M0h0n M4af Di F4ceb00k, Netiizen Tert4nya-T4nya Apa Per4nan ‘Ayah4nda’ Kepada Masyar4kat

Isu pemilik Hot Burger Malaysia, Asri Janggut berkenaan k3s jvdi har4m di Sungai Buloh menjadi bualan h4ngat netizen sejak seminggu yang lalu.Dalam video live viral yang dibuat oleh Asri, beliau kecewa apabila perniagaan burger miliknya ‘dikacau’ sedangkan premis haram seperti judi dapat beroperasi seperti biasa.

Dalam temu bual bersama Harian Metro 10 Ogos yang lalu, Asri mend4kwa pended4han beliau itu tidak disenangi oleh ‘ayahanda’ di kawasan berkenaan. Dalam laporan tersebut, Mohd Asri berkata, individu berkenaan yang mengaku sebagai ‘ayahanda’ kawasan itu menghubunginya melalui panggilan telefon.Semalam, laman Hot Burger Malaysia telah memuat naik satu gambar berserta captionpermohonan maaf Asri Janggut kepada ‘ayahanda’ Sungai Buloh.“Pada 13 ogos telah diadakan satu pertemuan khas di antara saya dan juga Ayahanda Lee Tiger bagi meleraikan satu salah faham di antara kami. Saya dengan rela hati telah memohon jutaan maaf ke atas Ayahanda Lee Tiger dan semua ayah di dalam kawasan Sungai Buloh atas salah faham tersebut. Berikutan kenyataan ini, jangan ada apa-apa fitnah lagi terhadap Ayahanda Lee Tiger,” tulis laman Hot Burger Malaysia.

Susulan permohonan maaf tersebut, netizen nampaknya tertanya-tanya apa fungsi ayahanda untuk masyarakat di ruangan komen gambar tersebut. Ramai juga yang mahu mengetahui lebih lanjut butiran siapa Ayahanda Lee Tiger ini.Begitu juga ada yang mempersoalkan bagaimana jawatan ‘ayahanda’ ini dipilih dan ditauliahkan kepada seseorang individu; tanpa sebarang undian atau approval daripada masyarakat. Sekiranya mahu memperjuangkan nasib rakyat setempat, masyarakat ada wakil rakyat yang diundi secara adil ketika Pilihan Raya Umum (PRU).“Maaf bertanya. Apa skop, fungsi dan bidang kuasa ‘Ayahanda’ ni dan terletak bawah jabatan atau kementerian mana?” soal salah seorang netizen dalam komen pada hantaran tersebut.

Gelaran ayahanda lambang kesantunan, Bukan kongsi gelap

Berdasarkan video YouTube oleh Air Times News Network ini, barisan Ayahanda di negara ini adalah terdiri daripada pejuang-pejuang Melayu Islam.Majlis Perundingan Ayahanda Malaysia (MPAM) hari ini menegaskan bahawa tiada gelaran ‘Ayahanda Kongsi Gelap’ di negara ini.

“Sesebuah persatuan atau pertubuhan yang hendak didaftarkan adalah tertakluk kepada undang-undang tubuh serta Perlembagaan Pejabat Pendaftaran Negara (ROS) dan perlu melalui tapisan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN),“Oleh itu, tiada sebab nak sabitkan bahawa golongan Ayahanda dikaitkan dengan kongsi gelap,” tegas Ketua Sekretariat Majlis Perundingan Ayahanda Malaysia (MPAM), Yahya Long Ali atau dikenali Ayahanda Pak Ya.

Beliau menambah, MPAM mahu persepsi negatif terhadap gelaran Ayahanda diperbetulkan. “Kami mahu semua pihak mengubah persepsi bahawa gelaran ini adalah ketua kumpulan samseng dan terlibat dalam gangsterisme.“Ayahanda pada era sekarang adalah terdiri daripada golongan profesional seperti menteri, wakil rakyat sama ada di kalangan pihak pemerintah atau pembangkang, ilmuwan agama, doktor dan peguam,” tegas Pak Ya.Setakat ini tiada penjelasan khusus tentang peranan ‘ayahanda’ ini dikongsikan kepada umum. Kami akan cuba mendapatkan pandangan organisasi berkaitan untuk mengupas lebih lanjut berkenaan persoalan ini.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook  satkoba viral.com

Sumber : Transformasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*