Netiizen Minta Guru Jaga Imej Profesion Perguruan, Sekali Cikgu Fadli Salleh Bagi K0men

Viral di TikTok mengenai gelagat seorang guru wanita yang sedang ‘memb3bel’ kepada anak muridnya gara-gara bermain kain yang mempunyai cecair pembasmi kum4n (hand sanit1zer).

Menurut guru tersebut, dia terp4ksa mengenakan d3nda seperti berdiri di dalam kelas kepada pelajar berkenaan selepas murid terbabit ingk4r arahannya.

180 juta kali dah bagitahu

Cikgu dah bagitahu 180 juta kali jangan main kain tuala tu dekat atas kepala, muka dan mulut. Hampa tau tak cikgu letak hand sanitizer dekat tuala tu supaya tak nak ada kum4n. Hampa semua boleh pula main letak dekat muka dan mulut.

Menerusi video vir4l tersebut, seorang guru wanita dipercayai ‘mar4h’ dan memberi nasihat kepada anak muridnya agar tidak bermain dengan tuala yang mengandungi hand sanitizer.

Ini kerana, guru wanita tersebut tidak mahu sebarang perkara yang tidak diingini berlaku terhadap anak muridnya. Sepanjang video tersebut juga, guru berkenaan telah memb3bel terhadap pelajar berkenaan.

Tolong berhenti rakam

Cikgu-cikgu. Tolonglah berhenti rakam diri sendiri sambil memb3bel kepada murid-murid. Dengan suara yang ‘ann0ying’, lepas tu buat-buat g3dik, sangat-sangat mem4lukan. Tak sesuai diamalkan. Tak salah nak memb3bel, tapi tak perlu rekod. Buat apa nak tunjuk satu dunia? Nak tunjuk yang cikgu-cikgu ni takde kerja asyik nak memb3bel je ke? Kalau guna Tiktok buat kandungan mengajar masih boleh diterima. Masih ada manfaatnya. Mohonlah jangan menambahkan lagi persepsi neg4tif masyarakat terhadap profesion keguruan. Kerana nila setitik, ros4k susu sebelanga.

Susulan daripada video berkenaan, seorang guru yang dikenali sebagai Mohd Ridzuan meluahkan pandangannya mengenai tindakan guru tersebut apabila merakam situasi berkenaan semasa berada di dalam kelas.

Jelas Ridzuan, sebagai seorang guru, wanita tersebut tidak salah sekiranya mahu memb3bel kepada pelajarnya namun, tidak perlu merakam video diri sendiri. Ini kerana, video tersebut did4kwa bakal mengundang kontr0versi di mana guru-guru di negara ini seolah tidak mempunyai kerja dan hanya asyik memb3bel sahaja.

Ridzuan juga berharap para guru menggunakan medium TikTok sebaik-baiknya dan tidak menambah persepsi neg4tif masyarakat terhadap bidang perguruan.

Cikgu Fadli Salleh Ulas Isv Tersebut

Teguran ni pada saya secara peribadi perlu diterima dengan hati yang terbuka. Soal teguran agak k4sar dengan ayat kurang sesuai tu, saya tak sokong. Namun pointnya itu ada kebenarannya.

LIVE, TikTok jika digunakan dengan cara yang betul, sangat bagus sebenarnya. Ramai cikgu bahkan golongan seperti peguam, doktor pun buat TikTok yang bermanfaat. Bagus sungguh!
Namun jika kita (guru) rakam video gedik, dengan pakai nametag, situasi kat sekolah atau dalam kelas, melibatkan pula murid-murid, agar kurang manis dan kurang sesuai.

Jika video pembelajaran yang bermanfaat, okey. Namun jika ianya sengaja buat g3dik, m4nja, tak okey. Ia mencal4rkan profesion pendidikan sebenarnya.
Jadi cikgu langsung tak boleh enj0y main TikTok, buat LIVE sempoi macam orang lain?
Boleh. Tiada mas4lah. Cuma jangan bawa bersama tittle guru, jangan libatkan sekolah dan murid-murid.

Lebih molek jika buat satu akaun khas untuk bersosial. Elakkan add murid-murid dan parents. Elakkan kaitan dengan profesion pendidikan. Hah, nak mengg3dik ke apa, bila orang tak libatkan profesion okey lah.
Jika bawa nama profesion sama, jika libatkan murid, sekolah dan seumpamanya elok jaga tingkah laku. Boleh buat LIVE or TikTok, tapi yang memberi manfaat. Yang buat orang lebih respek dengan profesion pendidikan itu.

Saya sendiri banyak kali buat sil4p. Saya sendiri banyak kali ditegur, dan teguran yang elok dan ada benarnya, saya terima dan ubah.
Tak perlu nak mel3nting, tak perlu nak berbahas dan berbalas kec4man. Jika s4lah, kita sama-sama betulkan. Gituh.

#MFS

– Masih belajar dan masih banyak kesil4pan. Tolong pakat tegur ya.

Berikut reaksi dari netizan

“Seperkara lagi..jgn jdkan murid drjah 1 bhn ketawa guru2 sekiranya mereka gayat dgn bgnn tinggi especially tangga etc. Alangkah bagus jika didatangi dan dibantu. Ada antara mereka yg amat takut sebenarnya utk naik/turun tangga sampaikan ada yg merangkak. Bkn karenah murid…tp ketakutan..hrp dberi perhatian sewajarnya. Sy bercakap bkn sbb murid tu anak sy..takde kaitan dgn diri sy pun murid berkenaan. Cuma naluri ibu ni tersentuh bila cikgu2 anggap murid drjh 1 merangkak naik tangga dan duduk mengengsot bila turun tangga tu satu karenah sesaja”

TIDAK mesti tidak dalam kehidupan seorang manusia mesti mempunyai guru. Selepas ibu bapa, guru adalah insan yang bertanggungjawab untuk mendidik anak bangsa dan mencorak masa depan generasi muda. Peranan guru amatlah besar dalam memastikan anak-anak muridnya mencapai kejayaan

Diriwayatkan oleh Imam At Thabrani, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:

“pelajarilah ilmu, pelajarilah ilmu dengan ketenangan dan sikap hormat serta tawadhuklah kepada orang yang mengajarmu”.

Melalui pesanan baginda ini, dapatlah disimpulkan bahawa baginda sangat menitikberatkan soal menghormati guru. Malaikat Jibril a.s merupakan guru kepada Nabi Muhammad SAW ketika peristiwa wahyu pertama diturunkan di Gua Hira’. Dalam peristiwa tersebut, baginda telah diajar oleh malaikat Jibril a.s untuk membaca surah Al-A’laq dari ayat satu hingga lima.

Begitu mulia tugas seorang guru dalam hidup setiap manusia. Kita seharusnya menghargai setiap pengorbanan guru dalam mendidik kita.

sumber : omedia, https://sinetronmalaya.com, FB Cikgu Fadli Salleh

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*