Diuj1 saat kerjaya melonjak, wartawan terpaksa ketepikan minat kerana k4nser… paling nger1 kena pilih antara k0ma atau p4ru-p4ru ditebvk!

H4NCUR! Itulah sepatah perkataan yang dizahirkan oleh wanita ini sejurus mendapat tahu dirinya mengh1dap k4nser l1mfoma.

Tidak din4fikan stigma bagi sesetengah pihak yang beranggapan jika disahkan menghi1dap peny4kit yang boleh membawa m4ut itu sekaligus bermakna detik h1tam dalam hidup mereka.

Sudah pasti berita yang diterima itu membuatkan pengh1dap k4nser tertek4n, namun perjuangan Nur Izzatie Mohd Rizan, 33, mel4wan peny4kit itu boleh disifatkan menakjubkan untuk dijadikan inspirasi.

Menurut wanita yang mesra disapa Zety, dia yang kini berstatus bek4s pes4kit k4nser limf0ma hanya mengetahui mengenai peny4kit yang dihid4pinya itu selepas pulang daripada menjalankan tugas.

Gambar Zety semasa dit4han di sebuah w4d hospital.

“Kej4dian ni berlaku selepas bertugas membuat liputan Pilihanraya Umum ke-14 di Pengerang, Johor. Kesibukan kerja menyebabkan saya ingatkan benj0lan di sebelah kanan leher saya ni begvk.

“Saya pula jenis lasak dan sememangnya dari kecil susah nak dapat peny4kit, jadi saya tak layan s4kit badan dan rasa l3su macam nak dem4m tu. Tapi keadaan makin tervk pula selepas tu dan benj0lan itu tak survt, sebaliknya makin besar.

 

Saya rasa sal4h satu sebab saya boleh pulih cepat ni adalah dengan memaafkan orang.

ZETY

“Saya ambil keputusan ke klinik berjumpa doktor. Doktor bagi antib1otik dan ub4t sapu untuk jangk1tan kvman tapi tidak nampak kesanya. Saya pun ambil keputusan ke hospital swasta di Seremban,” ujarnya kepada mStar ketika dihubungi.

Malahan, Zety yang sudah berkecimpung dalam dunia kewartawanan selama 13 tahun itu mengakui dirinya kurang pended4han mengenai peny4kit k4nser sebelum ini.

Setelah mendapat keputusan buat kali kedua menerusi prosedur imbasan CT yang mengesahkan dia mengh1dap k4nser l1mfoma pada tahun 2018, ahli keluarga Zety membawanya pulang ke kampungnya di Jelebu, Negeri Sembilan.

“Kesedaran tentang k4nser memang kurang dan ia beri kesan pada diri hinggakan kurang tidur sebab str3s. Asyik fikir apa nak buat dengan hidup.

“Lebih-lebih lagi apabila ramai yang menasihatkan supaya tidak teruskan raw4tan kem0terapi,” katanya sambil menambah k4nsernya dalam kategori tidak agre3sif.

Berkongsi pengalamannya, Zety berkata kesak1tan yang dialami begitu per1t dan sukar digambarkan sekitar pukul 5 pagi di mana dia akan al4mi batvk berterusan dan wajahnya akan membengk4k.

Keadaan Zety semasa dia telah jalani rawatan kemoterapi.

Lebih menyeks4kan apabila mengal4mi s4kit pada tubuhnya hinggakan berat badannya turun mendad4k dan menyebabkan Zety sukar untuk duduk.

Disebabkan keadaan semakin p4rah, pada tahun 2019 p4ru-p4aru wanita ini dipenuhi air membuatkan dirinya semakin lem4h untuk bergerak.

“Masa tu saya dah tak l4rat. Nak tidur pun secara menelungkup di sofa, sebab dengan cara itu saja saya boleh bernafas.

“Disebabkan keadaan saya semakin lem4h, emak bawa saya ke hospital dan raw4tan yang dibuat menyebabkan air dikeluarkan dari p4ru-p4ru, semuanya lebih kurang 10 botol,” katanya.

Bercerita lanjut, wartawan penyiaran stesen televidyen terkemuka di negara ini mengakui mencuba rawatan alternatif hingga berdepan mas4lah untuk mendapat raw4tan susulan di hospital.

“Saya ingat lepas makan ubat alternatif, kesannya lebih baik sebaliknya keadaan semakin p4rah,” luah wanita yang mend4kwa dit1nggalkan suami yang dikahwininya selama empat tahun ketika berdepan dug4an ak1bat peny4kit itu.

Zety tetap kuat dalam menempuh dvgaan walaupun terp4ksa berehat daripada kerjayanya demi raw4tan.

Walaupun banyak hospital telah menolak untuk mer4watnya, namun Zety bersyukur ada sebuah hospital di Seremban bersedia membantunya.

“Saya diberi pilihan untuk k0ma atau p4ru-p4ru ditebvk tetapi saya tolak kedua-duanya dan saya memilih untuk ditvbuk,” ujarnya yang bersyukur kerana mempunyai ibu yang bersusah p4yah membantunya.

Ditanya mengenai tugasnya sebagai wartawan, graduan Ijazah Komunikasi Korporat Universiti Infrastruktur (IUKL) yang belum dikurniakan cahaya mata itu akui apabila terpaksa melepaskan kerjayanya bagi memberi tumpuan kepada kesihatan dirinya.

“Bila dah kena macam ni, banyak urusan dunia harus dilepaskan kerana fokus utama adalah raw4tan untuk segera sembvh,” katanya.

Bagaimanapun, Zety tidak terpaksa menerima hakikat apabila terkena jangk1tan v1rus sehingga lapisan pertama p4ru-p4ru sebelah kanannya bernan4h dan terpaksa melakukan pembed4han untuk membu4ng lapisan tersebut.

Setelah segala ujian yang ditempvhi wanita ini, dia akhirnya pulih daripada peny4kit 4nser pada Jun 2020 dan sejak itu hanya perlu melakukan pemer1ksaan secara berkala dan dapat kembali bertugas seperti biasa.

“Saya rasa salah satu sebab saya segera pul1h kerana saya memaafkan orang. Bila kita maafkan orang ni, energy positif membantu saya cepat pulih.

Zety telah kembali bertugas setelah sembvh daripada peny4kit k4nser.

“Jangan anggap peny4kit yang Allah beri ini satu mus1bah, sebaliknya ia anugerah daripadaNya. Sebenarnya melalui dug4an ini jugalah kita boleh kenal orang di sekeliling kita. Siapa yang ada dan bantu kita ketika s4kit sebab saya sendiri banyak hilang kawan masa s4kit,” ujarnya.

Nasihatnya buat sesiapa yang did1agnosis mengh1dap k4nser supaya tidak membvang masa mendengar cakap-cakap orang terutama yang gemar mencadangkan pelbagai rawatan alternatif, sebaliknya terus dapatkan dan jalani prosedur raw4tan di hospital adalah tind4akan terbaik.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : MSTAR

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*