Sebak Bila Tahu Kisah Sebenar. Sekali Ini Kisah 2 Surat Layang Dari Rakan Zulfarhan Yang Buat Ramai Sebak.

“Saya sedih, saya ingin buat laporan,” kata seorang penuntut Universiti Pertahanan Malaysia (UPNM) yang mended4hkan kepada Mahkamah Tinggi bahawa dia telah menulis dua surat lay4ng untuk memberitahu pihak atasan UPNM bahawa Zulfa4rhan Osman Zulkarnain telah dider4a oleh rakan-rakannya.

Muhammad Aiman Aufa Asmadi Affendi, 22, penuntut tahun tiga jurusan Kejuruteraan Awam UPNM berkata dia telah menulis surat tersebut setelah melihat pegawai kadet laut itu terbaring dengan seluruh badannya menggelembung dipenuhi tomp0k kehitam4n dan dar4h pada kulitnya di bilik 4-10 asrama penginapan UPNM pada jam 6 petang, 22 Mei 2017. Katanya pada hari tersebut, dia telah pergi ke bilik itu untuk menemui Muhammad Izzul Akhtar, seorang daripada ahli bilik berkenaan berkaitan tugasan kuliah bagaimanapun Muhammad Izzul Akhtar tiada di bilik itu.

“Saya cari Izzul, dia tiada, ketika saya hendak keluar, saya ternampak Osman (Zulfa4rhan Osman) di atas katil, di hujung bilik, ditutup dengan kain pelikat pada bahagian pusat ke lutut,” katanya ketika pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya Othman Abdullah pada prosiding hari ke-11 kes itu semalam. Saksi pendkwa4n ke-23 itu berkata, dia kemudian terus balik ke biliknya di asrama 4-06 dan berbincang dengan seorang rakan sebiliknya yang dikenali sebagai Akmal Akif untuk membuat laporan berhubung kejadian itu.

“Pada mulanya kami ingin buat laporan secara berdepan dengan jurulatih tetapi t4kut id3ntiti kami akan diboc0rkan, jadi kami memikirkan untuk buat surat l4yang,” katanya memberitahu Akmal Akif mencadangkan untuk menulis surat lay4ng itu manakala dia telah menulisnya di atas kertas A4. Katanya, surat l4yang pertama dis3litkan di pagar Rumah S4kit Angkatan Tentera pada 23 Mei 2017 dan surat l4yang kedua diletakkan di bawah pintu bilik seorang jurulatih pada keesokan harinya.

Muhammad Aiman Aufa bagaimanapun berkata, surat lay4ng pertama yang ditulis: “Kalau ada hati perasaan, ada sifat perik3manusiaan, saya minta sangat-sangat pergi 4mbush bilik 4-10, Blok Satria (depan masjid). Dalam tu ada p3sakit yang sangat-sangat perlukan rawat4n segera. SEGERA!!!’ – Hamba Allah” bagaimanapun surat itu diketahui oleh semua ahli bilik 4-10 selepas jurulatih mem4sukkan surat itu ke dalam mesej melalui aplikasi WhatsApp.

Saksi itu berkata, penyebar4n surat tersebut telah menyebabk4n usahanya untuk memberitahu pihak atasan bahawa Zulf4arhan Osman did3ra gagal apabila seorang daripada penghuni bilik 4-10, Muhammad Akmal Zuhairi Azmal yang merupakan t3rtuduh pertama terlebih dahulu memind4hkan Zulfa4rhan Osman ke bilik 4-06 dengan alas4n menumpangk4n m4ngsa di bilik berkenaan untuk sementara waktu.

Muhammad Aiman Aufa berkata, selepas kegagalan surat layang pertama, dia dan Akmal Akif sekali lagi bersepakat untuk menulis surat layang kedua yang tertera ayat, “Sila cari pegawai kadet laut Zulf4arhan Osman” namun surat itu telah ditemui seorang penuntut lain. Terdahulu, seorang pemandu Uber yang kini dikenali sebagai Grab, Mustapa Kamal Ibrahim, 56, berkata dia pernah menemui Zulfarhan Osman dalam keadaan individu tersebut berbau bvsuk, h4mis dan b4junya dipenuhi t0mpok d4rh.

