Permintaan Rakyat Bakal Ditunaikan, Ini Apa Yang Bakal Terjadi Pada Siapa Yang lengkap 2 Dos Vaksin

Kelonggaran dan kemudahan yang akan diberikan kepada penerima dua dos lengkap vaksin Covid-19 akan diumum sehari dua lagi, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah menimbang dan mengkaji kelonggaran dan kemudahan berkenaan beserta prosedur operasi standard (SOP).

“Esok atau lusa saya akan buat pengumuman yang ditunggu-tunggu orang ramai yang sudah mendapat dua dos.

“Kelonggaran dan kemudahan seperti contohnya rentas negeri, rentas daerah, nak jumpa ibu bapa atau pasangan suami isteri yang terpisah, itu kita akan putuskan,” katanya kepada pemberita selepas melawat pusat pemberian vaksin (PPV) bergerak Felda Lenga, Pagoh di sini, hari ini.

Beliau berkata pengumuman itu juga akan melibatkan sektor sosial seperti “dine in” atau makan di dalam premis makanan serta aktiviti riadah dan sukan.

Bagaimanapun, Perdana Menteri mengingatkan rakyat supaya mematuhi SOP meskipun kerajaan mengumumkan kelonggaran berkenaan.

“Kita belum sampai ke nilai ambang atau herd immunity (imuniti kelompok) dan kalau ada keterbukaan, kita belum lagi berada dalam situasi di mana warga kita divaksinasi 100 peratus.

“Apa pun saya akan umumkan dengan SOP yang kita akan tetapkan dan dengan itu saya harap adalah sedikit rasa selesa untuk riadah, bersukan seperti main badminton, golf atau pergi gim dan sebagainya. Ini yang ditimbang MKN cuma belum diumumkan,” katanya.

Dalam pada itu, Muhyiddin memberi jaminan kerajaan Perikatan Nasional (PN) akan terus melaksanakan usaha membantu rakyat yang terkesan dengan Covid-19 antaranya menerusi Bantuan Prihatin Nasional.

“Masih ramai orang yang tidak bekerja, tidak mempunyai pendapatan. Jadi ini komitmen kita kerana saya nak menentukan setiap penduduk Malaysia mendapat makanan di atas meja,” katanya.

Terdahulu, beliau turut menyampaikan sumbangan makanan basah kepada masyarakat Felda Moakil yang diwakili Pengarah Felda Wilayah Segamat Mohd Nizam Abdul Ghani

Kadar kemasukan hospital kini antara tiga indikator bagi Fasa Dua ke fasa seterusnya – Tengku Zafrul

Kerajaan tidak akan lagi menggunakan jumlah kes harian COVID-19 sebagai penanda aras bagi membolehkan negeri dan wilayah dalam Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara (PPN), bergerak ke fasa seterusnya.

Sebaliknya, jelas Menteri Penyelaras PPN Tengku Datuk Seri Mohd Zafrul Tengku Abdul Aziz, kerajaan akan menggunakan kadar kemasukan ke hospital, sebagai salah satu daripada tiga nilai ambang untuk negeri-negeri dan wilayah, untuk memasuki Fasa Tiga dan Empat.

Jelasnya lagi, dua lagi nilai ambang dalam PPN, iaitu – kadar vaksinasi dan kadar penggunaan katil unit rawatan rapi (ICU) – akan dikekalkan.

“Setelah mencapai kadar vaksinasi 40 peratus penduduk dewasa dan ke atas, bilangan kes baharu menjadi kurang relevan. Kerana kebanyakan kes adalah kes yang tidak bergejala atau bergejala ringan, atau kategori satu dan dua. Sekali gus mengurangkan beban terhadap infrastruktur kesihatan awam.

“Apa yang lebih penting dalam pemantauan dan penilaian ke fasa tiga dan selanjutnya adalah kes bergejala serius iaitu kategori tiga, empat, dan lima.

“Sehubungan itu indikator bilangan kes baharu COVID-19 akan digantikan dengan bilangan kes serius baharu, menggunakan proksi kemasukan hospital baharu untuk COVID-19 yang disesuaikan untuk kategori tiga, empat, dan lima,” katanya lagi.

Tengku Zafrul, yang juga Menteri Kewangan berkata, berdasarkan penilaian Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), nilai ambang untuk peralihan Fasa Dua ke Fasa Tiga, adalah kadar kemasukan hospital sebanyak tiga kes per 100,000 penduduk atau bersamaan 1,000 kes kemasukan harian bagi seluruh negara.

Bagi peralihan Fasa Tiga ke Fasa Empat pula, katanya lagi, nilai ambangnya ialah kemasukan 1.3 kes per 100,000 penduduk, atau bersamaan 400 kes kemasukan harian seluruh negara.

Selaras peralihan nilai ambang untuk Fasa Dua ke Fasa Tiga, Zafrul berkata, Perlis, Sarawak dan Labuan berjaya memenuhi nilai ambang yang ditetapkan, dan melangkah ke fasa tiga.

Setakat hari ini, negeri-negeri dan wilayah yang masih berada di Fasa Satu ialah Selangor, Kuala Lumpur, Johor, dan Negeri Sembilan.

Manakala di Fasa Dua ialah Perak, Pahang, Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, dan Sabah.

Sumber : BERNAMA / ASTRO AWANI

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*