Pengarah Gerak Khas, Yusof Kelana telah men1nggal dunia akib4t k4nser kulit tahap empat. Ini permintaan isteri 4rwah

PENGARAH dan penerbit filem veteran Yusof Kelana men1nggal dunia kira-kira pvkul 9.30 pagi, Sabtu akibat k4nser kulit tahap empat.

Menurut sahabat baiknya yang juga Presiden Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PVTM), Datuk Jurey Latiff Rosli, 54, arw4h menghembuskan nafas terakhir di kediamannya yang terletak di Taman Melawati, Hulu Klang.

Kata Jurey, buat masa kini urusan jena4zah masih berada di rumah dan pihak keluarga dalam proses untuk mendapatkan kebenaran lokasi perkebvmian di kawasan berdekatan.

“Ya… arw4h men1nggal dunia kira-kira pvkul 9.30 pagi tadi di rumahnya. Doktor datang ke rumah untuk pengesahan. Sekarang ini nak kena buat laporan polis dahulu dan baru proses nak dapatkan kebenaran lokasi perkebvmian pula.

“Isteri Yusof mahu allahy4rham suaminya dikebvmikan di kawasan berdekatan dengan rumah dia. Mungkin selepas solat zohor akan selesai semuanya,” kata Jurey ketika dihubungi mStar.

Keadaan Yusof pada Ogos lalu semakin kritikal.

Menerusi laporan mStar pada 6 Ogos lalu, allahy4rham Yusof ketika itu berada dalam keadaan kritikal akib4t mengh1dap k4nser kulit tahap empat dan dir4wat di Institut K4nser Negara, Putrajaya.

Sementara itu, isteri kepada allahy4rham Yusof iaitu Nur Maynah berkata suaminya dalam keadaan baik sebelum menghembuskan nafas terakhir ketika dia dan anak-anak sedang membacakan surah Yasin.

“arw4h berada dalam keadaan sedar, cuma dia diam dan tak bergerak sebelum men1nggal dunia. Saya panggil anak-anak untuk membaca Yasin. Saya juga sempat bisik ke telinganya dengan menyebut kalimah Lailahaillallah.

“Kelmarin dia okey saja. arw4h tidak menunjukkan perubahan yang ketara, mungkin sudah tiba ajalnya. arw4h dijangka dikebumikan selepas solat Asar hari ini, namun belum dipastikan lokasi pengebvmian.

“Tetapi kalau boleh saya ingin arw4h dikebumikan di tanah perkvburan yang berhampiran dengan rumah,” katanya.

Yusof atau nama sebenarnya Omar Saleh, 66, mendapat tanda awal kansert tersebut selepas mengalami luka sebesar syiling 50 sen pada tapak kaki sejak dua tahun lalu.

Namun, sikap yang tidak suka ke h0spital membuatkan Yusof membiarkan lvka tersebut merebak tanpa mendapatkan r4watansewajarnya dan dia disahkan meng1dap k4nser tersebut pada Jun lalu.

Yusof memulakan kerjaya sebagai pengarah filem pada tahun 1996 menerusi Tragedi Oktober yang menerima kutipan pecah panggung RM3.2 juta.

Jurey mengesahkan sahabat baiknya, Yusof men1nggal dunia.

Dia kemudian meneruskan kerjasama bersama Skop Production menerusi filem MX3 (2003) dan Pontianak Menjerit (2005).

Yusof menerbitkan filem Bidong: The Boat People (2018) dan Mahathir: The Journey (2019) menerusi syarikat miliknya YKS Film Maker dan Reliance Media Group.

Selain filem, Yusof juga antara pengarah drama kepolisian popular Gerak Khas yang ditayangkan di RTM.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkobaviral.com

Sumber : Kisah Benar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*