Tgh Syok Mengajar, Sekali Murid Tegur Pasal Perut Buat Cikgu Ini Terduduk

Tugas seorang guru tidak mudah yang disangka. Bukan di sekolah rendah atau menengah sahaja ada dugaannya, mengajar di prasekolah juga ada liku-likunya.

Apa yang menjadi perhatian rakaman daripada Cikgu Ayu yang mengajar di sebuah prasekolah telah membuatkan ramai terhibur dengan pelajarnya yang menyambung ayat dalam sesi pembelajaran.

Video yang kurang daripada 1 jam dimuatnaik di laman Tiktok cikgu Ayu mendapat sambutan ramai apabila salah seorang anak muridnya menyambut ayat “perut buncit macam cikgu.”

Terduduk cikgu terkedu dengan kata-kata gurauan daripada anak muridnya itu. Bagaimanpun cikgu ini tidak memarahi anak muridnya itu, tetapi terberhenti seketika sebelum memulakan pembelajaran semula.

Rata-rata warganet terhibur dengan gelagat pelajar di sekolah tersebut.

TIDAK mesti tidak dalam kehidupan seorang manusia mesti mempunyai guru. Selepas ibu bapa, guru adalah insan yang bertanggungjawab untuk mendidik anak bangsa dan mencorak masa depan generasi muda. Peranan guru amatlah besar dalam memastikan anak-anak muridnya mencapai kejayaan

Diriwayatkan oleh Imam At Thabrani, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:

“pelajarilah ilmu, pelajarilah ilmu dengan ketenangan dan sikap hormat serta tawadhuklah kepada orang yang mengajarmu”.

Melalui pesanan baginda ini, dapatlah disimpulkan bahawa baginda sangat menitikberatkan soal menghormati guru. Malaikat Jibril a.s merupakan guru kepada Nabi Muhammad SAW ketika peristiwa wahyu pertama diturunkan di Gua Hira’. Dalam peristiwa tersebut, baginda telah diajar oleh malaikat Jibril a.s untuk membaca surah Al-A’laq dari ayat satu hingga lima.

Begitu mulia tugas seorang guru dalam hidup setiap manusia. Kita seharusnya menghargai setiap pengorbanan guru dalam mendidik kita.

Sumber: Cikgu Ayu via SK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*