Tular Rakaman Seorang Wanita Beruniform Yang Mendedahkan Identiti OKP. Sekali Ini Komen Dari Warganet.

Setiap individu yang bekerja di bawah majikan, pasti sedia maklum mengenai nilai dan etika ketika menjalankan tugas selaras dengan peraturan dalam sesebuah organisasi. Apatah lagi sekiranya penjawat awam terutama badan beruniform, sudah tentu dilarang memburukkan reputasi kerana imej mereka dipandang tinggi oleh masyarakat.

Terbaharu, seorang anggota beruniform wanita menjadi bualan di laman Twitter apabila didkwa merakam sebuah video ketika bertugas sebelum memuat naik ke aplikasi TikTok. Akaun @My_CrimeWatch berkongsi video 39 saat itu memaparkan anggota tersebut merakam dirinya yang beruniform serta seorang individu dipercayai ‘suspek’ atau Orang Kena Pengawasan (OKP) ketika dalam perjalanan ke mahkamah.

“Bermain aplikasi TikTok ketika sedang bertugas dan menyarung uniform adalah suatu perbuatan yg menyalahi budaya kerja. Tidak kiralah jika anda dari PDRM, ATM, Jabatan Penjara Malaysia, AADK & sbg nya. Apatah lagi jika anda menjadikan wajah OKP/OKT/suspek sebagai “content”,” tulis @My_CrimeWatch

Difahamkan, mereka menaiki sebuah kereta polis yang dibunyikan siren dimana pemandu serta penumpang hadapan juga lengkap berpakaian uniform. “Sila beri laluan ye. Sis nak ke mahkamah ni,” tulis kapsyen dalam video berkenaan.

Ciapan video tersebut diulang kicau sebanyak 4,900 kali dan menerima hampir 4,00 tanda suka selain ratusan komen warganet yang mempersoalkan tatatertib kerja anggota itu dalam menjalankan tugas. Malah, ada yang menyifatkan anggota terbabit ‘dahagakan’ perhatian demi meraih tontonan warganet sekali gus tidak mengambil kisah mengenai ‘aib’ individu yang duduk di sebelahnya.

Pantang betul tengok penjawat awam main TikTok!

Siap rakam dengan OKT, ingat pergi berseronok ke?

Tunggu kena tindakan!

TikTok bukan untuk warga uniform…

Takde masalah, cari masalah. Semuanya demi secebis ‘like’? Tak salah kalau nak berTikTok, tapi janganlah pakai uniform. Sorang buat salah, habis semua pihak terkena tempiasnya! Sumber: Twitter @My_CrimeWatch & Oh My Media

Tular Video Guru Tidak Vaksin Beritahu Diasingkan Di Stor Tukang Cuci. Sekali Ini Jawapan Jabatan Pendidikan.

Ipoh – Seorang guru mempersoalkan tindakan dari pentadbir sekolah berkenaan apabila diasingkan di satu bilik stor yang asalkan merupakan bilik stor Pendidikan Jasmani.

“Assalamualaikum, saya Cikgu Hafizan SMK St Michael, Ipoh Perak. Jadi sepertimana yang kita tahu, saya diasingkan, jadi saya diberikan satu bilik untuk saya tinggal, duduk berasingan.

“Saya dah cuba masuk ke dalam bilik itu. Cuma ada meja dan tidak ada apa-apa kerusi. Ada kipas, tapi tiada plug untuk saya gunakan sewaktu menggunakan laptop dan sebagainya. Bilik itu diperbuat daripada zink. Saya masuk sekejap sahaja. Sangat panas,” kata guru tersebut.

Reaksi Dari Jabatan Pendidikan Negeri

Siasatan terperinci telah dilakukan Jabatan Pendidikan Negeri JPN Perak berhubung dakwaan seorang guru diasingkan di bilik simpanan tukang cuci kerana tidak div.ksin. Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Sumber negeri, Ahmad Saidi Mohamad Daud berkata, Kementerian Pendidikan Malaysia KPM telah dimaklumkan JPN Perak berkenaan i.su berkenaan selepas tular di media sosial sejak dua hari lalu.

