Permintaan terakhir Noor Athirah setelah hampir dua bulan bertar0ng ny4wa

SELEPAS hampir dua bulan bertar0ng ny4wa melawan peny4kit kans3r payvdara yang dihid4pi, Noor Athirah Mohd Ariff akhirnya mengheembuskan,nafas terakhirnya di H0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu tengah malam tadi..

Noor Athirah berusia 24 tahun yang baru melahirkan anak kedua secara pramatang disahkan men!nggal dunia ketika menerima rawatan pada 12.50 tengah malam.

Allahy4rham disahkan mengh!dap k4nser payud4ra ketika sarat mengand0ng anak kedua dan ketika itu sel k4nser didkwa sudah mereb@k ke bahagian tulang belakangnya.

Keadaan itu menyebabkan d0ktor mengambil keputusan agar b@yi dalam kand0ngannya yang berusia lapan bulan ketika itu dilahirkan melalui pemb3dahan bagi menyelamatkan kedua-dua ny4wa.

Lebih terharu apabila Allahy4rham Noor Athirah sempat meminta suaminya, Muhammad Hairi Ramli, 27, membawa dua anak mereka iaitu Muhammad Hairil Hafsya, 2, dan Muhammad Haidil Haziq yang kini sudah berusia hampir dua bulan ke h0spital kerana mahu menatap wajah mereka.

Muhammad Hairi berkata, sejak beberapa hari lalu keadaan isterinya semakin lemah dan disebabkan tidak mampu bercakap mereka hanya berkomunikasi menggunakan nota yang ditulis dan ketika itulah Allahy4rham meIuahkan kerinduannya kepada dua anaknya yang sudah lama tidak berjumpa.

“Sepatutnya arw4h dibenarkan berjumpa dengan anak-anak esok selepas mendapat kebenaran daripada dktor yang merawatnya, namun arw4h mer@yu supaya saya membawa dua anak kami berjumpa dengannya lebih awal seolah-olah seperti mengetahui masanya sudah sampai.

“Bagi memenuhi permintaan arw4h, saya berbincang dan meminta kebenaran daripada d0ktor serta jururawat dan semalam saya membawa Muhammad Hairil Hafsya dan Muhammad Haidil Haziq ke h0spital, namun pada ketika itu arw4h sudah tidak mengenali sesiapa yang mendekatinya.

“Walaupun s3dih arw4h tidak sempat menatap wajah anak kedua kami yang baharu dilahirkan namun saya bersyukur kerana dapat memenuhi permintaannya buat kali terakhir,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurutnya, selepas 46 hari isterinya dirawat di Unit Rawatan Rapi (lCU) HRPZ II, Noor Athirah dipindahkan ke wad biasa selepas keadaannya semakin stabil selain menunjukkan perubahan positif dan pada masa sama akan menjalani rawatan kimot3rapi untuk mem4tikan sel k4nsernya.

“Mengikut perancangan d0ktor, arw4h sepatutnya menjalani rawatan kim0terapi pada minggu ini namun disebabkan mengalami dem@m, rawatan berkenaan terp4ksa ditangguhkan.

“Namun Allah SWT lebih menyayanginya kerana dia tidak sempat menjalani sebarang rawatan untuk mengubati peny4kit yang dihidapinya. Kami sekeluarga reda dengan pemergian arw4h,” katanya.

Jenaz4h Allahy4rham dikebvmikan di Tanah Perkub0ran Islam Kok Pasir, Tumpat pada 10 pagi hari ini.

Muhammad Hairi berkata, bagi memudahkan urusan menjaga anak bongsu yang baru dilahirkan, ibunya, Hazimah Harun, 50, kini tinggal bersamanya untuk menguruskan segala keperluan.

Menurutnya, anak sulungnya pula dijaga oleh ibu mentua yang tinggal di Kampung Kok Keli, Tumpat.

“Saya perlu menguatkan semangat untuk menjaga dan membesarkan amanah yang ditinggalkan oleh arwah. Kini saya jugalah ayah dan ibu kepada dua anak kami,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*