[Terkini] Penyanyi Iagenda Bersuara Emas, Lata Mangeshkar MninggaI Dunia Akibat C0VlD 19.

Mumbai: Penyanyi Iagenda dan bintang BoIIywood, Lata Mangeshkar, 92, mninggaI dunia pada Ahad aklbat dijngkiti C0vld-19

Dia dimasukkan ke Unit Rwatan Rapi (lCU) Hspital Breach Candy seIepas dijngkiti pada 11 Januari lalu.

Menerusi cia pan di Twitter, Perdana Menteri India, Narendra Modi pada berkata, “Saya sed1h tidak terkata. Lata Didi yang baik hati dan penyayang telah mninggaIkan kami. Dia mninggaIkan kekos0ngan di negara kita yang tldak boleh diisi,” katanya.

Mangeshkar dilahirkan pada 28 September 1929 di pusat bandar Indore dan memulakan kerjayanya pada usia 13 tahun, apabila bapanya mninggaI dunia dan dia terpksa menjaga ibu dan empat adik-beradiknya.

Lima tahun kemudian, dia mendapat peluang pertama menyanyikan lagu untuk filem “Aapki Sewa Mein” (“Untuk Perkhidmatan Anda”).

Dalam kerjaya yang proIifik, dia menjadi vokalis terkemuka industri filem India dan menyanyi dalam lebih daripada 1,000 filem.

Lagu-lagunya dimainkan pada sambutan Hari Republik rasmi negara setiap tahun.

Adik perempuannya Asha Bhosle juga seorang penyanyi terkenal yang, seperti Mangeshkar, mempelajari kemahirannya daripada bapa mereka Deenanath.

“Generasi akan datang akan mengingatinya sebagai seorang yang teguh dalam budaya India, yang suaranya merdu mempunyai keupayaan yang t1ada tandingan untuk memu kau orang,” tulis Modi mengenai Mangeshkar.

Dia tidak pernah berkahwin atau mempunyai anak.

Salam tkziah.

Sumber: Hm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*