Kononnya Pecah Masuk Kedai Utk Dptkan Makanan, Sekali Boss Besar Mydin Dedah Perkara Sebenar

KUALA LUMPUR – Kira-kira 100 orang individu yang memecah masuk kedai Mydin pagi semalam didakwa berniat untuk melakukan rompakan kerana mereka bersenjatakan pisau dan parang.

Mereka juga bukan mencuri barang-barang makanan yang boleh dimakan tetapi mengambil barangan elektrik dan pelbagai barangan lain yang berharga seperti jam, peralatan komputer dan sebagainya di tingkat satu kedai tersebut.

Nilai kecurian dianggarkan bernilai RM200,000 hingga RM300,000 selepas dinilai oleh kakitangan Mydin petang semalam.

“Melihat barang-barang yang dicuri, mereka menceroboh (kedai) bukan untuk makanan tetapi masuk untuk mencuri,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Ameer berkata, beliau dan pengurusannya telah meneliti keseluruhan rakaman daripada kamera litar tertutup (CCTV) dan melihat gelagat setiap seorang yang terlibat melakukan pencerobohan itu.

“Mereka masuk dan meluru naik ke tingkat satu yang menempatkan barang-barang elektrik. Rakaman sangat jelas,” ujarnya lantas menyimpulkan kumpulan itu menceroboh kedai Mydin kerana mahu mencuri.

Katanya, semasa kejadian itu pengurus dan beberapa kakitangan kedai tersebut berada di dalam kedai kerana masih tidak dapat keluar daripada premis berkenaan.

Mereka bermalam di dalam dorm yang ada di kedai tersebut semasa hujan lebat yang mengakibatkan banjir besar di kawasan itu.

Jadi, kejadian itu memang disedari oleh kakitangan Mydin.

Menurutnya, kumpulan lelaki itu telah memecahkan pintu depan menggunakan kayu dan parang sebelum memasuki premis berkenaan.

Ameer berkata, perbuatan sekumpulan lelaki itu cuba dihalang oleh kakitangannya tetapi apabila mereka mengeluarkan pisau dan parang, kakitangan Mydin terpaksa mengalah demi keselamatan masing-masing.

“Kalau lapar perlu ke bawa pisau dan parang?,” katanya yang sangat kesal dengan insiden itu.

Ujar beliau, kerosakan pintu kedai juga tidak dapat dibaiki menyebabkan premis berada dalam keadaan terbuka.

Ameer berkata, beliau tidak berdendam dengan kumpulan yang menceroboh itu tetapi kes berkenaan sudah dilaporkan kepada polis.

“Perbuatan mencuri itu dilakukan oleh mereka, jadi itu masalah mereka yang terlibat,” tambahnya.

Ameer berkata, beliau turut prihatin dengan nasib penduduk di kawasan berkenaan, justeru syarikat itu telah menghantar makanan ke kawasan berkenaan semalam.

“Kami ada membawa makanan yang diperlukan oleh mangsa-mangsa banjir atas keprihatinan Mydin kepada mereka yang terpaksa berlapar, menahan dahaga dan berdepan dengan banjir yang meruntun perasaan rakyat Malaysia,” katanya.

Banjir Sri Muda: Polis sahkan kejadian pecah masuk kedai

KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan berlaku beberapa kejadian pecah masuk kedai serbaneka di Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor yang sedang mengalami banjir teruk.
Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Baharudin Mat Taib berkata kejadian dipercayai berlaku sekitar jam 1 tengah hari ke 2 petang antaranya membabitkan Mydin, KK Mart, 7-eleven dan pasar raya Gmart, lapor Bernama.
Katanya keadaan buat masa ini terkawal dan elemen cegah jenayah digerakkan dengan bantuan Pasukan Gerakan Am (PGA) untuk memastikan tiada lagi kejadian pecah masuk kedai berlaku di kawasan tersebut.

Beberapa rakaman kejadian berkenaan menjadi tular di media sosial sejak malam tadi.

Taman Sri Muda adalah antara kawasan paling teruk terjejas akibat banjir di Selangor dengan ramai terperangkap di rumah yang dinaiki air sehingga mencecah bumbung.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas) Datuk Abd Latiff Ahmad, malam tadi dilapor berkata, penebukan benteng sungai dan pengepaman air banjir akan dilaksana secepat mungkin di kawasan itu untuk memulihkan keadaan secepat mungk

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*