“Simpan Rumah Bagi Kilat Buat Apa” Selamba Guna Brabus G700 6×6 Berharga RM 5 Juta Bantu Mngsa Banjir, RupaNya Pemilik Bukan Calang2 Orang

Hujung minggu lepas, salah seorang dari kami berpeluang untuk menyaksikan Brabus G700 6×6 di atas jalan. Ketika itu, tidak diketahui dari mana atau ke mana tujuan kenderaan pacuan 6 roda tersebut yang hanya ditawarkan sebanyak 15 unit sahaja di Malaysia. Namun rupa-rupanya kenderaan tersebut pergi menabur bakti.

Menurut satu hantaran oleh Nedim Nazri Aziz, model Brabus G700 6×6 tersebut dimiliki oleh Dato’ Sri Sunny, yang merupakan seorang pengumpul kenderaan mewah terkenal di Malaysia. Ketika perjalanan malam semalam, kenderaan itu rupa-rupanya digunakan untuk menghantar bantuan banjir kepada yang memerlukan.

Beliau bukan sahaja mempunyai Brabus G700 6×6 dalam koleksinya, malah beberapa kenderaan yang jarang ditemui (dan mewah) juga dimilikinya seperti Aston Martin Cygnet, Lamborghini Aventador dan Rolls Royce Phantom.

“Bless my brother DS Sunny, simpan rumah bagi kilat buat apa, nah dia ni bawa masuk kawasan banjir,langgar longkang & transfer stranded victim lagi”

Foto: dss.sunny
Untuk model Brabus G700 6×6 ini, ia merupakan sebuah model ‘naik taraf’ daripada model Mercedes-Benz G63 AMG 6×6. Model Mercedes-Benz G63 6×6 tidak ditemui dalam pasaran pemanduan sebelah kanan namun pada tahun 2015, Naza Brabus telah menempah sejumlah 15 unit Brabus G700 6×6 untuk pemanduan sebelah kanan dan inilah model yang dimiliki oleh Dato’ Sri Sunny ini.

Model Mercedes-Benz G-Wagon itu sendiri sudah cukup berkuasa, dengan enjin 5.5 liter V8 bi-turbo DOHC 32-injap yang menghasilkan 536 hp dan 760 Nm yang ditala oleh AMG.

Gambar dari Alain Motors

Namun, Brabus telah meningkatkan beberapa komponen untuk Brabus G700 6X6 yang menggunakan enjin yang sama, tetapi pengecas turbo lebih besar, downpipe ditukar ke saiz yang lebih besar dan catalytic converter turut digantikan dengan unit yang mengurangkan back pressure. Program ECU turut ditukar, dan hasilnya, Brabus G700 6×6 menjana 690 hp dan 956 Nm.

Menurut sumber Careta lagi, 956 Nm adalah had yang mampu dihamburkan supaya tork tidak ‘menjahanamkan’ enjin tersebut. Transimisi bagi Brabus G700 ini adalah automatik 7G-Tronic AMG Speedshift Plus dengan pacuan enam roda.

Video

 

Harga sebelum cukai bagi Brabus G700 6×6 ini adalah sekitar RM 3.35 juta. Anggaran harga selepas cukai pula adalah sekitar RM 5 juta. Melihat harga tersebut, mungkin ramai yang akan menyimpan kenderaan ini dalam garaj namun tidak bagi seorang dermawan.

RAMAI ORANG HENTAM PASUKAN PENYELAMAT LAMBAT BAGI BANTUAN, ANGGOTA BOMBA INI CERITAKAN REALITI SEBENAR APA YANG BERLAKU

Selepas p3rang Dunia Kedua, pasukan Malayan Union Fire Services telah di bentuk dan beribu pejabat di Kuala Lumpur.Pada 8 Januari 1997, Jemaah Menteri telah ber setuju untuk mem buat perubahan nama Jabatan Perkhidmatan Bomba Malaysia ke pada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang se cara rasminya berkuat kuasa pada 21 Februari 1997.

Menelusuri se jarah panjang pe nubuhan JBPM, kita lihat be tapa banyak budi dan jasa yang di taburkan oleh pasukan itu dalam men jaga keselamatan rak yat negara ini.

Dalam kejadian banjir yang tidak dijangka baru-baru ni, ramai yang terperangkap dan rata-rata m4ngsa banjir mengadu lambat terima bantuan. Ada yang terperangkap lebih 24 jam menunggu pasukan keselamatan atau sukarelawan sampai.

Seorang ahli bomba tampil jelaskan situasi sebenar yang pasukan Bomba hadapi. Dia buat luahkan dalam laman FBnya seperti dibawah ini. Harap-harap orang ramai dapat faham keadaan sebenar yang berlaku.

Luahan Anggota Bomba

Yang mana meng h3ntam pasukan penyelamat ni, meh aku nk share cerita sikit.

Kami bertugas di balai, ke anggotaan setiap balai adalah ang garan 7 hingga 12 orang bagi setiap shif. Bila ada panggilan k3cem4san banjir, kami semua akan ber gegas ke lokasi panggilan yang per tama dahulu. Bila berlakunya bencana, panggilan k3cem4san yang masuk kebiasaannya akan ber talu-talu dan tanpa henti. Tak termasuk lagi panggilan direct ke handphone anggota dan pegawai. Persoalannya, bagai mana kami nak hadir 10 tempat berbeza dalam masa yang sama?