Sksi pendakw4an ke-22 itu berkata dia telah menerima satu tempahan melalui sistem tempahan perkhidmatan dalam talian antara 9 dan 10 pagi, 31 Mei 2017 yang memintanya mengambil penumpang di Apartment De Centrum di Bangi dan menghantar penumpang tersebut ke sebuah klinik, juga di Bangi. Katanya, dia kemudian telah ke apartmen itu sebelum menemui penumpangnya iaitu tiga lelaki dengan seorang antaranya duduk di atas kerusi roda dan berkain pelikat.

“Saya tengok, eh kenapa budak ni (Zulfa4rhan Osman) duduk atas kerusi roda, saya keluar (dari kereta) tengok, budak ni macam tak terurus, bau bvsuk, baju ada tompok d4rh, ada macam air bis4 kat badan dia, tangan dan kaki dia berb4lut dengan ‘bandage’. Bauny4 macam mnyucuk hidung, macam h4mis, saya tanya ni apa hal ni kawan kau, dia diam sahaja,” katanya memberitahu dia bertanyakan soalan itu kepada dua rakan individu tersebut. Mustapa Kamal berkata dia kemudian membantu Zulf4arhan Osman untuk masuk ke dalam kereta kerana melihat dua rakannya itu seolah-olah tidak meng3ndahkan individu tersebut. Saya papah (Zulf4arhan Osman) sebab kawan dia yang dua orang tu tak berapa menolong. Kalau kawan rapat tu, susah-payah akan tolong, jadi saya cakap (kepada dua individu itu) tolonglah kawan kau, budak dua orang tu senyum je,” katanya.

Mustapa Kamal berkata, sebaik tiba di klinik, dia sekali lagi membantu Zulfa4rhan Osman keluar dari kenderaan, memapahnya duduk di kerusi roda serta menolak kerusi roda itu sehingga ke depan klinik dan individu tersebut berulang kali mengucapkan terima kasih kepadanya.

S4ksi itu berkata dia kemudian memandu kenderaannya beredar dari situ dan ketika m3ngerling ke belakang, dia melihat ada l3ndir dan d4rah di kerusi belakang keretanya yang diduduki Zulfa4rhan Osman, lalu dia memberhentikan kenderaannya untuk membersihkan kesan tersebut dan mengambil penumpang lain.

Enam penuntut UPNM iaitu Muhammad Akmal Zuhairi, Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat, Mohamad Shobirin Sabri dan Abdoul Hakeem Mohd Ali mengaku tidak bersal4h terhadap pertuduh4n m3mbunuh dan bersubah4t m3mbunuh Zulfarhan Osman di bilik 04-10, blok penginapan asrama Jebat, UPNM antara 4.45 pagi dan jam 5.45 pagi, 22 Mei 2017. Sumber : dnq.pw

Baru Nak Mempersoalkan Perangai Arwah Zulfarhan. Gadis Dikritik Warganet Di Laman Twitter. Rupanya Teman Wanita Salah Sorang Tertuduh.

Tindakan seorang gadis seolah-olah mempersoalkan perangai Pegawai Kadet Laut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), arw4h Zulfarhan Osman Zulkarnain dikritik warganet di laman Twitter.

Difahamkan, gadis tersebut memuat naik ciapan menyatakan pasti terdapat punca sehingga arwah diperlakukan tidak perikemanusiaan oleh enam bekas penuntut UPNM yang dijatuhi hukuman penjara 18 tahun.

“Kau tak nak tanya apa punca (kejadian) semua ni? Kau tak nak tahu perangai arwah macam mana sampai boleh jadi macam ni?,” ciap gadis terbabit.

Seorang pengguna Twitter, @pedoqpop berkongsi semula tangkapan skrin ciapan berkenaan yang meminta penjelasan lanjut daripada gadis itu berhubung perangai Allahyarham sehingga diulang kicau sebanyak 3,839 kali.

Perangai arwah yang macam mana?

Namun, gadis tersebut mengakui tiada niat mempersoalkan semua itu apatah lagi mahu membuka cerita sebenar menerusi tangkapan skrin memaparkan perbualan dalam direct message (DM) yang dimuat naik @PutriAinNatasha.

Cerita la sis!

Berdasarkan perbualan DM berkenaan, gadis itu menafikan dirinya membela si pelaku sebaliknya hanya mempersoalkan bagaimana kejadian terbabit boleh berlaku sehingga tertuduh tergamak melakukan kecederaan terhadap Allahyarham.

“Cuba pikir guna akal, kenapa diorang marah sangat kat arwah?” – Gadis

Selain itu, menerusi ‘siasatan’ warganet, mereka mendakwa gadis tersebut adalah teman wanita kepada salah seorang tertuduh selepas terjumpa satu akaun Instagram didakwa milik seorang bekas penuntut UPNM.

