Anak Enggan Urus Ibu Yg MeninggI di Rumah Org2 Tua. Selesai Pngebum1an, Terus Dtg Nak Tuntut Harta

Perasaan sed1h terpksa ditnggung ibu bapa yang ditinggIkan di pusat jagaan orang-orang tua apabila ada segelintir anak-anak yang tergmak membiarkan mereka mengakh1ri sisa-sisa hidup tanpa sebarang perhtian sewajarnya.

Lebih meny4yat hati apabila segala urusan kemat1an dan pengebvmian bagaikan tidak dipeduli oleh anak-anak, sehingga­ pihak pengurusan rumah penjagaan terpaksa mengambil alih amanah ter4khir itu.

Mendedahkan perkara itu, Pengasas Persatuan Kebajikan Nur Ehsan Johor, Norijah Bidin berkata, anak-anak atau ahli ke­luarga memberikan seribu alasan semata-mata tidak mahu menguruskan jnzah ibu atau bapa mereka.

” Kebanyakan ahli keluarga terutamanya anak-anak, selepas mereka hantar orang tua ke pusat kebajikan atau pusat jagaan orang tua, mereka akan lepas tangan, ada yang langsung tak datang jenguk, malah bayaran untuk yuran bulanan pun mereka­ buat menerusi dalam talian.

” Apabila berlaku kemat1an, pihak kita cuba hubungi mereka, namun pelbagai alasan diberikan seperti tinggal jauh dan adik-­beradik tidak dapat datang.

” Ada juga kes yang sanggup membayar wang kepada pihak pe­ngurusan untuk menguruskan pengebvmian jnzah orang tua mereka,” katanya ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Selesai urusan pengebvmian, terus datang semata-mata nak tuntut h4rta

Bagaimanapun, ujar Norijah, se­­le­pas semua urusan pengebvmian selesai, ada pula anak-anak yang datang semata-mata untuk me­minta salinan kad pengenalan dan sijil kemat1an orang tua mereka­ semata-mata untuk membuat proses tuntutan h4rta.

Jelasnya, situasi itu bukanlah cerita semata-mata tetapi memang pernah berlaku.

Katanya, pusat jagaan orang tua yang ditubuhkan pada tahun 2007 itu telah menguruskan 513 jnzah wrga emas yang me­ning­gI dnia ketika dalam ja­gaan.

Tambah beliau, hal sama turut berlaku ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) apabila ramai ibu bapa tidak mendapat khabar berita daripada anak masing-masing.

” Semasa PKP pun ada di­ antara mereka tidak langsung telefon bertanyakan khabar dan sebagainya, untuk lawatan kita memang tidak galakkan ahli keluarga datang untuk elak ada kes COVlD-19.

” Sedih bila mengenangkan nasib ibu bapa ini, mereka di­tinggalkan anak-anak sedangkan tanggungjawab untuk mengurus orang tua adalah amanah yang wajib dilakukan oleh mereka,” katanya.

Norijah berkata, dia dan suami­nya, Ir. Md. Sharipin Shalan menubuhkan Persatuan Kebajikan Nur Ehsan pada April 2007 dan ketika ini, terdapat seramai 145 individu sedang menumpang kasih di rumah kebajikan ­tersebut.

Mereka terdiri daripada 90 lelaki dan 55 wanita berusia antara 20 hingga 90 tahun termasuk individu yang mempunyai masalah mental di dua rumah kebajikan di Kempas, Johor Bahru dan Ledang, Tangkak.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata wrganet meluahkan rasa s1mpati yang menimpa golongan wrga emas yang ditinggalkan di pusat jagaan orang tua.

” Kadang yang lupa dimana mak pak depa dihantar pun bukan calang2 org, baik pendidikan mahupun pendapatan…nasib lah..dapat anak yg baik.. alhamdulillah.. dapat anak yg tak kenang jasa ibu bapa..nauzubillah.” tulis Izhar.

Sumber:k0smo

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*