Rayuan Awie ditolak, ini jumlah ganti rugi yg dia terpaksa bayar kepada bekas isteri

MAHKAMAH Rayuan mengarahkan penyanyi rock popular Datuk Awie membayar g4nti rugi RM80,000 kepada bekas isterinya Rozana Misbun, selepas g4gal dalam rayuan berhubung sam4n yang difailkannya berkaitan ser4ngan tujuh tahun lalu.

Keputusan sebulat suara itu dibuat panel hakim yang diketuai oleh Datuk Nor Bee Ariffin bersama Datuk S. Nantha Balan dan Datuk Ghazali Cha selepas menolak rayuan Awie, 53, atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman selaku perayu dalam saman sivil yang difailkan Rozana.

Dalam penghakimannya, hakim Nor Bee menegaskan Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang memerintahkan perayu membayar jumlah itu tidak tersalah arah dalam undang-undang atau fakta atau keterangan.

“Jumlah bagi g4nti rugi keceder4an dan g4nti rugi teruk adalah adil dan munasabah dengan mengambil kira keceder4an yang dialami serta lokasi di mana kejadian berlaku.

Jumlah bagi ganti rugi keceder4an dan g4nti rugi te.ruk adalah adil dan munasabah.

“Kami (Mahkamah Rayuan) mendapati Mahkamah Tinggi tidak salah dalam mencapai keputusannya untuk mengesahkan keputusan Mahkamah Sesyen.

“Oleh itu tiada merit dalam rayuan ini dan rayuan perayu ditolak dengan kos RM15,000,” kata hakim itu dalam prosiding pendengaran rayuan perayu melalui aplikasi Zoom.

Dalam prosiding itu, peguam Hazman Harun mewakili Awie manakala peguam-peguam Azlan Abd. Roni, Ahmad Fakhri Abu Samah dan Nasyrah Ezzan Ali mewakili Rozana selaku responden.

Pada september 2018, Mahkamah Sesyen Shah Alam memerintahkan penyanyi lagu Diambang Wati itu membayar ganti rugi am sebanyak RM30,000 dan ganti rugi teruk sebanyak RM50,000 dibayar Rozana.

Jenis Keceder44an Bekas Isteri

Dalam saman sivil yang difailkan Rozana selaku plaintif ketika itu, wanita itu nenuntut ganti rugi untuk keceder4an-keceder4an yang dialami yang mana antaranya adalah keret4kan pada bah4gian tul4ng ru.suk, lebam-leb4m di bahagian muka dan beberapa bahagian lain.

Awie didakwa pernah menyebabkan keceder4an parah terhadap Rozana.

Pada Mac 2016, Awie dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Majistret Ampang daripada tuduhan sengaja menyebabkan kecederaan parah terhadap Rozana dirumah mereka Ukay Perdana, Hulu Klang pada 2014 selepas membayar kompaun sebanyak RM10,000.

Mahkamah memerintahkan Awie membayar kompaun itu, selepas Awie membuat permohonan maaf secara terbuka terhadap Rozana selepas dia mengaku bersalah melakukan kes4lahan itu.

Sementara pada Mei 2016, Awie, didenda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur, selepas mengaku bersalah mendatangkan kecederaan terhadap Rozana di kaunter PNB Jalan Tun Razak, pada tahun sama.

Awie dan Rozana berkahwin pada 20 Jun 2005 dan dikurniakan tiga anak iaitu Putra Ahmad Merrah, Putra Ahmad Rezzki, dan Puteri Qasseh Antasha,. Pasangan itu kemudian bercer4i secara sah pada 1 November 2014.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*