Ketua Angkatan Laut Dedah Kemana Jen4zah Kru KRI Nanggala 402 Akan Dibawa

Jakarta: Jen4zah kru kapal selam Indonesia KRI Nanggala-402 akan dibawa ke Surabaya, Jawa Timur.

Ketua Angkatan Laut Laksamana Yudo Margono berkata, proses evakuasi mngsa dan kaedahnya akan dikoordinasikan kemudian.

“Evakuasi nanti kita ke Surabaya, atau sesuai permintaan keluarga kerana di Banyuwangi ini ada tiga orang juga,” katanya dalam sidang media secara maya, semalam.

Media sebelum ini Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI) Hadi Tjahjanto mengumumkan semua kru kapal selam KRI Nanggala-402 terk0rban.

Menurutnya berdasarkan visual daripada Remotely Operated Underwater Vehicle yang digunakan dalam pencarian kapal itu, kapal berkenaan ‘terbelah menjadi tiga bahagian’ di kedalaman 838 meter di dasar laut di perairan Bali.

KRI Nanggala 402 dilaporkan terputus hubungan pada 4.25 pagi Rabu lalu ketika dalam misi latihan penemb4kan torpedo, yang turut disertai 21 kapal TNI yang lain bersama lima pesawat temp.ur serta satu lagi kapal selam yang lain.

Kesemua 53 kru KRI Nanggala-40 disahkan terk.orban selepas kapal selam itu dipercayai p.ecah kepada tiga bahagian.

Perkara itu diumumkan oleh Ketua Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto.

Katanya, berita meny.edihkan itu disahkan berdasarkan bukti-bukti yang ditemukan sepanjang usaha mencari dan menyelamat kapal selam itu dijalankan sejak Rabu lalu.

“Dengan d.ukacitanya dimaklumkan semua anak kapal KRI Nanggala-402 sudah terk.orban selepas kapal selam itu tenggelam.

“Beberapa bahagian badan kapal selam juga sudah ditemukan berdasarkan visual bawah air yang dilakukan oleh kapal tentera Singapura, MV Swift,” katanya.

Jelas beliau, antara bahagian yang dikenal pasti termasuk bahagian belakang dan luar badan kapal selam, sauh serta jaket kes.elamatan anak kapal.

Kapal selam tersebut dilaporkan terp.utus hubungan pada Rabu laku sebelum disahkan tenggelam.

Menurut agensi berita antarabangsa, KRI Nanggala 402 yang menjalani beberapa naik taraf menyertai latihan tentera laut di pesisir pantai Bali ketika ia meminta kebenaran untuk menyelam dan kemudian terp.utus hubungan.

Kapal selam buatan 1979 ini dikatakan terp.utus hubungan ketika teng.gelam sedalam 700 meter di dasar laut, melebihi keupayaannya untuk bert.ahan terhadap tekanan persekitaran.

KRI Nanggala 402 seberat 1,300 tan jenis 209 diesel elektrik pernah dibaik pulih pada 1989 di Jerman dan kemudian pada 2012 di Korea Selatan dengan strukturnya diganti serta sistem penggerak, sonar dan senjata dinaik taraf.

Misi pencarian bertukar kepada usaha mengeluarkan kapal selam itu selepas serpihan yang ditemui menggambarkan ia mungkin terp.utus ketika tenggelam ke dasar laut.

Kapal perang, pesawat dan ratusan anggota tentera dikerah dalam misi mencari KRI Nanggala 402 sejak ia dilaporkan hilang minggu ini ketika menjalani latihan ketenteraan, dengan harapan ia dapat ditemui sebelum kehabisan bekalan oksigen.

Namun, semalam tentera laut memaklumkan penemuan serpihan daripada kapal selam itu, lalu mengesahkan ia teng.gelam dan mengakhiri harapan menemui individu yang ters.elamat.

Seramai 53 anak kapal masih tidak ditemui j.asadnya. Ramai yang mendoakan mereka pada posting media sosial dengan tanda pagar prayfornanggala402.

Pelbagai ucapan dan doa dikirimkan mengenang jasa dan pengorbanan parajurit KRI Nanggala 402.

Nama perajurit KRI Nanggala 402

Kerajaan Indonesia Beri Penghargaan & Kenaikan Pangkat Buat Kru KRI Nanggala-402

Menurut Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI), Hadi Tjahjanto, penghargaan dan kenaikan pangkat ini akan diajukan secara berperingkat kepada Presiden Indonesia, Joko Widodo.

