Datuk Ayob Khan dedah mcm mana Long Tiger buka gari sebelum lari ke utara

Johor Bahru: Lelaki R0hingya dikenali sebagai Long Tiger atau nama sebenar Abd Hamim Ab Hamid, 33, yang mel0loskan diri dari lok4p Mahk4mah Majistret Tangkak, pada 15 Disember lalu, dipercayai dalam perjalanan mel4rikan diri ke negara jiran sebelum dit4han di Jalan Kuala Ketil, Alor Setar, Kedah, semalam.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, b4nduan itu turut dibantu oleh dua individu lain untuk mel4rikan diri ke Kedah

“Hasil sias.atan polis membuat tangkapan susulan ke atas dua lelaki berusia 36 dan 38 tahun yang dipercayai bersek0ngkol dengan susp3k di sekitar Batu Pahat, antara jam 7.25 malam hingga 3 pagi tadi.

“Mereka dipercayai memb4ntu suspek dengan mem0tong gar.i selain membeli kad sim sebelum mel4rikan diri ke utara negara.

“Polis percaya Long Tiger yang mel4rikan diri ke Kedah dalam perjalanan keluar dari negara ini, sama ada ke Thailand dan Indonesia,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Pol1s Kontinjen (IPK) Johor, di sini, hari ini.

Beliau berkata, sias4tan dijalankan mengikut Sek5yen 223/224 Kanvn Kes3ksaan, yang jika s4bit kesal4han boleh dihvkum penj4ra selama dua tahun atau dend4 atau kedua-duanya.

Media sebelum ini melaporkan Long Tiger yang berjaya dit4han semalam, didapati menyembvnyikan diri di rumah seorang pond4n di Jalan Kuala Ketil, dekat sini.

Ketika dit4han kira-kira jam 3 petang itu, Long Tiger dikes4n sekali lagi cuba melar.ikan diri dengan mem4njat bvmbung namun tergelincir j4tuh di lantai dapur rumah.

Untuk rekod, Long Tiger melol0skan diri melalui pintu utama Mahkamah Majistret Tangkak sebelum perbicaraan bermula pada 15 Disember lalu, kira-kira jam 11.55 pagi.

Sejak kehil4ngannya, Long Tiger menjadi bvruan p0lis selain peguam mewakilinya, Datuk Sharudin Ali turut menarik diri daripada mewakilinya.

Dua anggota polis turut dig4ntung tugas bagi membantu sias4tan berhubung ins1den berkenaan kerana disy4ki terb4bit secara langsung atas kesal4han cu4i sehingga menyebabkan t4hanan itu mel4rikan diri.

Peguam Long Tiger tarik diri

Johor Bahru: Peguam Datuk Shaharudin Ali menarik diri daripada mewakili lelaki Rohingya, Ab Hamim Ab Hamid atau dikenali sebagai Long Tiger yang kini menjadi bvruan polis.

Shaharudin berkata, beliau yang juga Peguambela dan Peguamcara bagi Shaharudinali Azfarazmi & Co, sebelum ini dilantik mewakili Ab Hamim dalam beberapa kes jen4yah dan sivil lelaki itu yang sedang berjalan.

“Kami dengan ber4t h4ti terp4ksa menarik diri sebagai peguambel4 Ab Hamim dalam kes-kes berkenaan kerana mengal4mi masal.ah untuk mendapatkan arahan seterusnya daripada anak guam bagi maksud perjalanan kes yang memb4bitkan dirinya.

“Sebagai peguambel4, kami juga mer4sai, Ab Hamim telah mel4rikan diri semasa perjalanan prosiding kes beliau dan ini mencerminkan bahawa dia tiada keyakinan dengan khidmat guaman oleh pihak kami selain tiada keyakinan dengan prosiding mahkamah yang sedang berlangsung.

“Namun begitu, Ab Hamim mungkin mempunyai sebab sebab tertentu mengapa dia mengambil tindakan sedemikian dan tetap tidak bers4lah kecuali selepas dis4bitkan mahkamah,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Minggu lalu, media melaporkan orang ramai diminta t4mpil membantu polis mengesan Abd Hamim, 33 tahun yang juga warga Myanmar selepas mel0loskan diri daripada lok4p Mahkamah Majistret Tangkak, di sini, Rabu lalu.

Ketua Polis Daerah Tangkak, Superintendan Mohd Fadhil Minhat, berkata polis kini melancarkan Ops Tutup di sekitar daerah berkenaan dalam usaha mengesan suspek yang melarikan diri dalam keadaan tangan bergar1.

Dalam kejadian itu, suspek memakai baju T cerah, berseluar panjang coklat serta memakai selipar, melarikan diri dari lok4p dengan keadaan tangan bergar1, kira-kira jam 11.55 pagi.

Minggu lalu, Shaharudin dilaporkan mend4kwa terk3jut dengan ins1den anak guamnya itu melol0skan diri daripada lok4p Mahkamah Majistret Tangkak selain dilaporkan mendakw4 anak guamnya itu menerima ugvtan untuk menced3rakan atau membun.uhnya.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*