Penyewa Tak Bayar Sewa, Tuan Rumah Dtg Cabut Meter TNB. Sekali Pnyewa Saman Dan Ini Keputusan Mhkamah

Umum mengenali peguam bernama Nor Zabetha yang sering berkongsi tulisan di Facebook di mana beliau mengulas apa sahaja isu semasa atau viral di media sosial.

Terbaru, perkongsiannya tentang isu khi4nat dan merosakkan harta benda yang mencuri perhatian ramai.

” Status saya yang tadi, ada beberapa soalan yang bertanya berkenaan dengan melakukan khi4nat dengan merosakkan harta benda dibawah Sksyen 427 Knun Kesksaan.

” Saya tulis melakukan kerosakan terhadap harta bernilai RM25 atau lebih. Ada yang menyangka kesilapan typo. Mungkin saya hendak tulis RM25,000.

” Oh! Tidak. Memang begitu ayatnya. Memang kerosakan kepada harta benda yang nilainya RM25 dan lebih.” tulis Nor Zabetha.

Bercakap soal itu, Nor Zabetha kemudian berkongsi pengalamannya suatu ketika dahulu apabila anak guamnya berselisih faham dengan penyewa rumah yang tidak mahu bayar sewa.

Tuan rumah cabut meter TNB

Menurut Zabetha, akibat penyewa masih berdegil, tuan rumah tension dan datang ke rumah yang disewakan.

” Dia masuk ke dalam rumah dan memotong bekalan elektrik secara mencabut meter TNB.

” Penyewa buat laporan polis, memandangkan polis rasakan itu adalah perbuatan yang khi4nat dengan melakukan kerosakan pada barangan bernilai RM25. Anak guam saya didakwa di mhkamah dan perlu membayar jaminan dan melantik peguam.

” Kami menang kes ini kerana hujah saya bahawa rumah itu adalah miliknya dan penyewa telah tandatangan perjanjian.

” Jadi harta miliknya sendiri. Bukanlah kerosakan pada harta benda penyewa dan kerosakan yang berlaku adalah kerugian anak guam.

” Dalam proses menang itu, perlu pula dia ke mhkamah berkali-kali, lantik peguam dan menjalani proses ke mhkamah.

” Tidak ke payah dan susah, semata-mata hal yang nilainya RM25 sahaja. Harga jaminan sahaja pun telah berkali ganda dari nilai yang rosak

” Saya hendak pesan, undang-undang merosakkan harta benda milik orang atau milik awam itu ada. Jangan main sembarangan.

” Kalau bergadvh kita jangan pergi pecahkan pasu bunga jiran, patahkan side mirror kereta orang, calarkan kereta orang atau apa sahaja perbuatan. Tak pasal-pasal nanti, panjang prosesnya.

” Geram dan marah itu belum tentu dapat dilepaskan dengan menjah4namkan orang tetapi yang pasti kalau polis hendak membuat siasatan dan dakwa. Panjang cerita dia nanti.

” Hukumannya juga bukan biasa-biasa. Penjara tidak kurang setahun dan maksimum 5 tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

” Tengok jugalah perbuatannya untuk menilai berapa lama penjara atau berapa banyak denda. Sebab berbeza mengikut perbuatan dan fakta kes.

” Kalau mengamuk itu macam-macam gaya hendak lepas marah. Ada yang pergi pecahkan wind screen orang, ada yang pergi jahanamkan pagar depan rumah orang. Boleh dikatakan lagi dasyat perbuatan, lagi dasyatlah hukuman. Semua ini ada hukuman.

” Hati-hati. Marah tu kawal,” akhiri Zabetha.

Sumber:FB Nor Zabetha

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*