“Ada Kron0Iogi Apa Yg BerIaku’ – Awie Mula Bersuara Selepas Diperintah Bayar RM80,000 Kepada Bekas Isteri

Mhkamah Ryuan di sini hari ini memrintahkan penyanyi rock Awie membyar ganti rugi sebanyak RM8O,OOO kepada Rozana Misbun atas kecderaan yang dialami bekas isterinya itu, tujuh tahun lalu.

Printah itu selepas Mhkamah Rayuan menolak rayuan Awie atau nama sebenarnya Datuk Ahmad Azhar Othman untuk mengetepikan keputusan Mhkamah Sesyen dan Mhkamah Tinggi sebelum ini yang memrintahkan perayu membyar ganti rugi berkenaan kepada Rozana.

Trdahulu, panel tiga Hakim Mhkamah Rayuan diketuai Hakim Datuk Nor Bee Ariffin, dalam keputusan sebulat suara, berkata mhkamah tidak berpuas hati dengan hujah bahawa Hakim Mhkamah Sesyen terkhiIaf atau tersIah arah dalam membuat kputusan itu.

Menurutnya, jumlah bagi ganti rugi kecderaan dan ganti rugi tervk adalah adil dan munasabah dengan mengambil kira kecderaan yang dialami serta lokasi di mana kjdian berlaku.

” Mhkamah Tinggi juga tidak terkhiIaf dalam mencapai keputusannya untuk menegaskan semula keputusan Mhkamah Sesyen.

” Mhkamah mendapati tiada merit dalam ryuan ini dan rayuan perayu ditolak dengan kos RM15,OOO,” katanya.

Rozana mendakwa dia diceder4kan bekas suaminya di tiga tempat pada tahun 2014.

Turut bersidang pada prosiding itu Hakim Mhkamah Ryuan Datuk S Nantha Balan and Datuk Ghazali Cha yang diadakan secara dalam talian, Zoom.

Dalam prosiding itu, peguam Hazman Harun bertindak bagi pihak Awie manakala peguam Azlan Abd Roni, Ahmad Fakhri Abu Samah dan Nasyrah Ezzan Ali Rozana selaku responden.

Pada September 2018, Mhkamah Sesyen memrintahkan Awie membyar sebanyak RM3O,OOO dan RM5O,OOO kepada Rozana bagi gnti rugi kecderaan dan gnti rugi truk.

Sebelum ini, Rozana selaku plaintif, memfailkan s4man menuntut gnti rugi untuk kecderaan yang dialaminya, antaranya keret4kan dua tuIang rusuk, leb4m di muka dan beberapa bahagian lain.

Pada Mei 2016, Awie didenda RM2,OOO atau dua bulan penjara oleh Mhkamah Mjistret Kuala Lumpur, selepas mngaku bersIah mendatangkan kecderaan terhadap Rozana di kaunter PNB Jalan Tun Razak.

Pada 4 Julai 2014, Awie mengaku tidak bersIah di Mhkamah Majistret Ampang atas tudvhan sengaja menyebabkan kecderaan prah terhadap Rozana di rumah mereka Ukay Perdana, Hulu Klang, di sini.

Bagaimanapun, pada 7 Mac 2016, Awie dilepas dan dibebaskan daripada tudvhan itu selepas kedua-dua pihak bersetuju kes diselesaikan dengan cara Awie membyar kompaun RM1O,OOO dan memohon maaf di mhkamah terbuka.

Luahan Awie

Sementara itu, Awie telah meluahkan kata-kata beliau selepas dia diperintah Mhkamah Rayuan Putrajaya, hari ini, membyar gnti rugi RM8O,OOO kepada Rozana Misbun atas kecderaan dialami bekas isterinya itu, tujuh tahun lalu.

” Jika itu sudah diperintahkan oleh mhkamah untuk membyar, maka saya akur dengan kputusan itu.

” Saya yakin Allah SWT ingin menaikkan darjat dan ada yang lebih baik yang ingin diberikan kepada saya.”

” Perkara ini sudah berlaku sepanjang tempoh tujuh tahun, kepada mereka yang tahu kisah ini pasti tahu apa yang sebenarnya berlaku. Jadi kepada yang baru mengetahui perkara ini, jangan terus menghukvm.

” Kaji selidik dahulu kisah ini sepenuhnya sebelum menghakimi kerana ada kronoIogi apa yang berlaku. Jangan tudvh sembarangan dan menghakimi secara melulu saja.

” Saya menyerahkan kes ini kepada peguam dan belum berbincang sepenuhnya dengan dia lagi. Malah, perbicaraan juga berlangsung secara virtual menerusi aplikasi Zoom,” kata Awie.

Sebelum ini, Awie pernah berkahwin dengan penyanyi dan pelakon Arni Nazira pada tahun 1998 dan dikurniakan dua orang anak iaitu Puteri Aleeya Antasha, 21, dan Puteri Aleefa Antasha, 19.

Selepas perkahwinan mereka g4gaI, Awie bernikah pula dengan Rozana Misbun yang juga merupakan adik kepada pelakon Haliza Misbun pada tahun 2006.

Awie dan Rozana memiliki tiga orang anak hasil daripada perkahwinan mereka, iaitu Putra Ahmad Merrah, 11, Putra Ahmad Rezzki, 10, dan Puteri Qasseh Antasha, 8.

Kemudian Awie berkahwin buat kali ketiga setelah mendirikan rumh tngga bersama Sharifah Ladyana Syed Shamsuddin pada 7 Oktober 2016 dan dikurniakan seorang cahaya mata lelaki yang kini berusia 1 tahun.

Rozana pernah akui guna wang Awie beli barang mewah

Terdahulu Isteri penyanyi rock Awie pernah memberitahu Mahkamah Majistret Ampang di sini bahawa dia menggunakan wang simpanan penyanyi itu untuk membeli barang mewah termasuk beg, kasut dan barang kemas.

Rozana Misbun, 37, berkata dia bersetuju akan menjual semua barang tersebut untuk membayar balik wang Awie atau nama sebenarnya Azhar Othman, 47, yang disimpan di dalam akaun Alliance Bank miliknya.

“Saya bersetuju akan membayar balik wang Awie dalam tempoh dua minggu selepas hari kejadian (kejadian pukul),” katanya ketika pemeriksaan balas oleh peguam bela Hazman Harun yang mewakili Awie.

Rozana bagaimanapun mengakui tidak menyerahkan wang hasil jualan barangan mewah itu kepada Awie seperti yang dijanjikan.

Ibu kepada lima orang anak itu berkata dia telah menyimpan wang milik Awie di dalam akaun Alliance sejak beberapa tahun lalu atas alasan Awie diisytiharkan mu.flis.

Sumber:bharian dan hmetr0

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*