Beregu lelaki akhiri kemarau pingat Malaysia di Tokyo. Ini kata2 PM

Kuala Lumpur: Beregu lelaki negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik menghadiahkan pingat pertama kontinjen negara pada temasya Olimpik Tokyo kali ini selepas menewaskan gandingan handalan Indonesia, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan 17-21, 21-17, 21-14 pada penentuan pingat gangsa hari ini.

Pasangan negara itu layak diberi pujian selepas bangkit daripada tewas di set pertama untuk menewaskan lawan mereka yang mempunyai reputasi hebat selaku beregu kedua terbaik dunia.

Gangsa yang dimenangi itu menyelamatkan maruah skuad badminton negara pada edisi kali ini selepas wakil negara yang lain tumbang.

Bermakna skuad badminton negara juga meneruskan tradisi menyumbang pingat untuk kontinjen negara selama empat edisi Olimpik berturut-turut sejak Beijing 2008.

Pencapaian paling terbaik skuad badminton negara adalah memenangi tiga pingat perak lima tahun lalu di Rio 2016 menerusi jaguh perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei; beregu campuran; Chan Peng Soon-Goh Liu Ying serta beregu lelaki, Tan Wee Kiong-Goh V Shem.

Pada perlawanan hari ini, Aaron-Wooi Yik pada awalnya dilihat mampu memberikan saingan ke atas lawan mereka namun momentum itu gagal diteruskan sehinggalah tewas 17-21 di set pertama yang berakhir selama 17 minit.

Bagaimanapun mereka mempamerkan kebangkitan dan mula memperkemaskan rentak permainan di set kedua apabila memenangi perlawanan dengan keputusan 21-17 meskipun pada satu ketika ketinggalan.

Tewas kepada gandingan sama pada peringkat Kumpulan D sebelum ini, Aaron-Wooi Yik nyata tidak mahu mengulangi kekalahan itu apabila tenang memimpin saingan di set penentuan sebelum melakar kemenangan mutlak 21-14 pada perlawanan yang berlangsung selama 52 minit itu.

Ia juga adalah kemenangan kedua mereka ke atas Ahsan-Hendra sepanjang sembilan pertemuan selepas kali terakhir menumbangkan lawan mereka itu pada Terbuka China 2019.

PM Ucap Tahniah

Tahniah Malaysia!

Syabas Aaron Chia-Soh Wooi Yik!

Kemenangan dan sumbangan pingat yang amat diharap serta dinanti-nantikan oleh seluruh peminat sukan tanah air.

Pingat gangsa dalam Sukan Olimpik Tokyo 2020 yang diraih malam ini tentunya mampu menyuntik semangat dan memberi motivasi kepada atlet-atlet negara yang lain untuk memburu kilauan pingat seterusnya.

Tahniah saya ucapkan kepada pasangan Aaron Chia-Wooi Yik, serta barisan kejurulatihan atas sumbangan pingat sulung buat kontinjen negara di Sukan Olimpik Tokyo ini.

Buat pasangan muda kita ini, teruskan usaha dan berjuanglah demi negara. Anda telah membuktikan yang negara boleh menaruh harapan kepada anda. Tahniah, anda kebanggaan Malaysia!

Syabas!

Demi Malaysia!

Demi Malaysia!

Demi Malaysia!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*