Rambut Beruban Pada Usia Muda. Jangan Sesekali Anda Mencabutnya.

Rambut beruban pada usia muda. Jangan sesekali anda mencabutnya.

Umur belum pun mencecah 40-an tapi uban dan mula tumbuh dengan banyak. Jumpa dek budak kecil habis dikatakan diri kita ni sudah tua. Pasti stre3s kan?

Masa zaman persekolahan dulu, ada juga di kalangan pelajar yang sudah pun beruban. Pelik juga tengok budak muda-muda dah mula tumbuh uban.

Persoalannya, kenapa ia boleh berlaku di kalangan generasi muda kerana lazimnya uban tu hanya tumbuh bila kita sudah tua?

Tak kira lelaki atau pun perempuan, tidak ada individu yang suka bila rambutnya mula putih ditumbuhi uban. Jangan kata orang muda, kadang orang tua pun boleh str3s tengok rambut putih tu.

Nah, berikut beberapa faktor yang menjadi sebab rambut jadi putih atau cepat beruban di usia masih muda.

1. Str3s.

Tek4nan merupakan antara punca pelbagai peny4kit kr0nik dan tahap stre3s ini juga boleh mengakibatkan rambut gug0r dan beruban. Selain itu, vitiligo adalah kondisi sistem autoimun yang boleh mer0sakkan melan0sit iaitu sel-sel yang menghasilkan pigmen untuk warna rambut.

2. Mer0k0k.

Kajian yang dijalankan oleh J.G. Mosley di British Medical Journey pada tahun 1996 mendapati bahawa per0kok akan mengalami empat kali ganda mas4lah rambut cepat beruban.

3. Suka makan junk food.

Bukan saja untuk kesihatan tubuh badan, kandungan makanan junk food pun boleh mengg4nggu penghasilan melanin dalam rambut.

4. Kurang vitamin B12 dan zat besi.

Uban yang tumbuh di usia muda boleh juga kerana kadar vitamin B12 yang rendah. Selain itu, zat besi juga sangat diperlukan sebagai makanan rambut. Jadi adalah disarankan untuk sering mengambil makanan yang kaya dengan vitamin B12 dan zat besi.

5. Genetik.

Cuba check keturunan korang sama ada ramai atau tidak yang sudah beruban di usia muda. jika ibu atau ayah kita beruban awal, maka risiko untuk korang beruban di usia muda adalah sangat tinggi.

6. Guna pengering rambut.

Penggunaan hair dryer yang terlalu kerap boleh menjadikan rambut menjadi lemah dan cepat rapuh. Suhu panas akan menyebabkan g4ngguan kepada penghasilan melanin dan kerana itu rambut akan cepat beruban.

7. Pewarna rambut.

Bahan kimia pada pewarna rambut boleh mer0sakkan sel melanin.

8. Kerap cuci rambut.

Mencuci rambut secara kerap boleh menyebabkan rambut kering. Pilih syampu yang sesuai walau sekerap mana pun digunakan, rambut akan sentiasa lembap dan cantik.

9. Kekurangan as1d f0lik.

Zat ini sangat penting dan jika kurang pengambilannya boleh mengg4nggu pertumbuhan rambut dan uban pra-matang pun boleh tumbuh.

10. Diet tak seimbang

Pemakanan yang tak seimbang boleh mengakibatkan tubuh kekurangan nutrisi. Jika badan kurang nutrisi, sistem dalam badan tidak dapat berjalan dengan baik.

Beberapa bahya menarik rambut kelabu adalah:

Saraf saraf – Terdapat banyak saraf di bawah rambut. Sekiranya uban ditanggalkan secara p4ksa, ia akan mengg4nggu kesihatan sistem saraf otak yang menyebabkan isyarat untuk membentuk pigmen rambut terg4nggu.

Mengg4nggu pertumbuhan rambut – Jika anda mendambakan rambut yang panjang dan tebal, jangan pernah mengeluarkan uban, kerana ia akan mengg4nggu pertumbuhan rambut dan menyebabkan rambut gugur berlebihan .

Ker0sakan kepada folikel – Membuang uban secara p4ksa menyebabkan ker0sakan kepada folikel yang akan memberi kes4n kepada ker0sakan pada kesihatan membran.

Buat rambut nipis – Kerana menarik rambut beruban membuat pertumbuhan rambut terbantut, akibatnya rambut kelihatan lebih kurus dan jumlah uban sebenarnya banyak terlihat.

Ini adalah beberapa b4haya yang disebabkan oleh menghilangkan uban. Sekarang anda sudah tahu risik0 atau bah4ya. Semoga anda boleh lebih berhati-hati.

 

Sumber: vitasihatcantik via kepohkuat

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*