Menurutnya, pihak KPM akan memaklumkan laporan penuh berkenaan insiden terbabit dalam masa terdekat. “Kerajaan negeri mengambil serius perkara terbabit kerana melibatkan aspek kesihatan dan dalam masa sama kebajikan guru. Pihak JPN juga telah membuat s.iasatan penuh dan laporan lengkap akan dimaklumkan dalam masa terdekat oleh pihak KPM,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Ahmad Saidi turut menegaskan, pihak kerajaan negeri ingin memastikan kesemua pihak sama ada guru, pelajar, dan ibu bapa berada dalam keadaan sihat. Semalam media melaporkan seorang guru di salah sebuah sekolah menengah di Ipoh yang dipercayai tidak divaksin mendakwa diasingkan oleh pihak sekolah di sebuah bilik simpanan setor tukang cuci.

Video berdurasi kira-kira tiga minit itu tular dalam aplikasi TikTok selepas dimuat naik sejak kelmarin dan sehingga kini sudah mencecah 1.3 juta tontonan. Kredit : Kosmo

Pelajar Pernah Diselamatkan Dari Bapa Tiri Oleh Cikgu Lelaki Ini. Sekali Pelajar Hantar Mesej Buat Cikgunya Terkedu.

Cikgu Mohd Fadli Salleh merupakan cikgu yang tidak asing lagi dan sememangnya popular di media sosial terutamanya di platform Facebook. Sesiapa yang mengikuti akaun beliau mesti sudah sering terbacas kisah-kisah menarik dan juga sumbang bakti yang dicurahkannya kepada masyarakat berbilang kaum.Pernah Diselamatkan Oleh Cikgu Dari Bapa Tiri, Tiba-tiba Pelajar Ini Hantar Mesej Buat Cikgunya Terdiam.

Baru-baru ini, satu perkongsian Mohd Fadli Salleh di Facebook beliau yang mencuri perhatian ramai yang meraih belasan tanda suka dan beratus ‘shares’ mengenai seorang ‘anak perempuan’ beliau.
” Terima ucapan dari salah seorang ‘anak perempuan’ aku sebentar tadi.”

Menerusi perkongsian terbaru itu, cikgu Fadli memuatnaik tangkap layar pesanan aplikasi Whatsapp yang dihantar salah seorang pelajar beliau kepadanya.

Cikgu Fadli berkata, pelajar tersebut mempunyai kisah siIam yang penuh duka apabila pernah disentuh oleh bapa tirinya sehingga pelajarannya terjejas teruk.

Dah setahun rupanya anak ini dibawah jagaan aku. Ingat pula dia hari pertama aku jumpa dan bantu dia tu. Orang perempuan kalau dengan tarikh ni memang power kan?

Anak ni aku selamatkan dari disentuh oleh ayah tirinya, tersepit dan terhimpit di rumah sendiri. Pelajaran merosot, kehadiran sangat teruk. Sedangkan dia pelajar harapan sekolah.

Aku cari dan heret dia keluar dari ne-raka dunia itu. Aku letakkan di tempat selamat bawah pemantauan aku sentiasa. Setiap bulan aku akan jumpa dan tanya khabar berita. Mengirim duit belanja, menghantar bekalan makanan, mencukupkan apa jua keperluan.

Apa pun, didoakan anak ini berjaya dunia akhirat. Anak ni bakal exam SPM 2020 ni. InsyaAllah otaknya sangat cerdas dan bijak sungguh budaknya.

Kisah hitam yang perit, kesusahan hidup yang menghimpit, sejarah siIam yang menghantui, kini tiada lagi. Aku jaga sungguh-sungguh macam jaga anak sendiri.

