VID 19 gara-gara mereka tidak percaya ma.yat tersebut telah disolatkan. 

Yang paling buat admin terkejut, penduduk-penduduk ni kiranya ‘berani ma.ti’ lah juga apabila mereka telah mencungkil peti ma.yat tersebut dan menggunting kain kafan demi untuk periksa sama ada betul atau tidak ma.yat terbabit telah disolatkan.

Petugas kesihatan sudah tunjuk video ma.yat disolatkan 

Demi untuk meyakinkan penduduk, petugas kesihatan yang membawa ma.yat itu telah menunjukkan video mereka melakukan solat jen.zah ke atas ma.yat tersebut. Malah mereka juga siap tunjuk surat hasil swab CO.VID 19 terhadap jena.zah berkenaan.

Tapi nampaknya apa saja yang dilakukan petugas kesihatan masih tak dapat buat penduduk di situ percaya. Adoi payah macam ni. 

Menurut laporan, tiga individu yang cuba meram.pas ma.yat tersebut telah dita.han pihak polis atas perbuatan mereka. Mereka juga katanya telah melangg.ar undang-undang kuarantin yang ditetapkan kerajaan Indonesia.

Berdasarkan siasatan, ketiga-tiga orang yang membuat kacau itu merupakan ahli keluarga arwah dan pencungkil serta gunting telah dirampas daripada mereka.

Mereka juga katanya telah menghasut dan membuat provokasi terhadap penduduk setempat untuk menghalang ambulans dan mengambil jenazah secara paksa saat kenderaan tersebut tiba di rumah mayat.

Adui macam-macam hal ye. Tak ta.kut ke ramai-ramai berkumpul tu kena CO.VID 19? 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: LM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*