(Video) “Start Niaga Jam 3 Pagi”- Sanggup Kerja P0tong Ayam Sebab Tak Sanggup Berjauhan Dengan Ibu Bapa.

SETIAP insan melalui perjalanan yang berbez4-bez4 dalam kehidupan mereka. Ada yang memilih untuk merantau jauh ke kota, namun ada juga yang selesa berada di sisi keluarga.

Begitu juga kisahnya mengenai pemuda ini yang berhasat menyambung lega$i perniagaan ayam segar yang sudah 21 tahun diusahakan oleh ibu bapanya.Menurut Wan Mohd Alif Wan Mohd Fadzli, 24, dia mula terl1bat dalam perniagaan itu sejurus t4mat persekolahan dan tidak pernah terfikir untuk mencari pekerjaan lain.

“Selepas habis sekolah, saya terus berniaga ayam. Tak ada kerja lain dah. Pertamanya, saya memang minat berniaga. Selain itu, saya juga nak t0long mak ayah.

“Jadi saya kerja dengan mereka. Dah 21 tahun mak ayah berniaga ayam. Kiranya saya nak sambung apa yang dah mereka usahakan. Kini mak dah tak berniaga, tinggal saya, ayah dan adik saja.

“Biasanya setiap hari pukul 2 pagi kami dah bangun tidur. Pukul 3.30 pagi kami dah mula berniaga $ebab pembor0ng datang awal.

“Selain pelangg4n biasa, ayam kami juga dijual kepada peniaga kedai makan dan pengu$aha kantin sekolah,” uj4rnya yang ber0perasi di Pasar Awam Kepala Batas, Pulau Pinang.

Me$ra disapa Alif, dia aku1 perc4ya akan kon$ep rezeki dan tidak pernah mengelvh akan per1t-get1r yang terpak$a dilalui sebagai peniaga.

Alif mula berniaga selepas tamat sekolah menengah.

Malah kata anak ketiga daripada enam beradik itu, dapat berada dekat di sisi keluarga juga dianggap sebagai satu rezeki yang sentiasa disyukurinya.

“Saya tak memilih kerja. Walaupun kerja saya ni tiada jaminan di hari tua seperti KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), tapi duit hari-hari tu ada.

“Saya perc4ya dengan rezeki, Allah dah tentvkan macam ni. Alhamdulillah, dapat duduk dekat mak ayah pun satu rezeki juga. Kalau bukan saya, siapa lagi nak b4ntu keluarga?

“Kerja ni tak su$ah pun. Cuma kena yakin dan ada semangat. Biasanya setiap hari, kami akan p0tong sehingga 600 ek0r ayam.

“Walaupun dari dulu bergelum4ng dengan ayam, saya tak pernah jemu. Saya memang suka makan ayam. Pergi ke mana-mana pun, mesti 0rder lauk ayam. Paling suka tentunya lauk ayam masak mer4h,” ujarnya berseloroh.

Menurut Alif lagi, dia juga tidak meny4ngka perk0ngsian vide0 berka1tan kerjanya di aplika$i TikTok akan mera1h perhatian ramai.

Lebih mengejvtkan kata Alif, salah satu v1deo mil1knya menerima lebih enam jut4 tont0nan, sekaligus memberi 1mpak p0sitif terhadap perniagaan keluarganya itu.

Keluarga Alif berniaga di Pasar Awam Kepala Batas, Pulau Pinang. Sehingga kini, Alif memiliki hampir 60,000 pengikut di aplikasi TikTok.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : PENPILOT

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*