Kita akan berikan penghargaan kepada perajurit yang terkorban dan ia akan disampaikan kepada Presiden secara berperingkat. Penghargaan yang diberikan berupa kenaikan pangkat.

Ujar Hadi, penghargaan itu akan diproses dalam kadar segera dan ianya merupakan penghargaan buat kesemua mereka yang telah terk0rban.

Beberapa serpihan ditemui

Atas nama seluruh perajurit dan keluarga besar TNI, selaku Panglima TNI, saya sampaikan rasa dukacita yang sedalam-dalamnya kepada seluruh keluarga anggota yang gugur.

Di samping itu, Hadi turut memaklumkan bahawa aset dari Singapura, MV Swift Rescue telah menurunkan ROV dan melakukan carian di dasar laut secara visual menggunakan kamera. Secara tak langsung, mereka mengesahkan bahawa beberapa serpihan yang ditemui adalah dari KRI Nanggala-402.

KEPINGAN alas solat/sejadah yang ditemui mengesahkan lagi kesemua anak kapal KRI Nanggala telah terbu.nuh.

Bekas pegawai yang pernah bertugas di kapal selam berkenaan mengesahkan itulah sejadah yang digunakan anak-anak kapal untuk menunaikan solat di dalamnya.

Allah…

Pada Allah kita berserah…saya hilang kata-kata.”Berenang dalam air laut di kedalaman 850m adalah hal yang tidak mungkin bagi manusia, rasanya mungkin akan sama seperti dinjak 100 ekor gajah di kepala.

“Saat air masuk ke kapal selam, kurang dari hitungan detik gendang telinga akan pec4h, paru-paru akan termampatkan menyebabkan rasa sakit yang luar biasa lalu pec4h, selanjutkan akan diikuti oleh pembuluh darah dan organ seluruh tubuh yang ikut h4ncur.

“Sehingga membuka pintu kapal selam dan berenang keluar adalah hal yang mustahil!” – Kompas.com

FAKTA

– 534 meter (1752 kaki) Adalah Kedalaman (lautan) maksimum pernah dicapai oleh manusia tanpa menggunakan pesawat

– 685.8 meters (2,250 kaki) adalah Tekanan tahap tinggi ( di dalam kebuk hiperbarik) yang dicapai oleh manusia

-300 meter (984 kaki) adalah Kedalaman praktikal bagi manusia bekerja bernafas dengan gas campuran.

– 50 meter (164 kaki) adalah Kedalaman praktikal bagi manusia bekerja bernafas dengan udara mampat

– 7000 meter adalah Kedalaman maksimum bagi `Remote Operated Vehicle) – 1300 meter adalah Kedalaman maksimum bagi kapal selam military

– 11,000 meter (11km) adalah Kedalaman maksimum dicapai bagi kapal selam penjelajah

Kapal selam kategori militari yang direka boleh menyelam sehingga kedalaman melebihi 1000 meter datang dari 2 kuasa besar dunia iaitu Rusia dan Amerika Syarikat.

Kapal selam Rusia K-278 Komsomelets boleh menyelam sehingga kedalaman 1300 meter (4265 kaki).

Lunasnya diperbuat dari titanium, dengan material tersebut menjadikannya mampu menahan tekanan tahap tinggi melebihi daripada lain-lain kapal selam yang diperbuat menggunakan besi bukan titanium.

Kapal selam nuklear terbaik milik US kelas seawolf mampu 730m (2400kaki saja)

Insiden kapal selam milik Indonesia, KRI Nanggala 402 yang membawa 53 kru turut mendapat perhatian rakyat negara ini.

Malah lebih menyayatkan hati terdapat beberapa gambar kru yang menunjukkan sebahagian mereka sempat menunaikan solat di atas badan kapal selam itu yang sedang terapung sebelum ia hilang.

Rata-rata masyarakat meluahkan rasa sedih dengan insid3n yang terjadi apatah lagi pada bulan Ramadan

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Like Follow FB Kisah Nyata

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://limauasamboi.pw/2021/04/ketua-angkatan-laut-dedah-kemana-jen4zah-kru-kri-nanggala-402-akan-dibawa/?fbclid=IwAR2gqH4CQVNBpGXcCDyqfPMO-QurivbMprZsOQyxIVv7FSol1Jj7xkQrJTY

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*