Suami orang lain men!nggal dunia, guru sedar sesuatu selepas lihat isterinya BERDERAl air mata – “Bersediakah jika yang balik hanya sekujur j4sad kaku”

MENERIMA berita mengenai pemergian seseorang pastinya mengej0tkan.

Walaupun yang men!nggal dunia itu tidak dikenali secara rapat, tapi kesannya tetap dapat dirasakan apabila mengenangkan nasib keluarga arw4h.

Bayangkan arw4h men!nggalkan suami atau isteri, apatah lagi anak-anak terutama yang masih kecil, mereka tidak tahu apa-apa.

Berkongsi pengalaman, seorang guru lelaki menerima panggilan yang membawa perkhabaran bahawa suami kepada seorang rakan sekerjanya men!nggal dunia.

KehiIangan pasangan antara dugaan terbesar dalam rumah tangga. Gambar hiasan

“Innalillahiwainnailaihirajiun. Saya agak terper4njat mendengar berita tersebut. Isteri tanya kenapa ni?

“Saya beritahu isteri… Sayang, suami kepada kawan kita baru je men!nggal,” tulisnya menerusi satu perkongsian di halaman Facebook, Muhammad Yusof.

Lebih mengej0tkan, guru tersebut memberitahu isterinya tiba-tiba menit!skan air mata sejurus mendengar berita yang mengej0tkan itu.

“Tiba-tiba automatik air mata isteri menitis dengan laju. Dia kata tak dapat bayangkan kalau tiba-tiba suami sayang tiba-tiba dah tak ada. Saya terus jadi seb@k, seseb@k seb@knya.

“Ya, kata-kata ini lahir dari hati tulus seorang isteri. Dan saya kira semua isteri ada hati yang tulus macam isteri saya,” katanya.

Perkongsian seorang guru menjadi perhatian di laman sosiaI.

Menurut Muhammad Yusof, tidak dinaf!kan seorang isteri mempunyai sikap yang mungkin tidak disenangi tetapi mereka sebenarnya menyayangi suami masing-masing.

“Kadang-kadang ada masanya isteri suka membebeI, suka ungk!t itu ungk!t,ini, suka gad0h manja, suka nak cari pasaI dengan suami.

“Tapi dalam masa yang sama sebenarnya mereka hanya nak perhatian si suami dan hakikatnya jauh di lubuk hati, mereka sangat sayang suami mereka,” tambahnya.

Bersediakah anda menghadapi situ@si suami yang baru kita salam, kita kucup dahi mereka semasa mereka pergi kerja tiba-tiba yang balik hanya sekujur jas@d yang k@ku.MUHAMMAD YUSOF

Bercakap mengenai kehilangan suami, guru tersebut menjelaskan telah banyak yang diperkatakan tentang persediaan seorang isteri dari aspek fizikal seperti sumber kewangan.

“Macam sediakan sumber tabungan yang cukup untuk tampung keluarga, ada tabungan hibah, ambil tahu tentang akaun suami dan kena pandai memandu kereta,” katanya.

Sebahagian komen netizen.

Kerana ajaI dan m4ut itu ketentuan Tuhan, Muhammad Yusof cuba mengemukakan pertanyaannya kepada kaum isteri mengenai suami mereka.

“Adakah isteri sudah cukup bersedia dari sudut motivasi dan psikol0gi untuk menghadapi kehiIangan suami yang dia hadap setiap hari? Saya nak tanya para isteri, bersediakah anda menghadapi semua ini?

“Bersediakah anda menghadapi situasi suami yang baru kita salam, kita kucup dahi mereka semasa mereka pergi kerja tiba-tiba yang balik hanya sekujur jas4d yang k@ku,” katanya.

Kaum isteri berkongsi pengalaman kehiIangan suami.

Posting guru tersebut bukan sahaja mengvndang seb@k netizen, malah membuka mata kaum isteri mengenai nasib yang bakal diaIami mereka sekiranya suami men!nggal dunia.

“Dah 32 tahun kawin… kalau bayangkan ini berIaku, memang luluh hati. Kalau sembang dengan suami, memang tak pernah timbul lsu ini,” k0men seorang isteri.

“Semua pasti akan pergi. Tapi saya selalu berdoa kepada Allah SWT biarlah saya yang pergi dulu. Sebab tak dapat nak bayangkan kes3dihan perginya orang yang kita sayang. Moga Allah perkenakan,” ujar netizen lain.

“Hampir tiga tahun kehiIangan suami tercinta, saya masih tak dapat move on. Walau saya melakukan rutin seperti biasa, ke hulu ke hilir, hakikatnya jiwa saya ada bersamanya, ” ujar seorang isteri yang berkongsi kehiIangan suami.

“Ramai yang mengatakan saya kuat namun hakikatnya apa yang di dalam hati tak dapat di lihat. Sampai sekarang saya masih tak boleh dengar kisah-kisah pasal suami dan lagu-lagu cinta. Allah kuatkan hati ku ya Allah,” tambah wanita itu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*