Bersiap Sedia, Ini Taktik Bakal PeIarian R0hingya Guna Untuk Masuk Malaysia. Hanya Tunggu Masa Je

 

Semalam berita berkenaan kehilangan etnik Roh1ngya di kem peIaarian di lndonesia menarik perhatian warganet.

Ia susulan dipercayai besar kemungkinan mereka melarikan diri kerana mahu memasuki Malaysia.

Terbaru, sind1ket penyeludupan manusia dari lndonesia dan Malaysia didapati bekerjasama membawa masuk peIaarian etnik Roh1ngya yang melarikan diri dari kem perlindungan sementara di Lhokseumawe, Aceh, lndonesia.

Guna taktik ini untuk masuk Malaysia

Ketua Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Laksamana Maritim Datuk Mohd Zubil Mat Som berkata, berdasarkan maklumat yang diterima, sind1ket akan membahagikan peIaarian ini dalam kumpulan kecil.

” Mereka akan membahagikan peIaarian dalam kumpulan kecil iaitu seramai empat hingga lima orang sebelum dibawa masuk menggunakan bot-bot kecil.

” Sind1ket dari lndonesia akan mengatur peIaarian dari kem berkenaan dan di Malaysia pula akan memandu arah di mana mereka akan mendarat,” katanya kepada Harian Metro.

Mohd Zubil berkata, APMM sedia maklum mengenai destinasi terakhir kumpulan peIaarian ini adalah Malaysia dan bukan lndonesia.

” Sejak dari awal lagi kita sedia maklum, mereka bukan ingin ke lndonesia tetapi disebabkan kawalan ketat dilaksanakan Ops Benteng menyebabkan kumpulan penyeludup terpaksa memesongkan peIaarian ke lndonesia.

” Ia adalah berdasarkan maklumat menerusi tangkapan terdahulu termasuk tangkapan di Langkawi dan tangkapan empat peIaarian Roh1ngya yang melarikan diri dari kem berkenaan baru-baru ini,” katanya.

Menurutnya, pihaknya kini bekerjasama dengan Bahagian Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran (ATIPSOM) Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi perkongsian maklumat.

” Radar Sistem Pengawasan Maritim Laut Malaysia (SWASLA) sentiasa bersiap siaga, sebab itu kini jika terdapat peIaarian dari lndonesia yang dikesan radar, pemeriksaan akan terus dilakukan.

” PeIaarian ini ingin masuk ke Malaysia disebabkan keluarga mereka tinggal di sini dan mempunyai pekerjaan,” katanya.

Katanya, peIaarian kini sedang menunggu masa yang sesuai sebelum cuba masuk ke perairan negara.

” Tetapi kita sudah bersedia sepenuhnya dengan aset yang kita ada termasuk dari bantuan agensi yang melaksanakan Ops Benteng,” katanya.

Kelmarin, ratusan peIaarian etnik Roh1ngya melarikan diri dari kem perlindungan sementara di Balai Latihan Kerja (BLK) Lhokseumawe, Aceh untuk memasuki Malaysia.

Pegawai Perhubungan Awam Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk PeIaarian (UNHCR) lndonesia, Mitra Suryono berkata, sejak awal lagi peIaarian Roh1ngya itu memang bertujuan ke Malaysia dan bukan lndonesia.

” Kami belum tahu ke mana mereka pergi,” kata Ketua Pasukan Petugas Roh1ngya di Lhokseumawe, Ridwan Jamil.

” Tetapi mereka dipercayai akan meIarikan diri jika ada peluang meninggalkan kem peIarian kerana matlamat mereka adalah untuk masuk ke Malaysia,” katanya.

Hanya 112 peIarian yang masih ada di kem sementara di Lhokseumawe, minggu ini, lapor agensi berita AFP.

Jumlah itu jauh lebih rendah berbanding 400 orang yang tiba di antara bulan Jun dan September tahun lalu.

Sumber:hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*