Pernah Tertawakan, Tak Sangka Idea Kreatif Abang Ni Sempat Buat Persediaan Sebelum Banjir Melanda

Bencana banjir yang melanda di beberapa negeri baru-baru ini memperlihatkan pelbagai kerosakan dan kemusnahan kediaman penduduk. Malah, kebanyakan mangsa kini hanya sehelai sepinggan dan mereka perlu kuat untuk membina semula kehidupan lantaran musibah yang dahsyat ini.

Tiada siapa yang menyangka bahawa hujan yang berterusan pada Jumaat lalu membawa kepada kenaikan air sehingga menyebabkan banjir besar itu. Namun, diharapkan ia menjadi pengajaran untuk kita semua dan segala persediaan untuk menghadapi bencana ini pada masa akan datang perlu dilakukan.

Bagi yang sering menghadapi masalah banjir, ada di antara mereka yang sudah bersiap sedia dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan menyimpan segala barang dan dokumen penting dalam satu ruang khas yang tidak dinaiki air atau membina tempat untuk berlindung untuk seisi keluarga.

Seperti yang dilakukan oleh keluarga Aziela Baharudin ini yang telah membina rumah rakit di atas darat untuk bersiap sedia dengan segala kemungkinan banjir.

Dihubungi oleh SK, Aziela berkata rumah rakit itu dibina oleh abangnya selepas beberapa kali rumah mereka dilanda banjir sebelum ini. Mereka yang tinggal di Kampung Seberang Jelai, Padang Tengku, Kuala Lipis itu telah mula membina rumah rakit sejak awal bulan Mei 2021 dan hanya mengambil masa selama satu minggu untuk disiapkan.

“Masa yang diambil satu minggu, barang semua dah complete la masa tu,” katanya ketika dihubungi SK.

Menurutnya lagi, keluarga mereka menghadapi bencana banjir sebanyak dua kali pada tahun ini iaitu pada Januari dan minggu lalu. Walaupun pada awalnya ada individu yang dipercayai mencemuh idea rumah rakit itu namun ia benar-benar membantu mereka untuk berlindung ketika banjir besar itu.

Ikuti perkongsiannya di bawah ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kisahnya.

Tak sia-sia anak jantan mok buat

Bernas gok idea dia

Banjir melanda rumah rakit ada

Tak banjir dia duduk atas darat

Tempat lepak-lepak buat bbq dan steambot

Banjir dia terapung atas air

Tempat letak peti ais, mesin basuh tilam bagai

Awal januari 2021 banjir paling besar yang pernah berlaku. Banjir kali ni air naik mendadak, memang tak sempat nak selamatkan kebanyakan barang. Peti ais berenang-renang kat luar rumah, kitorang 1 family hanya mampu tengok dan gelak je. Redha.

Abang saya fedup asyik kena angkut kehulu kehilir barang-barang elektrik dan barang bengkel dia ke tempat yang selamat . Belum kira pakaian, tilam, bantal. Memang banyak barang.

Jadi awal bulan mei 2021 abang saya start projek rumah rakit. Walaupun kena gelak sebab buat rumah rakit atas darat , dia lantakkan aje

Tak sangka disember 2021 banjir sekali lagi. Jadi boleh test drive rumah rakit. Barang-barang dari rumah semua angkat letak di rumah rakit. Alhamdulillah terapung elok . Peralatan elektrik selamat,mesin-mesin dia pun selamat. Banjir ni dah jadi macam acara tahunan pulak di kampung ni.

Memetik laporan SiakapKeli, rumah rakit ter sebut telah dibina oleh abang pengguna Facebook tersebut selepas rumah mereka dilanda banjir sebelum ini.

Difahamkan, mereka yang tinggal di Kampung Seberang Jelai, Padang Tengku, Kuala Lipis dan telah mem bina rumah rakit sejak awal bulan Mei 2021 selain mengambil masa selama satu minggu untuk disiapkan.

“Masa yang diambil satu minggu, barang semua dah complete la masa tu,” katanya.

Idea pernah diketawakan orang.

Menurutnya, abangnya membina rumah rakit tersebut disebabkan telah ‘muak’ kerana terpaksa berulang kali mengangkat barang -barang rumah apabila banjir melanda rumahnya.

Katanya, pada awalnya ada individu yang dipercayai mentertawakan idea tersebut namun ia benar-benar membantu mereka untuk berlindung ketika banjir besar itu.

Sehubungan dari itu, rata-rata warganet memuji akan idea langkah awal yang diambil oleh keluarga tersebut. Malah, ada juga yang berhasrat melakukan persediaan yang sama memandangkan banjir semakin kerap berlaku di kawasan mereka.

SUMBER:FB(Aziela Baharudin)/SK Via Redaksi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang di berikan oleh pembaca kami. Sila pas tikan anda berfikir panjang terlebih dahulu se belum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*