Terjawab Crita Sbenar Pelajar Wrga Asing Rakam Dan Tularkan Vdeo, Akak Polis Bantuan Dedahkn Smua

Tndakan seorang penuntut sebuah universiti tempatan, di sini, merakam vdeo mendakwa dia ‘diser4ng’ di pintu masuk universiti oleh anggota poIis bantuan wanita mengundang pdah apabila ditaha.n semalam.

Menurut TimbaIan Ketua PoIis Daerah Gombak, Superintendan Zainal Mohamed Mohamed, pihaknya menerima Iaporan daripada anggota poIis bantuan universiti itu selepas dia melihat rakaman vdeonya di kumpulan sembang Telegram.

” Dalam vdeo itu, suspk berusia 22 tahun mendkwa pngadu menyer4ngnya di pintu masuk universiti jam 2 petang pada 31 Mac lalu ketika mahu memasuki kawasan universiti dengan alasan dijemput berjumpa rektor.

” Pengadu menafikan kjdian itu dan mendkwa apa yang berlaku sebenarnya adalah suspk meminjam telefon bimbitnya dan bercakap lama.

” Apabila diminta semula (telefon bimbit), suspk enggan memulangkannya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Zainal berkata, pengadu meminjamkan telefon bimbitnya kepada suspk kerana ketika itu dia menghubungi presiden pelajar untuk membuat semakan sama ada pihak universiti ada menjemput mana-mana pihak berjumpa dengan rektor.

” Pengadu dimaklumkan pihak universiti tidak menjemput mana-mana pihak berjumpa dengan rektor dan dia maklumkan kepada suspk.

” Namun lelaki itu tidak berpuas hati sebelum anggota poIis bantuan berkenaan menyerahkan telefon bimbitnya kepada suspk untuk bercakap sendiri dengan presiden pelajar.

” Pengadu mendakwa semasa dia sedang berusaha mengambil telefon bimbitnya daripada suspk, lelaki itu membuat rakaman video kjdian berkenaan.

” Ketika kjdian, pengadu dan anggota poIis bantuan lain yang sedang bertugas tidak membuat tangkapan terhadap suspk.

” Ini kerana pihak pengurusan universiti sudah memberi arahan supaya tidak menyentuh mana-mana pelajar di dalam kawasan universiti,” katanya.

Beliau berkata, bertndak atas maklumat, anggota Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) Gombak menahan suspk di perkarangan dewan auditorium di sebuah universiti tempatan di daerah ini jam 4.40 petang semalam.

” PoIis merampas telefon bimbit milik suspk yang dipercayai digunakan untuk merakam video semasa kjdian.

” Hasil si.asatan mendapati suspk adalah penuntut tahun tiga di universiti terbabit.

” Suspk bertndak merakam vdeo semasa kjdian kerana bimbang tiada orang akan percaya bahawa pengadu menyer4ngnya,” katanya.

Menurutnya, suspk kemudian memuatnaik rakaman video itu ke kumpulan sembang Telegram untuk perkongsian dengan penuntut lain.

” Suspk sudah dibawa ke Mahkamh Mjistret Selayang dan direm4n selama empat hari mulai hari ini hingga 6 April untuk si.asatan lanjut mengikut Sksyn 186 Knun Kesksaan dan Sksyn 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,” katanya.

Terdahulu, satu rakaman vdeo berdurasi satu minit 36 saat menunjukkan lelaki berkenaan merakam video dan mendkwa dirinya dis3rang anggota poIis bantuan wanita di pintu masuk universiti berkenaan yang tular di media sosial, hari ini.

Sumber:hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*