‘Relationship goals’

Bio akaun Instagram berkenaan meletakkan nama “Najeha’s” yang didakwa hampir sama seperti nama digunakan gadis terbabit di akaun Twitter. Namun, kesahihan perkara ini belum dapat dipastikan lagi.

Oh teman lelaki dia rupanya? Meh la cerita

Bagaimanapun, pencarian mendapati akaun Twitter gadis itu dipercayai telah dinyahaktifkan selepas bertubi-tubi dikritik warganet apabila dengan beraninya mempersoalkan punca kejadian tersebut.

Terdahulu, berdasarkan laporan media, terdapat 90 kes tekapan seterika pada tubuh Allahyarham Zulfarhan akibat perbuatan tertuduh selepas mangsa disoal siasat berhubung kehilangan komputer riba dalam kejadian 21 Mei 2017. Sumber: Twitter @pedoqpop , @PutriAinNatasha , @meinmokhtar & @jihayihaaa

Ramai Yang Sebak Bila Pemuda Throwback Dedahkan Kebaikan Dan Sikap Arwah Zulfarhan Waktu Belajar Dahulu.

Meskipun sudah empat tahun berlalu, pemergian Pegawai Kadet Laut Zulfarhan Osman kembali menjadi bualan dalam kalangan rakyat Malaysia ketika ini susulan keputusan mahkamah tinggi ke atas 18 tertuduh yang terlibat dalam kes anggota terbabit.

Kawan baik ‘throwback’ belajar sama-sama

Mengimbau semula kenangan bersama arwah, seorang pengguna Tiktok bernama Ayish Falik ada memuat naik sebuah video yang menyaksikan ‘moment’ perkenalannya dengan arwah Zulfarhan sewaktu menuntut di pusat pengajian yang sama.

“Sumpah dia kawan yang baik…”

Ujar pemuda itu, arwah seorang yang sangat baik bahkan dia berani bersumpah bahawa kebaikannya itu benar-benar membuatkan ramai selesai berdampingan dengannya.

“Tak terbayang rasa sakit…”

Susulan perkongsian, ruangan komen dibanjiri dengan pelbagai respon yang rata-ratanya sebak mengenangkan penderitaan yang dihadapi oleh arwah ketika itu.

“Keadilan sebenar akan berlaku”

Namun, tak kurang juga yang menitipkan doa buat arwah Zulfarhan sekaligus berharap agar nasibntya terbela jika  bukan di dunia, mungkin di akhirat kelak.

Sumber: Redaksi.

Walaupun Keluarga Tertuduh Sekali Pun Tidak Minta Maaf. Bapa Zulfarhan Maafkan Semua Tertuduh Atas Kehilangan Anaknya.

KUALA LUMPUR: Ibu dan bapa kepada Pegawai Kadet Laut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain tiba di Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada jam 8.28 pagi tadi.

Zulkarnain Idros yang ditemani isterinya Hawa Osman sempat berkata sesuatu kepada media sebelum memasuki bangunan mahkamah.

Ketika ditanya pemberita, mereka berkata hanya mahukan pembelaan terhadap anak mereka Zulfarhan Osman.

“Saya ada buat sembahyang hajat dan sepanjang perjalanan saya baca surah Yasin. Semoga Allah permudahkan urusan kami sekeluarga dan Allah makbulkan doa kami supaya Allahyarham Zulfarhan Osman mendapat pembelaan yang sewajarnya,” kata ibu arwah, Hawa Osman.

Bapa Allahyarham, Zulkarnain pula berkata kes anaknya yang berlanjutan sehingga empat tahun membuatkannya mengalami sakit jantung kerana terlalu penat.

“Selama empat tahun saya ulang alik mahkamah. Kemudian dua tahun lalu saya mengalami s.akit jantung oleh kerana terlampau penat,” ujarnya.

Saya maafkan mereka, walaupun sekali tidak minta maaf’

Itu luahan ayah pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Zulfarhan Osman Zulkarnain.

Zulkarnain Idros, 57, berkata, meskipun berat untuk dia memaafkan dan sukar melupakan apa yang telah berlaku, beliau menghormati namun segala keputusan yang telah ditetapkan pihak mahkamah. “Saya maafkan kesemua mereka…,” katanya ketika ditemui lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur selepas keputusan kes itu di sini sebentar tadi.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*