Kami bertugas meng ikut SOP dan KPI yang ditetapkan. Amalan kami sa ma seperti agensi lain, iaitu safety first. Kami bukan boleh se barangan me lakukan tugas men yelamat tanpa ambil kira soal risik0 pada diri sendiri mahupun rakan se pasukan. Apa yang dah jadi pada kami pada tahun 2018 cukup ter kesan pada diri kami hingga hari ini. 6 sahabat se perjuangan kami pergi meninggalkan kami serentak. Hanya Allah yang tahu hati kami.


Kami sedaya upaya mem bantu mengeluar kan mangsa banjir.. dengan se gala apa yang kami ada. Kalau tiada bot, kami guna sampan. Kalau tiada sampan, kami sanggup dukung dan pikul mangsa sehingga ke tempat selamat. Kami tiada masa untuk merakam video atau men gambil gambar ketika bekerja kerana kami se memangnya tiada masa untuk berbuat demikian. Ada kala, ben cana yang berlaku sangat luar biasa hingga membataskan tindakan menyelamat kami. Ketika itu, masa dan peluang adalah amat terhad untuk kami bertindak. Namun apa kan daya, kami tidak mampu untuk me muaskan hati semua orang.

Cukup sedih bila ada yang sewenangnya me lemparkan tohmahan dan cacian kepada kami hanya kerana geram kami lambat tiba atau langsung ti dak kunjung tiba di tempat anda. Wahai saudara, bilangan kami terhad, aset kami terhad. 1 pasukan penyelamat ter paksa respon berpuluh malahan beratus panggilan. Dalam masa itu, kami akan utamakan kes yang boleh kami respon ber gantung kepada tahap bahaya dan risiko yang bakal kami hadapi. Persoalan lagi, bila air naik, apa yang anda lakukan? Mengapa tidak ber siap untuk berpindah? Mengapa tidak turut bersama memberi amaran kepada yang lain untuk ber pindah? Adakah kami ibarat hamba abdi anda untuk menurut segala pe rintah anda? Ingat, kami tidak terkecuali membayar cukai seperti anda juga.

Ada masanya, kami sanggup men gambil risiko tinggi demi men yelamatkan nyawa yang bahaya. Hingga ada kala nyawa kami ibarat di hujung tanduk ketika men yelamatkan anda. Risiko lemas, hanyut, dijangkiti kuman merbahaya dan ditimpa atau di langgar objek dalam banjir sanggup kami hadapi untuk anda. Tetapi ada kalanya setelah kami menggadai nyawa, rupanya anda tidak langsung berada dalam bahaya. Cuma yang berlaku hanyalah ter putus bekalan air atau elektrik, atau lapar kerana tiada makanan. Kami bukan pe tugas peng hantar makanan, dan kami juga bukan pemandu peribadi anda untuk meng hantar anda sesuka hati anda. Bahkan, kami sendiri kelaparan, kesejukan dan keletihan mental serta emosi. Tapi demi anda, kami tolak tepi untuk tetap mem bantu.

Berbalik kepada anggota yang bekerja 12 jam se hari mengikut shif, apabila ber lakunya bencana, kami tidak tamatkan shif kami dengan balik tepat pada masa. Kami sanggup bekerja lebih masa tanpa mendapat apa-apa bayaran overtime demi ke selamatan nyawa dan harta-benda anda. Ada kala, apabila kami muncul mem bantu, tiada langsung sikap menghargai walau dengan ucapan terima kasih. Ada lebih teruk, pen gorbanan kami di balas dengan cercaan lambat, lembab, makan gaji buta dan macam2 lagi.

Kepada diri saya sendiri, saya ber tugas di pejabat bomba meng ikut waktu pejabat. Akan tetapi, apabila terima panggilan k3cemas4n, saya perlu hadir ke lokasi tidak kira waktu dan masa. Tengah malam, pagi buta, hari cuti dan waktu rehat pon tetap akan saya hadir demi tugas. Bila ber lakunya bencana, tugas selaku pegawai kanan sedikit berbeza dengan anggota shif. Pegawai kanan tiada shif. Mereka perlu ber tugas merancang, mengkoordinasi dan mengawal tin dakan operasi sehingga keadaan selesai. Kadang kala, memakan masa hingga lebih 48 jam lamanya. Kami terpaksa me lupakan waktu rehat. Kami terpaksa melupakan saat ber sama anak dan isteri. Kami terpaksa melupakan penat jerih kami di pejabat kerana kami tahu, tugas kami masih belum berakhir.

Akhir kata, fahamilah kami juga. Kami juga manusia. Kami juga ada ke luarga. Kami juga ada batas ke mampuan. Dan kami juga ada hati dan perasaan. Fikir lah dahulu sebelum berkata-kata.

Mohamad Akmal Mohamad Khairi
Anggota bomba, 20 Disember 2021.

KREDIT: https://www.wapcar.my/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*