Dah Brjaya Keluar, Anak Msuk Balik Kereta Utk Selamatkn Ibu Namun Akhirnya Kedua Mereka Pergi Bersama

Hanya dua jas4d ditemui dalam Proton Persona yang terjvnam ke dalam Tasik Lake Resort Serdang, Bandar Baharu, Alor Setar, Kedah semalam.
Komander Operasi, Mohd Hafiz Suhaimi berkata, berdasarkan maklumat yang diterima sebelum ini, terdapat empat mgsa dalam kereta berkenaan yang dilaporkan terjvnam jam 6 petang semalam.

Beliau berkata, hasil selaman yang dilakukan anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) mendapati hanya dua mgsa ditemui terperngkap dalam kereta be” Dua mgsa terbabit yang juga dua beranak, Nor Aiza Hashim, 28, dan ibunya, Hasmah Mat Isa, 68, ditemui terperngkap dalam pintu yang tertutup.

” Jarak dari tebing ke tasik kira-kira 10 meter pada kedalaman kira-kira lima meter,” katanya ketika ditemui di lokasi kjdian hari ini.
Turut serta dalam operasi itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Serdang, Mohd Faiz HelmiMohd Hafiz berkata, kedua mgsa terbabit dipercayai Iema.s dalam kenderaan itu.

Beliau berkata, pihaknya dimaklumkan Nor Aiza yang berada di luar kenderaan cuba menyelamatkan ibunya selepas kereta itu terjvnam ke tasik. Ketika itu empat orang awam cuba membantu menyelamatkan dua beranak berkenaan namun ggal sebelum pasukan bomba tiba di lokasi,” katanya.

Mohd Hafiz berkata, Proton Persona itu berjaya dinaikkan jam 11.02 malam dan kedua-dua mgsa diserahkan kepada poIis untuk tindakan lanjut.
Dalam kjdian petang semalam, sebuah Proton Persona dilaporkan terjvnam ke dalam Tasik Lake Resort, Serdang.</
Berikutan itu, pasukan bomba berusaha mencari mgsa yang dipercayai berada dalam kereta berkenaan.

Terdahulu, wanita warga emas dan anak perempuannya Iema.s selepas Proton Persona yang dinaiki mereka terjvnam ke dalam tasik di Tasik Lake Resort di Serdang, Bandar Baharu, kira-kira 120 kilometer dari sini.
Ketua Polis Daerah Bandar Baharu Deputi Superintendan Mohd Akmal Hizam Abd Khupur berkata, dalam kjdian pada 6.30 petang itu, mgsa dikenali sebagai Hasmah Mat Isa, 69, dan anaknya Noraiza Hashim, 28.
” Si.asatan awal mendapati, kereta itu berada di kawasan parkir tasik berkenaan sebelum pemandunya dipercayai tertekan pedal minyak menyebabkan kenderaan itu bergerak ke depan lalu meluncur masuk ke dalam tasik.

” Kedua-dua mgsa dipercayai terperngkap di dalam kenderaan sebelum Iema.s,” katanya dalam kenyataan di sini, mal
Operasi mencari dan menyelamat telah dijalankan dengan bantuan, Jabatan Bomba dan Penyelamat (BPP) Serdang dengan dibantu oleh BBP Selama, Perak dan Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) Sungai Petani.
Sementara itu, Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat (JBPM) Kedah Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, maya.t Hasmah berjaya dibawa keluar oleh Pasukan PPDA pada 8.40 malam manakala maya.t anaknya pada 8.59 malam tadi.

” Sementara Proton Persona itu dibawa naik ke permukaan pada 11 malam tadi,” katanya dalam kenyataan di sini malam ini.
Siasa.tan lanjut berhubung kjdian itu masih dijalankan dan maya.t kedua-dua mgsa telah dihantar ke Hspital Kulim untuk dibed4h si.asat.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*