InsyaAllah budak ini akan menjadi seseorang pada masa akan datang. Dan masa tu dengan bangga aku akan berkata,
Ini anak aku. Yang pernah hilang arah tuju, yang pernah buntu, yang hilang semangat untuk hidup dulu kini di sini dia. Kini dah berjaya dan memberi manfaat pada orang lain pula. Cikgu bangga dengan kamu”.

Aku tahu, suatu hari nanti aku akan ungkapkan ayat itu. Aku tahu. Dan aku yakin.

Berikut adalah pesanan mesej yang dihantar pelajar itu.

Pernah Diselamatkan Oleh Cikgu Dari Bapa Tiri, Tiba-tiba Pelajar Ini Hantar Mesej Buat Cikgunya Terdiam .

” Assalamualaikum cikgu, hari ini tanggal 12 Februari 2021 genap setahun cikgu bersama dengan saya, bantu saya. Tahun lepas tarikh ini kali pertama cikgu jumpa saya untuk menghulurkan bantuan.

” Takde apa saya nak cakap selain berterima kasih atas segala pertolongan cikgu. Banyak jasa cikgu dan saya takkan pernah lupakan cikgu.

” Saya minta maaf kalau selama setahun saya kenal dengan cikgu saya ada buat cikgu mrah, terasa hati atau sebagainya. Cikgu sentiasa ada dalam doa saya..semoga cikgi dipanjangkan umur, dilimpahkan rezeki.

” Terima kasih tak terhingga juga sebab cikgu banyak tolong keluarga saya..

” Memang saya tak mampu nak balas jasa cikgu tapi saya janji dengan diri saya InsyaAllah saya akan jadi orang yang berjaya dan bantu orang susah lain juga suatu hari nanti.

” Saya minta cikgu halalkan semua makan minum saya semuanya lah, nanti habis SPM saya kerja tiap bulan saya pulak belanja cikgu okay..

” Saya anggap cikgu dah macam ayah saya sendiri dah. Rasa macam ada hero dalam hidup sekarang.. sebelum ni tengok orang lain je ada ayah, sedih plak.. saya sayang cikgu!

Kredit: Cikgu Mohd Fadli Salleh.

Pemuda Dedah Temu Jodoh Dengan Cikgu Sendiri. Walaupun Beza Umur 25 Tahun Namun Ia Bukan Suatu Halangan.

Jodoh itu sememangnya rahsia Allah S.W.T. Tiada siapa dapat menduga siapa jodoh kita di masa akan datang dan apabila ia tiba pastinya satu anugerah yang begitu istimewa.

Berjodoh dengan cikgu sendiri

Hal ini samalah seperti perkongsian seorang pemuda apabila bertemu jodoh dengan gurunya sendiri. Hal tersebut dikongsikan oleh satu akuan TikTok menggunakan nama @Samballana_bistro78 apabila memuat naik video rangkuman perkenalan dengan isteri tersayang. Dalam video tersebut, pengguna akaun @Samballana_bistro78 memaklumkan yang dia merupakan seorang pelajar  letika itu dan kerap bergambar dengan guru yang kini isterinya  bermula dari tahun 2016.

Selamat bernikah pada 2020

Tak lama selepas itu, dia memberanikan diri mengajak keluar makan sekitar tahun 2018 dan pada tahun 2020, mereka berdua sah bergelar suami isteri.

Beza usia 25 tahun

Menurutnya lagi, perbezaan usia mereka adalah 25 tahun dan hal tersebut bukan menjadi masalah buat mereka berdua yang kini bahagia bersama.

“Jem kejap otak aku”

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, akaun TikToknya telah menerima pelbagai komen oleh warganet yang agak terkejut dengan pengakuannya. Walau bagaimanapun, masing-masing mendoakan agar hubungan perkahwinan mereka berkekalan sehingga ke akhir usia dan mengakui bahawa jika sudah berjodoh, pasti tidak akan kemana.

Jodoh tu Allah dah atur

Dah jodoh kan

Mungkin jodoh saya baru lahir

Ada kes mak tak restu sebab beza umur jauh

Sumber: TikTok @Samballana_bistro78

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau semua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*